اقتصادی

کاهش قیمت ارز و ربع سکه در بازار/ برخی با قیمت‌سازی نرخ را بالا می‌برند

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که با اقدامات انجام شده و پیش رو در آینده، قیمت ارز و ربع سکه کاهش پیدا می‌کند اما برخی با نرخ‌سازی قیمت‌های بالایی به مردم ارائه می‌دهند که موفق نخواهند شد.

به گزارش خبر فوری، محمدرضا فرزین، امشب در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره آخرین وضعیت بازار ارز و سکه اظهار کرد: آخرین گزارشی که اخیرا به مردم دادم درباره این بود که سعی می‌کنیم در بازار نیازهای مردم را تامین کنیم. بر همین اساس در حال حاضر در ۶۰۰ صرافی و ۱۵۰ شعب بانک‌های ملی، ملت، صادرات، سپه و تجارت در حال عرضه ارز به مردم هستیم و همه می‌توانند به این صرافی‌ها و شعب بانکی مراجعه و اسکناس و ارز مورد نیاز خودشان را تامین کنند.

وی افزود: به عنوان مثال، همین امروز نرخ اسکناس دلار ۴۳ هزار و ۳۸۹ تومان و نرخ دلار در بازار ۴۶ هزار و ۴۶۰ تومان بود. نکته دیگر اینکه همه شعب بانکی و صرافی‌های منتخب در هفت روز هفته حتی در ایام تعطیل باز و فعال هستند و مردم می‌توانند از ساعت ۹ صبح تا ۱۹ برای خرید ارز مراجعه کنند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مردم می‌توانند در سامانه ice.ir به صورت لحظه‌ای و در همه زمان‌ها نرخ ارز را مشاهده کنند و با اقداماتی که انجام داده و خواهیم داد  پیش‌بینی این است که این نرخ روند کاهشی داشته باشد. چراکه نرخ ارز کنونی نرخ مناسب و مورد نظر ما نیست.

فرزین تصریح کرد: متاسفانه یک جریان قیمت‌سازی است که تلاش می‌کند قیمت‌های بالایی را ایجاد کند و با این قیمت‌های بالا موجب زیان مردم می‌شود. از مردم خواهش می‌کنیم که به آنها توجه نکنند و از طریق تمام شعب بانک‌ها و صرافی‌های منتخب نیازهای ارزی خودشان را تامین کنند. از سوی دیگر پیشنهاد می‌کنم که فردا چند خبرنگار به سبزه‌میدان و میدان فردوسی بروند تا ببینند نرخ صرافی‌ها چقدر است و تا چه اندازه با آنچه جریان قیمت‌سازی در جاهای مختلف اعلام می‌کند فاصله دارد.

به گفته وی، در همین روزهای گذشته که تقریبا کشور تعطیل بود، شعب بانک‌ها و صرافی‌های منتخب فعال بودند اما برخی با معاملات صوری سعی در افزایش نرخ درهم در بازار داشتند. در حالی که همین امروز یعنی یکشنبه بازار دوبی تعطیل است چگونه این نرخ افزایش پیدا کرده است. همه معاملاتی که صورت گرفته صوری است و این جریان دائما تلاش می‌کند نرخ ارز را بالاتر از قیمت واقعی بازار نشان دهد که البته موفق نخواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: با اقداماتی که بانک مرکزی انجام داده و در دستور کار قرار داده است مسلما بازار را کنترل خواهیم کرد و از هیچ تلاش و کنشگری‌ در راستای کاهش نرخ ارز در بازار مزایقه نخواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی و فعالیت مرکز مبادله ارز و طلا نیز گفت: این مرکز در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار در هفته گذشته تصویب شد و موضوع و هدف فعالیتش ساماندهی و توسعه بازار ارز و طلاست و درصدد انجام معاملات ارزی اعم از اسکناس و حواله و فلزات گرانبها و سکه است. البته گفته بودم که این مرکز نیمه اول بهمن‌ماه افتتاح می‌شود اما متاسفانه به دلیل مشکلات زیرساختی نتوانستیم این کار را انجام بدهیم.

فرزین ادامه داد: مرکز مبادله ارز و طلا تا پایان هفته آینده افتتاح خواهد شد و در گام نخست همه ارزهای خدماتی مورد نیاز مردم مانند ارز دانشجویی، گردشگری، درمانی، حمل‌ونقل و غیره را عرضه می‌کنیم و به محض راه‌اندازی این مرکز ربع سکه را که پیش از این در بورس کالا عرضه می‌کردیم در این مرکز عرضه خواهیم کرد چراکه ربع سکه حباب بسیار زیادی دارد.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: در مراحل بعدی در مرکز مبادله ارز و طلا آنقدر ربع سکه عرضه می‌کنیم تا حبابش کاهش پیدا کند و درصددیم تا همه نیازهای ارزی را از طریق این مرکز تامین کنیم. البته راه‌اندازی این مرکز چندین گام دارد و در مراحل بعدی ابزارهای مشتقه ارزی و عملیات سوآپ را راه‌اندازی می‌کنیم و این مرکز را به یک مرکز بزرگ برای معاملات ارزی در منطقه تبدیل خواهیم کرد.

وی درباره آخرین وضعیت ارز در سامانه نیما نیز گفت: در ۴۰ روز گذشته که مسئولیت بانک مرکزی را برعهده گرفتم حدود شش و نیم میلیون دلار در سامانه نیما ارز با نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد و البته برای کالاهای اساسی با دو درصد زیر این نرخ یعنی ۲۷ هزار و ۹۰۰ تومان تامین شد.

فرزین اضافه کرد: همین امروز ۱۸۷ میلیون دلار ارز در سامانه نیما معامله شد و از آنجایی که علامت و نشانه‌ای از بازار گرفتیم که درهم کم است ۳۰۰ میلیون درهم نیز عرضه کردیم. برای فردا نیز ارزهای جدیدتری در عراق و ترکیه عرضه خواهد شد.

برخورد با پولشویی و سودجویی در بازار ارز

وی تصریح کرد: طی روزهای گذشته اشکالات و نقایصی در بازار نیما شاهد بودیم و برخی خارج از بازارهای رسمی یعنی سامانه نیما و مرکز مبادله ارز و طلا (بازار آزاد) ارز تامین کرده و کالایی را خریداری کردند بطبع در سامانه نیما متقاضی ارز شده‌اند که این کار مصداق بارز پولشویی است و در صورت اثبات نه‌تنها کالای آن فرد ضبط شده و قاچاق محسوب می‌شود بلکه ارزش را نیز از سامانه نیما نخواهد گرفت. چراکه ما به دنبال این هستیم که تقاضا در بازار کاهش یابد و اساساً مرکز مبادله را برای این راه‌اندازی کرده‌ایم که تمام نیازهای رسمی در این مرکز پاسخ داده شود بنابراین چنین اقدامی مصداق پولشویی است و قطعا با آن برخورد خواهیم کرد.

انتهای پیام