اخبار عمومی

مجسمه‌سازی که همایون شجریان را شوکه کرد!

“سلام بر مجسمه همایون شجریان مهران مدیری!” فیلمی از دیدار همایون شجریان با مجسمه مهران مدیری را که در روزهای اخیر تیتر یک شبکه اجتماعی شده است را ببینید. پسر خواننده معروف و استاد آواز ایران با دیدن مجسمه مهران مدیری این مجسمه شبیه چهره واقعی یک بازیگر سینما و تلویزیون است که همایون به نشانه احترام دستش را روی سینه او می گذارد. و سلام کن!

به گزارش خبر فوری، روزنامه خراسان در ادامه نوشت: خواننده موسیقی وقتی می فهمد این چهره مجسمه است، شوکه می شود، جلو می رود و دستش را روی سر و صورت مهران مدیری می گذارد تا باور کند! آیا می دانید چه کسی چنین مجسمه بزرگی را ساخته است و چگونه این مجسمه شبیه چهره واقعی میزبان است؟ اگرچه نام مجسمه ساز در این ویدئو ذکر نشده است، اما پس از کمی تحقیق متوجه شدیم این مجسمه توسط یک هنرمند مشهدی ساخته شده است که تاکنون هیچکس آن را پیدا نکرده است.

به سراغ حسین ایجادی، خالق این مجسمه رفتیم و از همایون شجریانی درباره داستان و حاشیه های مجسمه شگفت انگیز کارگردان، نحوه ساخت چنین مجسمه کمیاب و چهره و زندگی اش پرسیدیم.

ساختن مجسمه را از طریق انشا یاد گرفتم

حسین ایجادی متولد 1360 است و خود را اینگونه معرفی می کند: «در سال 1360 رشته گریم خواندم و از سال 1366 وارد گریم حرفه ای شدم و به تهران رفتم و با استاد جلال الدین معیریان چهره ماندگار طراح گریم و چهره کار کردم و در سال 1371 وارد عرصه گریم شدم. به مشهد برگشتم و مدرسه ای درست کردم و از آنجایی که گریم در سینمای مشهد زیاد فعال نیست، از حرفه ام برای ساختن اندام مصنوعی استفاده کردم که در سینما برای بریدن سر استفاده می شود. در عین حال سعی کردم از هنر استفاده کنم افراد قطع عضو اولین تولید کننده بدن مصنوعی با وضوح بالا در کشور تا زمانی که شرکت را راه اندازی کردم در این شرکت علاوه بر عضویت مصنوعی به ساخت مجسمه و ساردین نیز علاقه داشتم.

آنها چند سال پیش موقعیت “مدیر” را پیدا کردند

«اجادیک» در مورد ساخت مجسمه «مدیری» می گوید: «او شرکتی است که در مشهد مشغول ساخت مجسمه های سه بعدی کوچک است و از همکارانمان دعوت می کند تا با همکاری یکدیگر چنگال های بزرگ بسازیم. در آن زمان ما فقط مدرسه مجسمه سازی داشتیم و از آنها دعوت کردیم که به محل ما بیایند. وقتی کارکنان شرکت به مدرسه آمدند، مدیرکل آنها به ایالت استاد رضا کمال علوی مراجعه کرد و گفت ما به دنبال چنین حالت هایی هستیم و می خواهیم اینگونه کار کنیم. اما پرینت سه بعدی فقط در ابعاد کوچک می تواند به ما کمک کند و نمی توانیم جزئیات را روی صورت ببینیم. و تعدادی مجسمه هم ساختیم. مثلاً مجسمه ای از استیو جابز ساختیم که تصویرش در برنامه حالا خورشید آمده بود، اما اسم ما را به خاطر نداشتن آگهی نگفتند. سپس بازیگران ایرانی مانند مهران مدیری، رضا عطاران، فاطمه معتمدآریا و آل پاچینو را کار کردیم و تصمیم گرفتیم سالار عقیلی مجسمه ساز را بسازیم. تیم به خوبی شکل گرفته بود. ما 5 کاراکتر قابل توجه را انجام داده ایم که نشان داده نشده اند. تندیس مهران مدیری نیز به سفارش همین شرکت ساخته شده است.

