اقتصادی

پیش‌بینی ۱۷ میلیون مسافر نوروزی در کشور/ استفاده از تمام توان وزارت راه ‌و شهرسازی در تعطیلات

خبر فوری/خراسان رضوی وزیر راه و شهرسازی گفت: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۱۷ میلیون مسافر نوروزی از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی مختلف غیر از بخش خصوصی استفاده کنند.

مهرداد بذرپاش امروز ۲۵ اسفندماه، در افتتاح پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید باکری و تبریک روز شهردار اظهار کرد: در طول تاریخ کم نداشتیم افرادی که در آسمان‌ها بسیار معروف‌تر و پرآوازه‌تر بودند تا روی زمین. در تاریخ کشور ما در برخی مقاطع و برخی مکان‌های خاص عروج‌های الهی اتفاق افتاده است.

وی افزود: اگر با نگاه خدمت به بهترین‌های خدا قدمی را برداریم، تفاوتی با جبهه ندارد. کسانی که می‌خواهند برای مردم کار کنند و قدمی برای اعتلای کشور بردارند، صحنه‌های پیش روی آن‌ها صحنه‌های جبهه، جنگ و مجاهدت با قدم، قلم و همت در تاریخ است.

بذرپاش با بیان اینکه در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ به سر می‌بریم، عنوان کرد: سال آینده سالی برای خدمت‌رسانی بهتر به مردم سالی است که تلاش می‌کنیم رکوردهای جدیدی را به ثبت برسانیم تا مردم طعم شیرین خدمت را بیش از پیش احساس کنند. در این روزها پژواک اخبار تلخ و دلسردکننده چند برابر اخبار امیدبخش است. این روزها در فضای مجازی برای انتشار اخبار تلخ رقابت و با ضریب بالا منتشر می‌شود اما خبرهای امیدبخش به سرعت منتشر نمی‌شود که این طبیعت فضای مجازی است.

وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از اخبار خوب این است که ما در وزارتخانه راه و شهرسازی عهد کردیم همه ظرفیت خود را برای عید امسال به خدمت بگیریم و تمام توان سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود را پای کار بیاوریم، البته مشکلات هم زیاد است که انشالله امسال ما با حداکثر ظرفیت امکانات در اختیار خود در خدمت مسافران هستیم.

وی بیان کرد: امسال ۱۷ میلیون مسافر نوروزی را پیش‌بینی می‌کنیم که از ظرفیت‌های حمل‌ونقلی مختلف غیر از بخش خصوصی استفاده می‌کنند. این عدد جهاد متفاوتی را می‌طلبد، بنابراین از یکی، دو روز آینده عملیات سنگین راهداری آغاز شده و تا پایان تعطیلات ادامه خواهد داشت. در بخش ریلی و بخش‌ هوایی نیز اقداماتی انجام می‌شود.

بذرپاش خاطرنشان کرد: در حوزه فرودگاهی امروز افتتاح یکی از اقدامات بسیار خوب را در این فرودگاه و آن هم افزایش ظرفیت فرودگاه از ۷ به ۱۰ میلیون نفر اسمی در سال است. این میزان رشد در ظرفیت نویدبخش رسیدن به هدف‌های ما در تبدیل فرودگاه به نقش اصلی خود است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ما در حوزه فرودگاهی کشور 2 راهبرد جدید داریم، تصریح کرد: این دو راهبرد ایمنی و آسایش و آرامش مسافران و مردم است. در حوزه شبکه فرودگاهی ما ایمنی شهروندان و مسافران برای استفاده از ناوگان هوایی کشور در راس اولویت‌ها قرار دارد. تجهیزاتی که امروز در این فرودگاه به بهره‌برداری رسید و قرار است در سایر فرودگاه‌ها نیز راه‌اندازی شود هم به ایمنی پروازها و هم کاهش سطح تاخیر پروازها می‌انجامد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در مشهد هوای مه‌آلود است که باعث تاخیر و کنسلی متعدد پروازها و در نهایت موجب گلایه‌مندی و نارضایتی مسافران می‌شود که با تجهیزات جدید می‌توان بسیاری از این مشکلات را حل کرد. موضوع بعدی در حوزه ایمنی تجهیزات اطفای حریق، سیستم‌های هشداردهنده و سایر تجهیزاتی است که به ارتقا ایمنی کمک می‌کند.

