اخبار فرهنگی

حماسه ای که رزمندگان همدان رقم زدند

11 سپتامبر سالگرد عملیات انصار است که توسط مبارزان ده استان طراحی و اجرا شده است.

به گزارش خبر فوری ، در اواسط اردیبهشت ماه سال 1365 ، 32 رزمنده از لشکر انصارالحسین (ع) عملیاتی مانند کارخانه نمک (لوازم جانبی والفجر 8) را انجام دادند ، طبق دستورالعمل ها ، رزمندگان در استان همدان وظیفه دفاع از منطقه پد غرب جزیره جنوبی خیبر را داشتند. .

ارتش بعث عراق به دنبال حرکت منفعلانه در پی شکست منطقه فاو ، با انجام عملیات دفاع متحرک سعی در پوشاندن شکستهای خود داشت. از طرف دیگر ، به دلیل اهمیت استراتژیک جزایر پس از عملیات خیبر در سال 1983 ، دشمن گام به گام خط مشی را تعیین کرد. گاهی اوقات او گشت های محدودی را در منطقه انجام می داد و شرایط دشوار و پیچیده ای را ایجاد می کرد.

در این شرایط وخیم ، دفاع از جزیره جنوبی به رزمندگان لشکر 32 انصارالحسین (ع) همدان سپرده شد. در این مأموریت ، دشمن برای تضعیف روحیه رزمندگان ، آتش توپخانه و تجهیزات زیادی را شلیک کرد و چندین بار سعی در عقب نشینی داشت که با واکنش سریع جنگنده ها ، باید برعکس می شد.

در همین راستا فرمانده رشید اسلامی ، حاج محسن عین علی فرمانده گردان 15 حضرت قاسم (ع) و حاج رضا شکری پور فرمانده گردان 15 حضرت علی اکبر (ع) به همراه نیروهای بیشمار خود به شهادت رسیدند.

تحرکات و بدی های دشمن در جزایر دیوانه بسیار زیاد و غیرقابل تحمل بود و از طرف دیگر اوج فعالیت مهندسی را به دست آورد و در آنجا با ساخت جاده ها و اتصال این جاده ها با عقبه به مقصد خود که محاصره نیروهای محلی بود نزدیک شد. انجام عملیاتی برای جلوگیری از این اقدام دشمن ضروری به نظر می رسید. به همین منظور ، غواصان واحد اطلاعات لشکر 32 انصارالحسین (ع) در همدان در اوایل مرداد 1365 شناسایی مواضع خطوط مقدم جبهه و دشمنان عقبه را آغاز کردند.

این شناسایی ها در چندین گذر از سه محور انجام می شد تا اینکه در اواسط سپتامبر ، یعنی یک ماه بعد ، به پایان رسید. از سوی دیگر ، ناظران اطلاعاتی دائماً مواضع دشمن را در یک کیلومتری برج رصد موجود کنترل می کردند و حرکات دشمن را از عقبه به بعد و بالعکس ثبت می کردند. سرانجام تاریخ عملیات 11 سپتامبر تعیین شد و گردان 15 حضرت علی اکبر (ع) به فرماندهی سردار رشید اسلام “حاج محسن امیدی” برای انجام عملیات منصوب شد. همچنین گردان 156 به عنوان گردان پشتیبانی گرفته شد.

با سرگرمی های بیشماری ، رزمندگان این واحد در تاریخ 19 سپتامبر به سمت جزیره مجنون حرکت کردند و عصر همان روز ، نیروهای تیم غواصی جعفر طیار با شکستن خط وارد آب شدند و به آرامی از ستونی به سمت دشمن بالا رفتند. مدتی بعد ، وی نیز سوار قایق های موتوری پیاده شد ، اما در سکوت و قایقرانی ، زنان به جستجوی غواصان پرداختند. غواصان با آینده نگری و توکل به خدا ، استتار به پشت دشمن آمدند و برای نبردی حماسی آماده شدند.

سرانجام ، ساعت دو بامداد تماس جنگجویان تکبیر آسمان را تبخیر کرد و عملیات انصار آغاز شد.

نیروهای دشمن با درک اینکه در عقبه نیروهای اسلامی وجود دارد ، دست به وحشت زده و تیراندازی کردند. تقریباً همه مواضع توسط جنگجویان فتح شد ، به جز یکی از اهداف که مقاومت شدید دشمن بود و تا صبح ادامه داشت. در این عملیات حماسی ، تیپ 601 پیاده متحمل خسارات جدی شد و بسیاری از آنها به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند. حماسه مقاومت فرمانده گردان 154 حاج محسن امیدی که در این عملیات و مراقبت از منطقه به شهادت رسید مثال زدنی است.

در این عملیات نیروهای گردان زیادی به شهادت رسیدند ، بنابراین در یک زمان فقط شهید امیدی اقدام به گشت زنی و بازیابی مواضع از دست رفته در برابر سیل تانک های دشمن کرد و در باتلاق غرب به شهادت رسید. او وارد شد و پیکر مطهرش پس از حدود 20 سال به زادگاهش بازگشت.

حماسه عملیات انصار که در محرم سال 65 اتفاق افتاد ، هرگز در ذهن رزمندگان استان همدان فراموش نخواهد شد. پس از این عملیات ، دشمن که به تعداد زیادی کشته شده بود ، دیگر عملیات مهندسی را در آنجا متوقف کرد و عملیاتی که ارتش باتیست در جزایر مجنون مورد آزار و اذیت قرار می داد ، برای مدت طولانی آرام شد.

انتهای پیام