اخبار فرهنگی

مهرجویی در ذهن مردم ایران زنده خواهد ماند

خبر فوری/خراسان رضوی یک منتقد سینما گفت: مهرجویی در ذهن مردم ایران زنده خواهد ماند، چرا که بیشترین تلاش خود را برای ترویج سبک زندگی و الگوی زیست ایرانی و ثبت آن انجام داده است.

حمزه ابراهیم‌زاده شامگاه گذشته ۲۴ آنلاین ماه، در مراسم بزرگداشت داریوش مهرجویی که در پردیس سینمایی اطلس مشهد برگزار شد، اظهار کرد: در دوره‌ای هستیم که کلید واژه اصلی خیلی از اتفاقات خشونت است و این پایان خشونت‌آمیز برای داریوش مهرجویی واقعاً شوکه‌کننده است.

وی اضافه کرد: این مرگ دردناک برای کارگردانی که تمام فیلم‌هایش در مورد زندگی است روا نبود.

ابراهیم‌زاده خاطرنشان کرد: مهرجویی در ذهن مردم ایران زنده خواهد ماند، چرا که بیشترین تلاش خود را برای ترویج سبک زندگی و الگوی زیست ایرانی و ثبت آن انجام داده است. سکانس‌های مربوط به پخت و پز، دور هم جمع شدن، جاده و سفر، موسیقی و رقص و این همه جستجو برای یافتن معنای زندگی در سینمای مهرجویی با تنوعی که دارد نشان می‌دهد که این فیلم‌ها عاشق زندگی به ویژه زندگی ایرانی است، هر چند شیفته به این زندگی نگاه نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر می‌گویم فیلم‌های مهرجویی در ذهن مردم ثبت شدند به خاطر این است که تنوع اقشار در این آثار مشهود است؛ با نگاهی به فیلم‌های این کارگردان می‌بینیم از روستایی و حومه شهری گرفته تا پایین شهری و بالا شهری از قشر متوسط تا متمول، از قشر تحصیلکرده تا عامی در آثار او پدیدار است که این موارد نشان از گوناگونی و نگاه جامع این کارگردان به ایران و ایرانی است تا هر کس از هر قشر خاطره‌ای از فیلم‌ها داشته باشد.

این منتقد سینما بیان کرد: آثار مهرجویی با ژانر اکشن آغاز شد و او در ژانرهای مختلفی از جمله کمدی، درام و … فیلم ساخته است و این نشان می‌دهد که مهرجویی قصد داشته یک هنرمند در زندگی ایرانی باشد، لذا در اذهان ماندگار خواهد بود.

وی افزود: در فیلم‌های پس از انقلاب مهرجویی یک سبک بومی شکل می‌گیرد که فقط ما ایرانیان می‌پسندیدم و آن‌ها را دوست داریم، به عنوان مثال اگر فیلم «مادر» را هر سال در روز مادر پخش کنند باز هم آن را تماشا می‌کنیم و مجدد شیفته‌اش می‌شویم.

این منتقد سینما اظهار کرد: در واقع مولفه‌های فیلم‌های مهرجویی برای غیر ایرانیان قابل فهم نیست، تعارفات و رسومی که در فیلم‌های مهرجویی وجود دارد صرفاً برای مخاطب ایرانی قابل درک است.

ابراهیم‌زاده بیان کرد: اگر به فیلم مهمان مامان از باب غیر ایرانی نگاه بیندازیم موضوع همسایه‌داری به خوبی در آن به نمایش درآمده است. در این فیلم هر یک از افراد خانواده و همسایه‌ها تلاش می‌کنند تا مامان از مهمان به خوبی پذیرایی کند.

وی ادامه داد: از طرفی دیالوگ‌های حکیمانه در فیلم‌های مهرجویی از سوی دیوانه نماها، بهلول صفت‌ها و شخصیت‌هایی که در فیلم مهم نیستند بیان می‌شود که از شاخصه‌های فیلم‌های این کارگردان است.

این منتقد سینما اضافه کرد: همچنین قهرمان فیلم‌های مهرجویی یک نفر نیست، بلکه یک گروه و جمع هستند. به عنوان مثال در فیلم مهمان مامان می‌بینیم که کاراکتر اصلی منفعل است و قهرمان به حساب نمی‌آید؛ در آثار مهرجویی جمع قهرمان اصلی است و هدف مشترکی در این جمع وجود دارد که بر اساس انگیزه اخلاقی، جمع هدف را دنبال می‌کند.

وی اظهار کرد: این مولفه‌ها در فیلم‌های مهرجویی باعث شده تا مخاطب ارتباط بهتری با آثار او برقرار کند، اما باید گفت که متاسفانه این سبک فیلمسازی ارزشمند کم کم به فراموشی سپرده شده است.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.