اخبار سلامت

دانستنی‌هایی درباره ورم ملتحمه آلرژیک

عصر ایران به شفاف گفت: “خبر خوب این است که گزینه های مختلف درمانی برای افراد مبتلا به التهاب چشم ناشی از آلرژی وجود دارد ، اما همه نباید علائم را در خانه درمان کنند.”

ورم ملتحمه آلرژیک چیست؟

انواع آلرژن ها می توانند باعث التهاب ملتحمه آلرژیک مانند شوره سر ، گرد و غبار و کپک شوند. هنگامی که چشم انسان در معرض مواد حساسیت زا قرار می گیرد ، این وضعیت بدن ماده ای به نام هیستامین ترشح می کند. وقتی این اتفاق می افتد ، رگ های خونی ملتحمه – غشایی که جلوی چشم و داخل پلک را می پوشاند – متورم می شوند.

هنگامی که به ملتحمه آلرژیک مبتلا هستید ، تشخیص اینکه کدام قسمت خاص از چشم متورم است دشوار است و پاسخ همیشه یکسان نیست. گاهی اوقات ، در صورت ابتلا به ورم ملتحمه آلرژیک ، کره چشم متورم می شود. در این حالت باید سریعاً به چشم پزشک مراجعه کنید. در مواقع دیگر ، پلک باید متورم و درمان شود ، اما این لزوما به این معنی نیست که باید فوراً به چشم پزشک مراجعه کنید.

التهاب ملتحمه آلرژیک با سایر شرایط سلامتی مرتبط با آلرژی همراه است ، از جمله اگزما (بثورات پوستی آلرژیک) ، آسم و رینیت آلرژیک (یا آلرژی های فصلی). ورم ملتحمه آلرژیک می تواند فرد مبتلا به سندرم خشکی چشم را بدتر کند.

علائم ورم ملتحمه آلرژیک چیست؟

علاوه بر التهاب ، سایر علائم التهاب ملتحمه آلرژیک عبارتند از:

– قرمز

– سوزش

– خارش

– اشک چشم

احساس ماده یا گرد و غبار در چشم ها

علاوه بر علائم ورم ملتحمه آلرژیک ، ممکن است گلودرد ، سرفه ، خارش یا آبریزش بینی و سردردهای سینوسی ، سایر علائم واکنش آلرژیک را نیز تجربه کنید.

ورم ملتحمه آلرژیک چگونه درمان می شود؟

اغلب بهترین روش برای درمان علائم آلرژی پرهیز از هر چیزی است که می تواند باعث واکنش آلرژیک شود. به عنوان مثال ، اگر به گربه حساسیت دارید و می دانید دوست شما از گربه شما مراقبت می کند ، توصیه می شود او را بیرون ببرید تا خطر واکنش آلرژیک به حیوان خانگی خود را کاهش دهد. در مورد ورم ملتحمه نیز همین طور است. بهترین روش پیشگیری است.

اگر به طور مکرر ورم ملتحمه آلرژیک دارید (اگر پلک های شما متورم است و چشم هایتان آب می شود) و هیچ اثری از ماده آلرژی زا که باعث ایجاد این بیماری می شود ندارید ، توصیه می شود به متخصص آلرژی مراجعه کنید. پزشک می تواند آنچه شما به آن حساسیت دارید را تشخیص داده و زمان بروز علائم را پیش بینی کند.

متخصص آلرژی می تواند به شما در ایجاد تغییراتی در سبک زندگی کمک کند که خطر ورم ملتحمه آلرژیک و سایر مشکلات مربوط به آلرژی را کاهش می دهد. به عنوان مثال ، اگر متخصص آلرژی تصمیم گرفت که گرده گیاه احتمالاً علائمی ایجاد کند ، توصیه می کند در ساعات مشخصی از روز که بالاترین گرده گیاه است ، در خانه نباشد. با ایجاد تغییرات روزانه می توان علائم را بدون استفاده از دارو کاهش داد.

در صورت نیاز به اقدام جدی تر ، چندین گزینه وجود دارد. پزشک ممکن است ابتدا مصرف آنتی هیستامین را توصیه کند ، اما این ممکن است در ورم ملتحمه آلرژیک کمک زیادی نکند. علائم چشم بسیار دشوارتر درمان می شوند. بنابراین ، پزشک شما ممکن است استفاده از قطره های چشمی را با استفاده از نسخه های بدون نسخه و نسخه بدون نسخه توصیه کند.

اگر علائم شدید باشد ، پزشک ممکن است گزینه های تزریق را توصیه کند که به تدریج تحمل بدن شما را در برابر مواد حساسیت زا افزایش می دهد. اما احتمالاً لازم نخواهد بود با از بین رفتن ماده آلرژی زا علائم آلرژی چشم می توانند به طور کامل بهبود یابند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگرچه از بین بردن علت به احتمال زیاد علائم شما را بهبود می بخشد ، اما در صورت بروز هرگونه علائم آزار دهنده نباید در مراجعه به پزشک تردید کنید. اگر کره چشم شما به جای پلک متورم است ، باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید. همچنین ، اگر درد در کره چشم یا درد شدید در اطراف چشم دارید ، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. سایر علائم مانند اختلالات شدید بینایی یا سردرد باید توسط پزشک در نظر گرفته شود.