اخبار جامعه

اصرار بر نصب تله‌کابین در جنگل‌های ثبت جهانی شده هیرکانی ادامه دارد

رئیس شورای عالی جنگلداری گفت که چندین آژانس از جمله ثبت نام هیرکانیا در حال هماهنگی با مراکز بین المللی تله کابین در برخی از جنگل های ثبت شده هیرکانیا در سراسر جهان هستند.

به گزارش خبر فوری ، سال گذشته 310 هزار هکتار جنگل بکر در شمال هیرکانیا پس از 13 سال تلاش در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد و کشور ما مجبور شد با همکاری سایر کشورها از این میراث جهانی حتی بیشتر محافظت کند.

اما اکنون ، یک سال پس از ثبت این جنگل های ارزشمند در سراسر جهان ، زمزمه های نصب تله کابین در بخشی از این میراث جهانی به گوش می رسد. بسیاری از کارشناسان هشدار داده اند که نصب تله کابین می تواند 310 هزار هکتار را از فهرست میراث جهانی یونسکو خارج کند و چندین بخش از جمله شورای عالی جنگلداری باید با نصب تله کابین در جنگل های هیرکانیا مخالفت کنند.

ستار بابایی – رئیس شورای عالی جنگلداری ، مدیریت حوزه های آب و زمین – در مصاحبه با خبر فوری وی اظهار داشت: قبل از ثبت برخی از جنگل های هیرکانیا در استان گلستان در سراسر جهان ، مجوزهایی برای اجرای طرح گردشگری در پارک جنگلی کبودوال اعطا شده بود و مشکل نصب تله کابین قبل از ثبت جهانی جنگل های هیرخانا مطرح شده بود ، اما اکنون پس از ثبت 310 هزار رکورد جهانی گفته می شود که یک هکتار از جنگل های هیرکانی دارای 9 پایگاه تله کابود کبودوال در ثبت جهانی است که می تواند شاخص های ثبت جهانی را تهدید کند.

رئیس شورای عالی جنگل ها با بیان اینکه اشتباهی که از ابتدا مرتکب شدیم این بود که برای بخشی از جنگل های هیرکانیا در استان گلستان – برنامه ثبت جهانی و اجرای طرح گردشگری – دو برنامه متفاوت داشتیم: تصریح کرد که این دو برنامه به طور همزمان قابل اجرا نیستند. و اکنون ما باید اشتباه خود را برطرف کنیم زیرا نمی توانیم به مراکز بین المللی بگوییم که اشتباه کردیم و دو برنامه مدیریتی متفاوت برای یک منطقه داشتیم.

بابایی گفت: “گذاشتن تله کابین در کبودوال باعث قطع درختان نمی شود.” .

وی گفت: “اگر سازمان های بین المللی مانند یونسكو با نصب تله كابین در جنگل های ثبت شده جهانی هیركانیا مخالفت كنند ، ما باید طرح گردشگری خود را اصلاح كنیم.”

بابایی در پایان با تأکید بر لزوم تأمل جهانی در این زمینه گفت: این موضوع در حال بررسی است و قبل از اعطای مجوزهای لازم هیچ اقدامی انجام نخواهد شد.

انتهای پیام