اخبار جامعه

بهترین زمان‌ها برای نوشیدن آب

یافته‌های پزشکی حکایت از آن دارد که حجم زیادی از بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد و بسیاری از فعالیت‌های حیاتی بدن و کارکرد درست اندام‌ها نیز به مصرف آب کافی بستگی دارد.

به گزارش خبر فوری به نقل از سایت تخصصی «وب ام دی»، دکتر «امیلی لیمینگ»، متخصص ارشد تغذیه در این رابطه می‌گوید: آب بیش از نیمی از وزن بدن ما را تشکیل می‌دهد، بنابراین برای حفظ سلامت بدن بهتر است به آن آب کافی برسانیم.

حتی کاهش اندک سطح آب بدن باعث سردرد، خشکی دهان و سرگیجه می‌شود و در طولانی مدت احتمال دارد به عفونت دستگاه ادراری و سنگ کلیه بیانجامد.

در ادامه این مطلب به طور خاص توصیه شده که در برخی مواقع و شرایط، نوشیدن آب می‌تواند برای بدن مفیدتر باشد از جمله:

– وقتی احساس گرسنگی را با تشنگی اشتباه می‌گیریم

بیشتر مردم مواقعی هست که به نظرشان می‌رسد گرسنگی شروع شده‌ است و متوجه نمی‌شوند که واقعا تشنه هستند. مغز، این محرک‌ها را یکسان تشخیص می‌دهد. بنابراین قبل از شروع غذا خوردن، ابتدا مقداری آب بنوشید، سپس چند دقیقه فرصت دهید تا ببینید که آیا میل به غذا خوردن را برطرف می‌کند یا خیر.

– وقتی از خواب بیدار می‌شوید

اول صبح یکی از بهترین زمان‌ها برای هیدراته کردن بدن است. برای یک شروع ساده، نصف لیمو را در اولین لیوان آب خود بریزید تا مواد مغذی گیاهی آنتی اکسیدانی، ویتامین C و پتاسیم نیز در هنگام نوشیدن آب دریافت کنید.

– وقتی عرق کرده‌اید

هر چیزی که باعث تعریق شما شود – سونا یا جکوزی، پیاده‌روی در یک روز گرم و … – باعث از دست دادن مایعات بدن شما می‌شود. همینطور ورزش کردن نیز موجب گرم شدن ماهیچه‌ها می‌شود و در نتیجه بدن شما عرق می‌کند تا گرما را دفع کند.

– قبل، حین و بعد از ورزش کردن

ورزش کردن موجب تعریق می‌شود بنابراین ما آب زیادی را برای جایگزین کردن آنچه در پی عرق کردن از دست داده‌ایم، نیاز داریم. بنابراین قبل، حین و بعد از ورزش کردن آب کافی بنوشید.

– وقتی بیمار هستید

هنگامی که بیمار هستید، نوشیدن کافی آب، کلید درمان است. علائمی مانند اسهال، استفراغ و تب می‌توانند باعث از دست دادن شدید آب بدن شوند. در اولین نشانه بیماری، مقدار زیادی آب بنوشید به خصوص اگر گرسنه نیستید. همچنین از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز کنید.

– وقتی در هواپیما هستید

آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا هنگام پرواز بیشتر تشنه می‌شوید؟ همه چیز مرتبط با ارتفاع است. هرچه هواپیما بالاتر می‌رود، هوای کابین خشک‌تر می‌شود و تقریبا نیمی از هوای کابین شما از بیرون به داخل جریان می یابد. برای مبارزه با رطوبت بسیار کم، یک بطری آب خالی به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز در طول پرواز آن را پر کرده و مصرف کنید.

– قبل از عادت ماهانه

زنان می‌توانند با نوشیدن آب زیاد قبل از عادت ماهانه و همچنین در طول این دوره، مشکلات قبل از قاعدگی را کاهش دهند. یکی از بزرگترین دلایل گرفتگی عضلات یا سردرد در این دوره، کم آبی بدن است.

– وقتی بی‌حال هستید

زمانی که انرژی شما کم است به جای نوشیدن یک فنجان قهوه، یک لیوان آب بنوشید تا خلق و خوی شما را تقویت کند. ژورنال تغذیه انگلیس گزارش می‌دهد که وضعیت هیدراتاسیون شما به طور مستقیم بر خلق و خو، حافظه و ادراک بصری شما تأثیر می‌گذارد.

– وقتی سردرد دارید

یکی از مهمترین محرک های میگرن، کم آبی بدن است. برخی افراد گزارش می دهند که حتی کاهش جزئی مایعات مصرفی آن‌ها می تواند سردرد شدید ایجاد کند. همچنین می تواند باعث ایجاد احساس گیجی شود و در برخی موارد حتی نیاز به درمان پزشکی داشته باشد. اگر مستعد میگرن هستید، همیشه یک بطری آب در دسترس داشته باشید.

– قبل از خوردن یک وعده غذایی

نوشیدن آب قبل از غذا ممکن است به کاهش وزن کمک کند. داده‌های یک مطالعه نشان داده افرادی که قبل از غذا خوردن، آب می‌نوشند کاهش وزن جزئی را تجربه کرده‌اند. آب همچنین احساس سیری و متابولیسم شما را افزایش می‌دهد.

– زمانی که می‌خواهید سرحال باشید

آیا می دانستید تقریباً سه چهارم مغز شما حاوی مایع است؟ اگر سطح آب در مغز شما خیلی پایین بیاید، رگ های خونی در این اندام کوچک می شوند. داده‌های یک مطالعه نشان داد که این وضعیت می تواند بر هماهنگی، حافظه کوتاه مدت، دامنه توجه و استقامت شما تأثیر بگذارد. بنابراین اگر احساس خستگی می‌کنید، نوشیدنی‌های انرژی‌زای کافئین‌دار را کنار بگذارید. صرف نوشیدن آب می تواند به شما کمک کند تا به حالت اولیه برگردید.

آب دریافتی روزانه را علاوه بر نوشیدن آن به تنهایی، می‌توان از طریق غذاها نیز دریافت کرد. نیاز روزانه هر فرد به آب با توجه به وضعیت سلامتی، میزان فعال بودن و آب‌ و هوای محل زندگی‌اش متفاوت است.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.