اقتصادی

رگ‌های صادراتی طلای سرخ ایرانی جان دوباره می‌گیرد

تیمی متشکل از 5 نفر از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد به فرمولاسیون نانوامولسیون زعفران در پروژه ای دست یافتند که طعم ، بو و رنگ آن نسبت به نمونه های معمولی به میزان قابل توجهی افزایش یافته بود و ارزش صادراتی این محصول نیز افزایش یافت.

ra گزارش خبر فوریبر اساس آمار سال 1998 ، ایران با تولید سالانه 330 تن و 280 تن زعفران ، بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است. استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی در این میان 85 درصد بیشترین سهم را در تولید زعفران ایران دارند.

زعفران شهرستان قاین باکیفیت ترین زعفران تولید شده در کشور محسوب می شود و زعفران گناباد به دلیل کاشت و آبیاری با آب قنات در FAO به عنوان میراث کشاورزی جهان ثبت شده است.

این گیاه که با نام علمی (Crocus sativus) شناخته می شود ، یکی از ارزشمندترین محصولات غذایی در ایران است که متأسفانه به دلایل متعدد با کاهش شدید صادرات به بازارهای جهانی مواجه شده است. در سالهای اخیر مطالعات متعددی در مورد روشهای مختلف حفظ عصاره زعفران انجام شده است و تولید نانوامولسیون ها برای کنترل انتشار ترکیبات مفید یکی از موثرترین روشها در این زمینه است و نقش مهمی در پوشش ترکیبات مفید داشته است.

غیر امولسیون ها نه تنها انحلال شیمیایی ترکیبات را به تأخیر می اندازند بلکه حلالیت لیپیدها مانند کاروتنوئیدها ، فیتواسترول ها ، اسیدهای چرب ، امگا 3 و آنتی اکسیدان های طبیعی را نیز افزایش می دهند. تکنیک نانو حجم مصرف این غذا را که غنی از غذاهای زیادی است کاهش می دهد و کیفیت آن را افزایش می دهد.

بر این اساس ، محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با استفاده از فرایند همگن سازی کاوشگر اولتراسونیک ، با کاهش قطر ذرات ، کاهش مصرف مواد اولیه و افزایش راندمان محصول ، نانوامولسیون زعفران ایرانی ایجاد کردند.

حامد اهری ، مدرس ارشد گروه علوم و مهندسی ، واحد علوم و تحقیقات صنایع غذایی دانشگاه آزاد و یکی از محققان این پروژه در گفت وگو با خبر فوری. هدف از تولید نانوامولسیون زعفران جلوگیری از فروش مواد اولیه و افزایش ارزش افزوده طلای قرمز ایرانی بود و گفت: “افزایش کیفیت ، افزایش ماندگاری و حفظ خواص زعفران مانند طعم ، رنگ ، بو و طعم. سایر اهداف تحقیق عبارت بودند از: هدف این پروژه. “این محصول ارزشمند که در اختیار کشاورزان قرار دارد ، می تواند در جدول مصرف کنندگان با ویژگی ها و کیفیت بالا قرار گیرد یا به بازارهای جهانی ارائه شود.

وی با اشاره به حجم زیاد صادرات ایران در زمینه زعفران ، بر لزوم حفظ کیفیت زعفران تاکید کرد و ادامه داد: در طول فرآیند تولید مواد غذایی ، حفظ کیفیت غذا یکی از مهمترین اصول است؛ بنابراین ، در زمینه زعفران (طلای قرمز) و کلم (طلای سیاه) ، صنایع غذایی نیاز به ارائه فرایندهایی برای افزایش ارزش افزوده و بهبود کیفیت آن دارد.

اهری با استناد به جزئیات این پروژه اظهار داشت: در این پروژه تحقیقاتی ، ما توانستیم نانوامولسیون زعفران را با استفاده از تکنیک “همگن ساز اولتراسونیک پروپوژنیک” تولید کنیم. نانوامولسیون یکی از م methodsثرترین روشهای کنترل انتشار ترکیبات مفید است و با ترکیب ترکیبات مفید نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

وی با بیان اینکه تکنیک نانو در این پروژه حجم مصرف زعفران را کاهش می دهد و کیفیت آن را افزایش می دهد ، یادآور شد: با استفاده از فرآیند اولتراسونیک برای همگن سازی پروب ها در تولید نانوامولسیون زعفران از ایران ، کاهش قطر ذرات ، کاهش مصرف مواد اولیه و افزایش بهره وری محصول بنابراین ، از نظر تولید ، ضریب تبدیل آن 25/3 بود.

محقق تأکید کرد که استفاده از ساختار نانو باعث حفظ کراستین ، کروسین و زعفران در محصول زعفران می شود ، زیرا آنها آنتی اکسیدان های مهمی در زعفران هستند و همچنین رنگ و بو را افزایش می دهند.

یکی از محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد توضیح داد: دستیابی به ضریب تبدیل 3.25 بدین معناست که نانوامولسیون های زعفران 3.25 برابر خواص بیشتری نسبت به زعفران آسیاب شده دارند که بسیار مهم است ؛ ما پیشنهاد کردیم که کیفیت این محصول را ارتقا دهیم.

وی با اشاره به اینکه سه پروژه تحقیقاتی غیر دانشگاهی با حمایت بخش خصوصی به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای این پروژه انجام شد ، یادآور شد: دو اختراع آمریکایی نیز در ایالات متحده ثبت شد (Grant US Patent) و یکی از آنها در اروپا ثبت شد. اتحادیه تحت کنوانسیون PCT و چندین مقاله ISI.

به گفته دانشیار علوم و تحقیقات در این پروژه ، با همکاری دکتر سارا الهیاری بیک ، استاد دانشکده علوم و تحقیقات محیط زیست و منابع طبیعی ، دکتر سید امیرعلی انور استاد و دستیار مدیر گروه علوم غذایی و تحقیقات ، مهدی رحیم و رئیس یک شرکت مهندسی و فناوری. دکتر سیما مرادی پژوهشگر علوم و مهندسی غذا در واحد اجرایی علم و تحقیقات بوده است.

اهری ادامه داد: در این گروه پنج نفره علاوه بر ارائه دستاوردهای این پروژه در کنفرانس های بین المللی ، در جشنواره طراحی جدید سوئیس نیز مدال طلا و دیپلم افتخار اتحادیه اروپا را کسب کردیم.

دانشیار واحد علوم و تحقیقات ، استفاده از نانوامولسیون زعفران در صنایع غذایی و اظهار داشت: این محصول در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی تولید می شود و مراحل نهایی تأیید و صدور مجوز را از سازمان غذا و داروی ستاد توسعه نانو دریافت کرده ایم. بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی.

وی افزایش ویژگی های صادرات زعفران را از دیگر دستاوردهای این پروژه عنوان کرد و گفت: “به همین دلیل ما می خواهیم 5 یورو از اتحادیه اروپا و برخی نانوامولسیون ها دریافت کنیم و برخی اقدامات در زمینه تجاری انجام شده است.” تولید – محصول.

انتهای پیام