همایون آن روز از شجریان شوکه شده بود

برای ما جالب بود که بدانیم همایون شجریان کجا و چگونه با مجسمه مهران مدیری مواجه شده و شگفت زده شده است. این هنرمند مشهدی می گوید: فیلم مجسمه مهران مدیری و سورپرایز همایون شجریان بیش از یک سال از عمرش می گذرد، آن زمان استاد شجریان در قید حیات بودند اما خوب نبودند، احمدعلی شجریان برادرش از اساتید ما بود. و دوستان، در ازای کمک های خیریه هنرمندان با یک شرکت خیریه کار می کند که تندیس های کوچک تهیه می کند. این موسسه خیریه از احمدعلی شجریان خواست تا کاری برای خلق چهره استاد محمدرضا شجریان انجام دهد. استاد احمدعلی شجریان او را همایون نامید و به مشهد آمد. همایون و احمدعلی شجریان وقتی وارد شدند مجسمه های کوچکی دیدند و از آنجا وارد اتاق مجسمه های هایپررئال شدند که فقط مجسمه آقای مدیری روی صندلی نشسته بود. همایون شجریان فکر می کند و سلام می کند. مدیری در اتاق نشسته است! او فقط آن روز را به یاد می آورد که اخیراً در رسانه های اجتماعی محبوب شده است.

تعجب می کنم آیا حاشیه یا واکنشی برای اکران این فیلم وجود داشت؟ وی گفت: این تندیس هنوز به صورت رسمی معرفی نشده و مسئولیت آن بر عهده شرکت مشهدی است که وی وعده داده بود. چندین بار پیگیری کردند و پرسیدند چه کسی این فیلم را پخش کرده است، اما هیچ کدام از ما نمی دانستیم. من حتی آن روز آنجا نبودم. من هم از نبود نام تهیه کننده در این فیلم ناراحت بودم. در کل ایران تنها سه مجسمه از این دست وجود دارد که دو تای آن در تهران است و من هم در مشهد کار می کنم».

قیمت این مجسمه ها حدود 100 میلیون است

هزینه این مجسمه مهران مدیری برای این هنرمند مشهدی چقدر بوده است؟ او گفت: “من فقط می توانم هزینه مواد مصرفی دولتی را بگویم.” شاید به این دلیل است که برخی از شرکت ها می خواهند چنین مجسمه هایی را بخواهند یا بفروشند، و من نمی توانم جزئیات هزینه را بگویم. قیمت فروش این ایالت ها حدود 100 میلیون تومان و مواد مصرفی حدود 35 تا 40 میلیون تومان است. مواد مصرفی برای ساخت قالب یا تزریق مواد سیلیکونی. زیرا این سیلیکون ها عمر بسیار بالایی دارند و مواد اولیه آنها فقط در دو یا سه کشور ساخته می شود. بقیه مواد با مجسمه و همچنین قالب درست می شوند اما با مواد داخلی. چشم دولت از اکریلیک است و داخل آن دندان و مو و غیره است.

