اخبار فرهنگی

ثبت «حمام حاج لطفعلی فیض‌آباد» در فهرست آثار ملی ایران

خبر فوری / خراسان رضوی معاون میراث فرهنگی میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: حمام حاج لطفعلی در شهر فیض آباد ماهولات به شماره 33319 و در فهرست آثار ملی ایران در تاریخ 4 مارس 2017 ثبت شد.

مرجان اکبری وی در گفت وگو با خبر فوری ، موارد زیر را اعلام کرد: حمام تاریخی حاج لطفعلی در استان خراسان رضوی ، در شهر فیض آباد واقع شده است. این ساختمان در خیابان امام خمینی ، خیابان طالقانی شمالی ، در منطقه ای به نام درب قلعه (ارگ) واقع شده است.

وی افزود: به گفته بزرگان محل ، حاج لطفعلی یکی از قدیمی ترین ها در فیض آباد بود و مرد خوبی بود که این حمام را به عنوان بنای عمومی برای رفاه حال مردم شهر ساخته است.

معاون میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: طبق گفته ساکنان و براساس شواهد معماری ، این ساختمان بیش از 200 سال قدمت دارد و در دوره قاجار ساخته شده است.

اکبری افزود: این بنا موقوفه است و تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه است و هم اکنون شهرداری فیض آباد این حمام تاریخی را به اوقاف اجاره داده است ، تا آن را تجدید ، احیا و ایجاد کاربری دهد.

حمام حاجی لطفعلی تا سال 1392 حمام عمومی بوده است

محمود طغرایی ، رئیس ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث ، فرهنگ ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی نیز در مورد مشخصات کار اظهار داشت: این حمام تاریخی ساختاری در حدود 230 است. متر مربع. امروزه ، ساختار فیزیکی ساختمان در طی سالهای گذشته دستخوش تغییرات زیادی شده است ، بنابراین قبل از برداشتن پسوندها فقط دسترسی به قسمت بالای آن و گلخانه فراهم شده است.

وی ادامه داد: پس از برداشتن تیغه ها و امتداد فضای پیچ پیچ ، ضلع غربی نمازخانه و حمام کوچک را شناسایی کرد و فقط فضای گنج اختصاص یافته به مخزن آب وان مسدود شده است.

محمود طغرایی افزود: فضای ورودی به صورت پلکان است که در جهت شرقی می چرخد ​​و جای خود را به مسیر عابر پیاده می دهد و سپس تا ورودی سربینه امتداد می یابد. از کف حیاط سربینه است.

رئیس اداره ثبت تاریخی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی درباره سقف این حمام گفت:.

وی در مورد گنجینه این حمام گفت: حمام حاجی لطفعلی مانند سایر حمامهای تاریخی ایران دارای شهادت ها ، فضاهای جانبی آن است و با گنبد و طاق ضربی پوشانده شده است. توالت همچنین مخازن آب سرد و گرم دارد که در حال حاضر مسدود هستند.

طغرایی ادامه داد: این بنا تا سال 1392 به عنوان حمام عمومی باز بود و امید است در صورت بررسی طرح مرمت ، به یک مکان فرهنگی برجسته در شهر فیض آباد تبدیل شود.

انتهای پیام