اخبار فرهنگی

روایتی کمدی از احتمالات تاریخی

علی شمس ، که سال گذشته به دلیل تعطیلات کرونا ، نمایش جدید را از دست داد ، امیدوار است که در ژوئیه امسال شاهد نمایش “احتمال” باشد.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر به خبر فوری گفت: پس از نمایش “داستان های بین النهرین” ، قطعاً در متن هایم شبیه کمدین نبودم زیرا بیشتر به ذهنیت تاریخی توجه داشتم ، اما نمایش “احتمال” مجموعه ای از گزینه ها است . برخی معادلات تاریخی را در برخی قسمتها که روایتی ناملموس دارند ، غالباً خنده دار به چالش می کشد.

شمس قول داده این نمایش در سالن چهارسو مجموعه تئاتر شهر اجرا شود و اگر همه چیز خوب پیش برود و تعطیلات تئاتر مدت زیادی طول بکشد ، این نمایش تیرماه در این سالن روی صحنه می رود. در حالی که بازیگران به تدریج اعلام کردند.

نیماج علاوه بر بازیگری و نویسندگی ، نگارش اولین رمان خود را نیز به اتمام رسانده است که به زودی منتشر خواهد شد.

شمس درباره این رمان نیز توضیح داد: این رمان در همان فضای ذهنی نمایشنامه های من است و من در آن همان رویکرد را دنبال کردم اما چون تنش روایی آن بیشتر بود ترجیح دادم آن را به عنوان یک رمان بنویسم و ​​بازی نکنم.

شمس که در رشته تئاتر ایتالیا تحصیل کرده بود ، اعلام کرد که این نمایش در ایران منتشر می شود و این رمان به زودی به ایتالیایی ترجمه و منتشر می شود. “گزارش مشکوک” دومین اثر وی است که به زبان ایتالیایی منتشر شده است. پیش از این ، دو نمایشنامه با شعر “گربه در خون او” و “قلعه انسان” در جلدی با مقدمه ابراهیم گلستان به زبان ایتالیایی ترجمه و منتشر شده است.

وی همچنین در مورد یکی از مهمترین نمایشنامه های ترجمه فارسی گزارش داد؛ کتاب کیت جانستون “بداهه پردازی ، قصه گویی یا هنر خلق اشیا” اولین بار به فارسی ترجمه شد.

شمس که خود این کتاب را ترجمه کرده ، آن را یکی از مهمترین کتابهای اساسی در زمینه تئاتر ، به ویژه بازیگری نامید که به زودی توسط نشر نیماژ منتشر می شود.

او امیدوار است که دو نمایشنامه دیوید ممت را ترجمه و منتشر کند که هنوز به فارسی ترجمه نشده اند ، اما در حال حاضر بهتر است درباره این دو متن اظهارنظر نکنید.

حدود دو سال پیش ، علی شمس نمایش “وقتی خروس به اشتباه می خواند” را در تالار استاد سمندریان در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برد و سال گذشته نیز به دلیل تاجگذاری تئاتر ، مانند بسیاری از همکارانش نتوانست نمایش جدیدی را اجرا کند. تعطیلات

انتهای پیام