اولویت ما ایمنی است

بذرپاش اضافه کرد: ما هیچ اولویتی بالاتر از ایمنی نداریم. این موضوع در راس کارهای شرکت فرودگاه‌های ما قرار دارد که هنوز باید تا رسیدن به نقطه مطلوب تلاش کنیم. خوشبختانه بسیاری از شاخص‌های ما محقق شده و سطح ایمنی ما با وجود همه مشکلات و تحریم‌ها نمرات خوبی را پاس کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در زمینه راهبرد دوم اضافه کردن ۲۰ هزار متر مربع به ترمینال فرودگاه مشهد را داریم که ورودی و خروجی را تفکیک می‌کنیم و معطلی مسافران کاهش پیدا می‌کند. در زمینه سوار و پیاده شدن مسافران نیز کارهای خوبی انجام شده است. پل های ارتباطی پیاده و سوار شدن می‌تواند سهولت بسیار خوبی را رقم بزند. در سال آینده تجهیز منابع خوبی را انجام می‌دهیم که مجوزهای لازم را نیز داده‌ایم.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما ظرفیت‌های ایستگاه‌های پارک‌های هواپیماها است که باید افزایش پیدا کند، عنوان کرد: در این زمینه رشد خوبی در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد داشتیم. روزی ۲۴ هزار مسافر از این فرودگاه استفاده می‌کنند. در برخی روزها حدود ۲۰۰ پرواز خاص در ایام خاص سال انجام می‌شود. این فرودگاه در مقیاس بسیار خوبی خدمت‌رسانی می‌کند. مشهد تقریبا همه فواصل سال پرتردد است و در ایام خاص نیز از ظرفیت بالاتر می‌رود که نیازمند پاسخگویی است.

بذرپاش بیان کرد: در یکی از طبقات ظرفیت بسیار خوبی برای شرکت‌های داخلی و خارجی که نیاز به نمایندگی داشتند ایجاد شده تا پاسخگویی مناسب‌تری به شهروندان داشته باشند. تجمیع ظرفیت‌ها در این بخش قابل تقدیر است و باید در تمام فرودگاه‌ها اتفاق بیفتد.

وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: ۵۶ فرودگاه متعلق به شرکت فرودگاه‌ها است. فرودگاه‌های نفت و نظامی نیز باید استاندارد شرکت فرودگاه‌ها را رعایت کنند ولو اینکه مالکیت آن‌ها با شرکت فرودگاه‌ها نباشد. پاسخگو شدن بسیاری از شرکت‌ها در مشکلاتی که ایجاد می‌شود از آلام مردم کم می‌کند. امیدوارم در ایام نوروز خدمت‌رسانی شایان توجه‌تری داشته باشیم.

برای تغییر مسیر پروازی در مشهد دستورات به سازمان هواپیمایی کشوری ابلاغ خواهد شد

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هواپیمای جدید به طور مداوم به ناوگان ما اضافه می‌شود اما به دلیل مسائل خاص تاکنون اطلاعی در این زمینه ندادیم.

بذرپاش افزود: این کار به سختی در حال انجام است. توسعه ناوگان یکی از سیاست‌های اصلی ما در وزارت راه و شهرسازی بوده که هم در بخش ریلی، توسعه لوکوموتیو و واگن، هم در بخش جاده‌ای، توسعه اتوبوس و ون و در حوزه هوایی، تامین هواپیما است.

وی با بیان اینکه من برای تغییر مسیر پروازی دستوراتی را به سازمان هواپیمایی کشوری می‌دهم که با شرکت فرودگاه‌ها این کار را انجام دهند، مسیرهایی که هم پرواز بهینه‌تر باشد و هم آزار و اذیت کمتری برای مردم داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی به قرار گرفتن سازمان ثبت استاد و املاک در زیر مجموعه وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: انتقال این سازمان به دولت رد شده است.

پایش و سنجش کیفیت ارائه خدمات در صنعت هوایی در فرودگاه مشهد انجام می‌شود

 نخجوانی، مدیر عامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در ادامه اظهار کرد: در راستای ماموریت‌های ما پروژه‌های مختلفی در سطح کشور تعریف شده که به اتمام رسیده یا در حال انجام است.

وی بیان کرد: در زمینه ایمنی به کارگیری، راه‌اندازی، مراقبت و نگهداری دستگاه‌های ILS به منظور نشست دقیق‌تر هواپیما در فرودگاه‌های کشور بوده که در این فرودگاه و همچنین فرودگاه‌های ساری و یزد آماده بهره‌برداری است.

نخجوانی خاطرنشان کرد: پایش و سنجش کیفیت ارائه خدمات همکاران در صنعت هوایی در فرودگاه مشهد انجام می‌شود که پروژه آغازین آن مجدد در دستور کار شرکت فرودگاهی کشور قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران افزود: امروز این پایش از فرودگاه مشهد آغاز شده و گسترش آن به تمام فرودگاه‌های تحت پوشش و غیر پوشش ما مانند کیش در دستور کار قرار گرفته است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.