اقتصادی

۶۸ سال تعرض به کارون/ وزارتخانه‌ای مستقل برای مدیریت منابع آب تشکیل شود

اگرچه یک محقق در زمینه آب و توسعه پایدار متذکر شد که روند حملات به مخازن کارون و مهندسی تهاجمی از سال 1332 آغاز شده است ، وی پیشنهاد کرد که فقط با کنترل مدیریت منابع و تصمیمات کلان ، یک وزارتخانه مستقل برای مدیریت منابع آب ایجاد شود. حوضه های آب را با مشارکت مردم ، کشاورزان و سازمان های غیر دولتی احداث کنید.

در مصاحبه ای با فاطمه ظفرنژاد از خبر فوری ، وی با استناد به تنش آبی در خوزستان گفت: پروژه های سد سازی و انتقال آب از رودخانه کارون یکی از دلایل اصلی تنش آبی در استان خوزستان است. تمام بدن خوزستان مملو از مسلسل و خمپاره است اما به جای ترمیم این زخم ها. به گفته وی ، “مافیای آب” تلاش کرده است تا استان خوزستان و کشور را به ثروتمندترین دشت مهاجر و تشنه ترین منطقه کشور تبدیل کند.

وی در ادامه گفت که برای احیای رودخانه و حل مشکل آب کشور به تصمیم ملی نیاز است و در این راستا لازم است عملیاتی در دستگاه های اجرایی انجام شود تا هم دستگاه های دولت کوچک شوند و هم “چه تماس می گیرد. ” وی خواستار انحلال وزارت نیرو شد. اگر ما مدیریت سازه های آب را به طور دائمی از بین نبریم ، حوضه های آب کشور قابل برگشت و احیا نخواهند بود.

انتقال آب از کارونه به صنایع مبتنی بر آب در ایران مرکزی

به گفته این محقق در زمینه آب و توسعه پایدار ، سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب از سرشاخه ها و بالا رودخانه کارون به صحراها برای صنعت فلزات و فولاد منتقل می شود که از ابتدا تاکنون مکان مناسبی نداشته اند. صنعت آبرسانی باید در استانهایی مانند هرمزگان و بوشهر ساخته شود كه برای خنك كردن دستگاهها به آب احتیاج دارند و نزدیك دریا هستند اما در استانهای خشكی مانند یزد ، اصفهان ، كرمان و سیرجان ساخته می شوند و آب می نوشند كه می تواند انسان را بكشد و موجودات دیگر از مرگ ذخیره شده و مورد استفاده برای کشاورزی ، به این استانها منتقل می شود تا صنعت فولاد و فلز را خنک کند.

ظفرنژاد خاطرنشان کرد: کارون بزرگترین رودخانه و غنی ترین آب کشور در ارتفاع 890 کیلومتری و تنها رود قابل کشتیرانی در ایران است. وی گفت این کار با ظرفیت 120 میلیون متر مکعب آغاز شد و بعداً این ظرفیت به 300 میلیون متر مکعب افزایش یافت که اکنون سد انتقال آب کوهرنگ یک و تونلی است که 300 میلیون متر مکعب آب را از رودخانه کارون خارج می کند.

این محقق در زمینه آب و توسعه پایدار افزود که یک سد و تونل انتقال آب “کوهرنگ دو” نیز در سال 1985 ساخته شد و قرار بود 135 میلیون متر مکعب آب از بالای حوضه کارون خارج شود ، اما در سال 1987 این تعداد بود آنها به 250 میلیون متر افزایش یافتند. پروژه سد کوچاری و آب حمل آن از دز به قمرود 181 میلیون متر مکعب آب از رودخانه دز 18 بالایی می گیرد و به قم منتقل می شود.

وی درباره دیگر پروژه های ساخت سد از مخازن در دست احداث و انتقال آب کارون و دز گفت: سد کوهرنگ 3 با ظرفیت 365 میلیون متر مکعب و تونل انتقال آب نیز در حال ساخت است. همچنین سد بهشت ​​آباد در شهرستان آرش چهارمحال و بختیاری: گفته می شود با ظرفیت یک میلیارد و 600 میلیون متر مکعب ، صنایع فلزی و فولاد با سه خط حمل و نقل آب اصفهان ، یزد و کرمان را تأمین می کنند. این دو پروژه با چالش های زیادی روبرو هستند که در صورت تکمیل و راه اندازی کارون آب را ترک نمی کنند.

