اخبار فرهنگی

صادرات 36 هزار دلاری صنایع دستی استان/قدمت 6هزار ساله سفال در سمنان

خبر فوری / سمنان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان از پرداخت حدود 19 میلیارد ریال صنایع دستی استان سمنان به عنوان تسهیلات مشاغل خانگی خبر داد و گفت: صنعتگران این استان 36 هزار دلار صادر کردند صنایع دستی خارج از کشور

جعفر صفاخواه ضمن تبریک بیستمین روز جهانی صنعت دستی به خرداد ، با اشاره به تنوع زیاد صنایع دستی در این استان ، اظهار داشت: معرق ، منبت ، گره و حجم چوب ، تورهای بزرگ فلزی ، دستمال های ابریشمی ، رنگ و تذهیب. طلا ، گلیم ، گلیچ و جاجیم. سفال ، نمد ، قلم و … صنایع دستی استان سمنان و تبلور هنر مردم این منطقه است.

وی تنوع اقلیمی را به عنوان یک عامل موثر در تنوع صنایع دستی استان ذکر و تصریح کرد: صنایع دستی و صنایع دستی این استان به دلیل اقلیم و تنوع اقلیمی دارای ویژگی های خاص خود در هر منطقه از استان است. نقش ، رنگ و مورد استفاده قرار می گیرد و این تنوع از هزاران سال پیش در ظروف ، صنایع دستی و صنایع دستی این سرزمین منعکس شده است.

سمنان با اشاره به اینکه سفال ، سفال ، گلیم ، خودکار ، منبت ، موزاییک ، نمد ، صنایع دستی سنتی و … از صنایع دستی فعال در استان سمنان است ، افزود: تاریخچه صنایع دستی و هنرهای سنتی در این استان بیش از 6000 سال قدمت دارد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: هنر سفالگری و سفالگری در استان سمنان حدود شش هزار سال قدمت دارد و سابقه منسوجات سنتی ، منسوجات گلیم ، سنتی است. فرش و منبت کاری چوبی در این استان حدود 200-500 است. مربوط به سال گذشته است.

وی ضرورت نگهداری ، احیای مجدد و ترویج هنرهای سنتی استان و حمایت از هنرمندان صنایع دستی را ارزیابی و اظهار کرد: هم اکنون 145 کارگاه تولید صنایع دستی و 23 تعاونی صنایع دستی فعال در استان وجود دارد.

وی با تقدیر از هنرمندان استانی اظهار داشت: در این راستا سال گذشته 18 میلیارد و 800 میلیون ریال از محل تسهیلات مشاغل خانگی به هنرمندان صنعتگر استان پرداخت شده است.

صفاخواه با توجه به اینکه بیش از 4500 هنرمند صنعتگر در این آزمون شرکت دارند ، گفت: 12 پروانه کسب در سال گذشته صادر شده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته 207 پروانه کار صادر شده است ، افزود: استان سمنان دارای 48 حوزه کارگری فعال است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان سال گذشته از صدور 109 پروانه تولید انفرادی ، 15 پروانه تولید کارگاهی ، 83 شناسنامه و 172 گواهینامه آموزش در استان سمنان خبر داد. او سال گذشته آنها را پوشش داد.

صفاخا با اشاره به فعالیت سه خانه صنایع دستی در استان افزود: چهار فروشگاه صنایع دستی فعال ، شش بازارچه موقت و دو بازارچه صنایع دستی دائمی تا سال گذشته تأسیس شد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان سال گذشته از دریافت دو نشان ملی با کیفیت از صنعتگران استان خبر داد و افزود:

سال گذشته ، وی خاطرنشان کرد که پنج دوره آموزش مهارت های عمومی و تخصصی برگزار شده است و گفت که صنایع دستی استان 36000 دلار در سال گذشته صادر کرده است.

رئیس اداره صنایع دستی اداره میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان با تأکید بر اینکه صنایع دستی کلید اقتصاد پایدار ، حمایت و موانع است ، تأکید کرد: توسعه و ارتقا promotion صنایع دستی نقش مهمی در ایجاد و رشد اقتصادی دارد.

انتهای پیام