3 راه برای ساخت مجسمه وجود دارد

این مجسمه ها چگونه ساخته می شوند، از چه موادی در آنها استفاده شده و …؟ این هنرمند توضیح می دهد: «سه راه برای ساخت این مجسمه ها وجود دارد. این روشی است برای مجسمه سازی کسانی که در دنیا نیستند یا نمی دانند چگونه چهره خود را بسازند. برای ساخت و رنگ آمیزی فرم بدن و انجام کاشت مو و غیره به عکس از تمام صورت و بدن این افراد نیاز داریم. روش دیگر این است که افراد وجود داشته باشند و ما صورت آنها را شکل می دهیم و کل صورت فرد را کپی می کنیم. با وجود وجود خال یا لب های خشک روی صورت به حالت حک شده است. ما افرادی را داشته ایم که توسط پدربزرگ ها و مادربزرگ ها آمده اند و شکل گرفته اند، و اکنون آنها زنده نیستند، اما مجسمه های آنها نیز با بافت بدنشان وجود دارد، و ما توانسته ایم چهره آنها را ماندگار کنیم. تا به حال عروس های زیادی به ما مراجعه کرده اند و ما بافت واقعی چهره آنها را گرفته ایم و چهره واقعی فصل عروسی را ساخته ایم تا همیشه روز عروسی خود را به یاد داشته باشند. همچنین روشی برای اسکن وجود دارد که نیازی به قالب ندارد و بافت های بدن افراد را اسکن می کنیم و با دستگاه خاصی پوست آنها را می سازیم. آناتومی بدن با فلس های خاصی چاپ می شود و مجسمه های بینی، گردن و گوش نیز شبیه به بافت بدن فرد مورد نظر ساخته شده است.

ما در تولید اندام مصنوعی با آلمان رقابت می کنیم

حسین ایجادی در بخشی دیگر از سخنان خود می گوید: کمتر از هنرمندان تهرانی حواسم هست. وی ادامه می دهد: ما در مشهد موزه مجسمه نداریم و مشهد در مجسمه سازی نقاط ضعفی دارد اما در ساخت اندام مصنوعی تنها شرکتی در کشور هستیم که کارمان بسیار طبیعی به نظر می رسد و با کشورهایی مانند آلمان هم رقابت می کنیم. چون کار ما بسیار طبیعی به نظر می رسد… ما در سراسر کشور در فروش بدنه مصنوعی نمایندگی داریم و خوشبختانه مشهد یک سایت توریستی است و مشتریان خارجی زیادی داریم. شرکت ما یک شرکت کوچک است و یک شرکت تولیدی نیاز به استانداردهایی دارد. علاوه بر استانداردهایمان توانستیم استانداردهای سوئیس را رعایت کنیم. در حال همکاری با عراق و ترکیه هستیم و در آینده به کشورهای دیگر نیز صادرات خواهیم داشت. فعالیت ما انبوه نیست و در حال حاضر در حال گسترش هستیم. به 20 خواهیم رسید. در چند ماه “.

ما می توانیم بسیاری از مشکلات را برای معلولان حل کنیم

«اجادی» البته گلایه ها و نگرانی هایی هم دارد: «ما در زمینه تولید ابتکارات پزشکی کار می کنیم، اما همه اینها یک فعالیت هنری است. همانطور که مجسمه های هایپررئال بسیار طبیعی هستند و اثر انگشت نیز دارند، مجسمه های هایپررئال با جزئیات بسیار کوچک نیز چنین هستند. وقتی در مورد شرکت تولید کننده بدن مصنوعی صحبت می کنیم، همه فکر می کنند ما یک شرکت صنعتی هستیم، در حالی که شرکت ما یک شرکت هنری است و به دنبال پروتزهای زیبایی هستیم. وقتی دست کسی قطع می‌شود، می‌توانیم این کار را با دست با جزئیات کامل و همچنین با جریان خون مصنوعی، ناخن‌ها و موهای طبیعی انجام دهیم و فرد از نظر روانی به حالت اولیه خود باز می‌گردد. با این حال کار ما در حال گسترش است اما هیچ پشتوانه مالی نداریم و فقط از نظر روحی از ما حمایت می کنند، یعنی گاهی مسئولان خدای ناکرده به شرکت می آیند و می روند. کار ما تاکنون حتی در رسانه ها منتشر نشده و هنوز در شهرمان شناخته شده نیستیم. اگر مسئولان بیایند ساخت اندام مصنوعی جذابیت بیشتری نسبت به دولت و کشور دارد، زیرا بسیاری از مشکلات معلولان را حل می کند.

انتهای پیام/