29 سد با ظرفیت 18 میلیارد متر مکعب روی بستر زغال سنگ

به گفته این محقق آب و توسعه پایدار ، سالانه بیش از یک میلیون متر مکعب آب از رودخانه کارون به سایر استان ها منتقل می شود ، 29 سد با ظرفیت بیش از 18 میلیارد متر مکعب در بستر کارون ساخته شده است ، شریان خوزستان ، تالاب هورالعظیم خشک شده است. این سدها نه تنها از جریان آب کارون جلوگیری می کنند ، بلکه باعث تبخیر آب در پشت سدها می شوند ، زیرا ایران سرزمین گرم است ، بنابراین آب باید در زیر زمین پوشانده شود یا در سفره های زیرزمینی و رودخانه ها با تبخیر کم ، سرعت بیشتری داشته باشد ، این سدها ، پشت سدها دریاچه های گسترده ای هستند. به محض تبخیر شدن آنها و با سرعت بالاتر ، ارتفاع تبخیر آب در استان خوزستان در بعضی از فصول به بیش از 4 تا 5 متر می رسد ، اما انرژی کانون توجه نیست. علاوه بر ساخت شدید سد ، تنش آبی حاصل از آن بر کشاورزان ، مردم ، جوامع بومی مولد و آب و هوا تأثیر می گذارد.

طی دو دهه گذشته ، متخصصان قادر به “مافیای آب” نبودند

ظفرنژاد در پاسخ به این س ISال خبر فوری که آیا راهی برای کاهش تنش آبی در برخی استان های کشور به ویژه خوزستان وجود دارد؟ وی گفت: “از اوایل دهه 1980 ، كارشناسان آب تلاش كرده اند تا با تغییر در ساختار وزارت نیرو و هدایت وجوه ساخت سد از طریق آیین نامه ها و دستورالعمل ها ، اما موفق نباشند. در” مافیای آب “.” تلاش ها برای جایگزینی مدیریت با مدیریت تأمین آب ، صرفه جویی در مصرف آب با کاهش مصرف آب ، ساختن آب بر اساس معیارهای توسعه پایدار و بازیافت آب ساخته شده است ، اما متأسفانه “مافیای آب” پدر در ساخت سد ، ساخت و ساز ، راه سازی و … .

برای فعالیت در مدیریت ملی به تصمیم نیاز دارید

پژوهشگر آب و توسعه پایدار با بیان اینکه روند ساخت سد در کشور در دهه اخیر تسریع شده است ، اظهار داشت: تجدید شرایط موجود ، احیای رودخانه ها و تخریب سدها بسیار دشوار و وقت گیر است. اگر عزم راسخ باشد. در مرحله اول ، باید برای حذف یا تغییر وزارتخانه هایی مانند وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی ، که سدهای بزرگ و کوچک ایجاد می کنند ، بر روی سیستم قوه مجریه عملیاتی انجام شود. یک وزارتخانه مستقل مدیریت منابع آب که فقط مدیریت را کنترل می کند. و در مورد منابع آب و حوضه ها با مشارکت مردم ، کشاورزان و سازمان های غیردولتی تصمیمات مهمی بگیرید.

وی خاطرنشان كرد كه در سال 1993 رهبر معظم انقلاب به نیروها اطلاع دادند كه سیاستهای كلی “زیست محیطی” توسط شورای انضباط اعزامی تصویب شده است و همچنین كارشناسان و اساتید مهم زیست محیطی و منابع طبیعی نیز در نوشتن این مقاله مشاركت داشته اند. ارتباط برقرار کرد در بند 1 این ارتباطات آمده است که “مدیریت جامع ، هماهنگ و سیستماتیک منابع کلیدی (مانند هوا ، آب ، خاک و تنوع زیستی) بر اساس قدرت و پایداری اکوسیستم است ، به ویژه با افزایش رویکرد مشارکتی با افزایش مناسب ظرفیت قانونی و ساختاری. “اگر در هفت سال گذشته ما فقط به بند 1 این ابلاغیه عمل کرده ایم ، اکنون شاهد چنین حجم تنش آبی در خوزستان ، اصفهان ، چهارمحال و بختی ، سیستان و بلوچستان و غیره نبوده ایم.

عدم توجه به مدیریت تقاضای آب ، ساخت ناکافی سدها ، توجه به مکان اصول صنعت ، کشت محصولات کشاورزی با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه ای و ساخت و سازهای غیر اصولی و ناپایدار از نظر این کارشناس و محققان آب است. این یک بحران شدید برای جوامع است. این یک منبع حاصلخیز برای حوضه های تالاب است که به پایین رودخانه می ریزد و می افزاید: “امیدوارم با برنامه ریزی مدیریت آب ، زمین و منابع طبیعی با مردم محلی و قادر به حذف رودخانه ها ، تالاب ها و سفره های زیرزمینی از حوضه های مختلف آبخیز ، سدها را به تدریج از بین ببریم. زمین. “دوباره.

ظفرنژاد در نامه ای سرگشاده به ابراهیم رییسی ، رئیس جمهور منتخب ، گفت كه گفته می شود ضرورت فعالیت در دستگاه های دولتی از طرف وزارت نیرو و با همکاری مردم ، قوه قضائیه و قوه قضائیه به محیط زیست و منابع طبیعی آسیب جدی وارد كرده است. قانونگذار همچنین لازم است مدیریت سازه های آب از بین برود و سازه های آبی تأمین نشود. بودجه های در دست ساخت یا سد های ساختمانی. هر حوزه باید با مشارکت مردم از همان حوضه مدیریت شود ؛ پس از بررسی های تخصصی ، بودجه ها هدایت می شوند برای برچیدن سدها.

انتهای پیام