اخبار جامعه

انسداد ۴ محور به دلیل بارش برف/ ترافیک پرحجم در بازگشت از شمال و یکطرفه شدن چالوس و هراز

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا ضمن تشریح آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور از یکطرفه شدن محورهای چالوس و هراز برای تخلیه بار ترافیکی بازگشت از شمال خبر داد.

سرهنگ احمد شیرانی در گفت‌وگو با خبر فوری، درباره محدودیت‌های ترافیکی اعمال شده در جاده‌های کشور گفت:‌ از ظهر امروز تردد در مسیر جنوب به شمال  آزادراه تهران – شمال و محور چالوس ممنوع شده و با تخلیه بار ترافیکی در مسیر جنوب به شمال این محورها در مسیر شمال به جنوب یک طرفه شدند. همچنین از دقایقی قبل جاده هراز نیز به دلیل تخلیه بار ترافیکی بازگشت از شمال، در مسیر شمال به جنوب یکطرفه شد و بر این اساس خودروها امکان تردد درمسیر جنوب به شمال این محور را ندارند.

وی درباره وضعیت ترافیکی جاده‌های کشور نیز گفت: ترافیک در مسیر شمال به جنوب محور چالوس پرحجم و در محدوده‌های ماسال و هزارچم نیمه سنگین است.   در محدوده آب اسک تا مبارک آباد در مسیر شمال به جنوب جاده هراز نیز وضعیت مشابه گزارش شده است.

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا با بیان اینکه ترافیک در محور قدیم رشت – قزوین در حدفاصل پارک جنگلی سراوان تا امامزاده هاشم و محدوده رودبار سنگین گزارش شده است، گفت:  در هر دو مسیر رفت و برگشت محور فیروزکوه در حدفاصل ورسک تا گدوک و محدوده آبسرد نیز ترافیک نیمه سنگین است.

شیرانی وضعیت ترافیک در آزادراه کرج – قزوین را پرحجم اعلام کرد و گفت:‌ در محدوده‌های مهرویلا، مهرشهر و ناصرآباد در این آزادراه ترافیک نیمه سنگین است. همچنین در آزادراه قزوین – کرج حدفاصل هشتگرد  تا پل کلاک نیز ترافیک نیمه سنگین گزارش شده است.

وی با بیان اینکه ترافیک در آزادراه ساوه – تهران محدوده گردنه رنگرز و حدفاصل نسیم شهر تا بهمن آباد نیمه سنگین است، گفت: در اکثر مقاطع آزادراه قم – تهران نیز شاهد ترافیک نیمه‌سنگین هستیم. خوشبختانه با حضور عوامل پلیس راهور، ترافیک در محورهای منتهی به استان قم و مسجد مقدس جمکران به خوبی مدیریت شد.  

بارش برف و باران در جاده‌های ۲۹ استان کشور

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا درباره وضعیت جوی جاده‌های کشور نیز اظهارکرد:‌ گزارش‌های دریافتی از مراکز کنترل ترافیک پلیس راهور در سراسر کشور حاکی بارش برف و باران در برخی از محورهای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، تهران، مازندران، البرز، اصفهان، سمنان، قزوین، همدان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، کردستان، لرستان، مرکزی، قم، فارس، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، یزد، گلستان و گیلان است.

شیرانی ادامه داد:‌ در برخی از محورهای استان‌های هرمزگان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویر احمد، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز بارش باران گزارش شده است.

وی با بیان اینکه در این شرایط جوی مهم‌ترین مساله این است که باید از سفرهای غیرضروری پرهیز شود، گفت: در صورت الزام به سفر رانندگان و مسافران حتما باید با آمادگی کامل اقدام به سفر کنند.   آن دسته از رانندگانی که به هر دلیلی مجبور به انجام سفر هستند، باید ضمن کسب اطلاع از وضعیت راه ها از سلامت فنی خودرو به ویژه سالم بودن وسایل گرمایشی خودرو و برف پاک کن و همراه داشتن  زنجیر چرخ اقدام کنند. پر بودن باک خودرو در مبدا نیز بسیار مهم بوده و باید رعایت شود. همچنین رانندگان و مسافران حتما لباس گرم، غذای کافی و … را در طول سفر به همراه داشته و به توصیه‌ها و دستورات ماموران پلیس راه توجه کنند.  

رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا ادامه داد: در مواردی دیده شد که به علت وقوع کولاک یا بارش شدید برف و … ماموران پلیس راه اقدام به انسداد موقت مسیر می‌کنند اما برخی از رانندگان با تصور اینکه زرنگ بوده و پلیس را دور زده‌اند، وارد بی‌راهه و مسیرهای فرعی شده و در آنجا دچار مشکل می‌شوند. اقدامی که هم جان آنان را خطر می‌اندازد و هم زحمتی مضاعف برای امدادگران و عوامل پلیس ایجاد می‌کند. لذا تاکید داریم که رانندگان حتما به دستورات پلیس توجه کنند.

شیرانی با تاکید بر اینکه همراه داشتن زنجیر چرخ نیز الزامی است، گفت: رانندگان باید بدانند که چگونه از زنجیرچرخ خودروی خود استفاده کرده و با نحوه نصب آن کاملا آشنا باشند، بدیهی است که در صورت افزایش بارندگی به خصوص در محورها و گردنه‌های برفگیر، پلیس حتما از تردد خودروهای فاقد زنجیر چرخ جلوگیری خواهد کرد. رانندگان در هنگام بارش برف و باران، فاصله طولی مناسب را خودروی مقابل رعایت کرده و ضمن پرهیز از سرعت و سبقت غیرمجاز با سرعت مطمئنه رانندگی کنند.

برف؛ ۴ محور را مسدود کرد

وی درباره محورهای مسدود شده به دلیل بارش برف نیز گفت:‌ از حوالی ساعت ۱۸ محور سربیشه – نهبندان در  استان خراسان جنوبی به علت بارش برف مسدود شد. همچنین در استان‌های قزوین و مرکزی نیز محور بوئین زهرا – ساوه و بالعکس به دلیل مشابه مسدود شده است.

به گفته رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور فراجا محورهای شهمیرزاد کیاسر و گرگان توسکستان نیز به علت کولاک شدید و نبود ایمنی تردد تا اطلاع بعدی مسدود است.

بیشتر بخوانید:‌

آماده‌باش کامل پلیس راهور درپی بارش برف و باران/ ضرورت پرهیز از سفرها و ترددهای غیرضروری

شیرانی با اعلام شماره تلفن ۸۸۲۵۵۵۵۵ و ۱۲۰ از رانندگان و مسافران خواست که پیش از آغاز سفر حتما با این شماره‌ها تماس گرفته و ضمن اطلاع از وضعیت جوی، ترافیکی و انسداد محورها، مناسب‌ترین زمان و مسیر را برای سفر خود انتخاب کنند.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.