اقتصادی

راهنمای تعمیر و یا تخریب سازه‌های آسیب دیده از زلزله تدوین شد

بنا به درخواست سازمان برنامه و بودجه، تیمی از محققین بر اساس تجربه 14 ساله (1382-1382) دستورالعمل هایی را برای تعمیر و یا تخریب سازه های آسیب دیده در اثر زلزله تدوین و ارائه کردند.

به گزارش خبر فوری دکتر بهرخ حسینی هاشمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله امروز در وبینار تخصصی چهارمین سالگرد زلزله 22 آبان 1396 سرپل ذهاب گفت: از رخدادهای لرزه ای و تعیین. تعمیر یا تخریب سازه ها پس از زلزله بم به سال 1382 برمی گردد.

وی با بیان اینکه بیش از 2000 ساختمان مسکونی در زلزله بم تخریب شد، ادامه داد: برای ارزیابی آسیب پذیری این ساختمان ها، تعیین تعمیر یا تخریب سازه و همچنین ارائه طرح تعمیر 3 بنا در آن زمان. ادعا شد که نتایج ارزیابی آنها منجر به تخریب حدود 800 خانه از این 2000 خانه فرسوده و ارائه طرح تعمیر برای 1200 ساختمان شد.

حسینی افزود: زلزله سال 1383 داهویه زرند، زلزله سیلاخور در سال 1385، زلزله ورزقان در سال 1391 و زلزله سرپل ذهاب در سال 96 رخ داد و از راهنما پرسیده شد. در این معنا؟

این محقق ادامه داد: از سال 1382 تا 1375 که محققین زیادی در ارزیابی ساختمان‌های آسیب‌دیده شرکت کردند، هیچ مدرک مستندی وجود ندارد که بر اساس آن بتوان سازه‌های آسیب‌دیده را ارزیابی کرد و بر اساس آن برنامه تعمیرات ارائه کرد. ، هیچ کدام وجود نداشت. ; بنابراین هر مشاور بر اساس دانش و قضاوت خود طرح تعمیر و ارزیابی را ارائه کرد.

یکی از اعضای هیأت علمی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه از سال 82 تا 96 اطلاعات ارزشمندی را جمع آوری کردیم و نیاز به مستندسازی داشتیم، تاکید کرد: بر اساس این اطلاعات نیاز به راهنمایی داشتیم، این دستورالعمل قابل استفاده است.

وی یادآور شد: در سال 98 سازمان برنامه و بودجه کشور از این پژوهشکده خواست تا راهنمای تعمیر ساختمان های زلزله زده را تهیه کند و پس از 2 سال مطالعه، این راهنما تهیه شده است.

حسینی این راهنما را مشتمل بر چهار فصل و ضمیمه عنوان کرد که طرح ارزیابی و تعمیرات فولاد، بتن و مصالح ساختمانی را ارائه می کند.

انتهای پیام/