اخبار حوادث

هواشناسی ۱۴۰۳/۰۱/۲۹؛ هشدار بارش‌های شدید در ۵ استان

آفتاب‌‌نیوز :

 پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز چهارشنبه در استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی، برخی مناطق فارس، نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق تگرگ پیش‌بینی شده است.

بیشترین بارش‌های امروز برای استان‌های کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و یزد است.

فردا پنجشنبه در برخی مناطق شرق، جنوب شرق و جنوب، جمعه در مناطقی از شمال غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس شمالی و مرکزی و البرز مرکزی، شنبه و یکشنبه آینده در برخی مناطق شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، بخش‌هایی از مرکز، جنوب، ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی، زاگرس شمالی و مرکزی بارش روی می‌دهد.

امروز شرق خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان مواج و طوفانی و جمعه شرق دریای عمان مواج است.

توصیف سامانه: فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹

نوع مخاطره: رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، گردوخاک و احتمال تگرگ.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، یزد، جنوب اصفهان، ارتفاعات استان‌های تهران و مازندران.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، احتمال تگرگ، وزش باد نسبتاً شدید، لغزندگی و کاهش دید بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال خسارت به سازه‌های موقت، احتمال خسارت به نهال و درختان آسیب‌پذیر.

توصیه: احتیاط در سفر‌های برون‌شهری، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی، امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، تمهیدات لازم جهت حفاظت از تولیدات کشاورزی و احتیاط در انجام هرگونه عملیات کشاورزی.

توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: اواخر وقت چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹

نوع مخاطره: بارش شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید، گردوخاک، تگرگ.

منطقه اثر:

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۹: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، رعدوبرق و تگرگ، آب‌گرفتگی معابر به‌صورت گسترده، سرریز سدها، انسداد راه‌ها و احتمال تخریب پل، اختلال جدی در سفر‌های بین شهری و داخل شهر، خسارت به محصولات باغی و زراعی، خسارت به برخی زیرساخت‌های خطوط انتقال برق و غیره، تخریب تأسیسات و سازه‌های واقع شده در حریم و بستر رودخانه، تخریب سازه‌های موقت و سبک در اثر وزش باد شدید و اختلال در سفر‌های هوایی و دریایی.

توصیه: عدم توقف و تردد در بستر و حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی کانال‌ها و آبرو‌های درون و برون‌شهری، آمادگی کامل دستگاه‌های اجرایی و امدادرسان، بازگشایی دهانه پل‌ها، اجتناب از سفر‌های برون‌شهری، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، خروج شهروندان از تفرج‌گاه‌ها و سکونت‌گاه‌های واقع در حریم و بستر رودخانه، مدیریت زمین‌های کشاورزی، عدم تردد دامداران و عشایر در ارتفاعات و حاشیه رودخانه‌ها، انتقال محصولات کشاورزی دپو شده در فضای باز به مکان‌های مسقف.

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.