اخبار سلامت

شیوع اضطراب و افسردگی بین پزشکان دستیاری در دنیا، بیشتر از مردم عادی

استادیار گروه روانپزشکی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به اینکه «افسردگی» شایع‌ترین اختلال روانپزشکی بین پزشکان است، تصریح کرد: مطالعات متعدد، شیوع اضطراب و افسردگی بین دستیاران را بیش از مردم جامعه نشان داده‌ است.

به گزارش خبر فوری، دکتر فهیمه سعید در نشست تخصصی روز جهانی پیشگیری از خودکشی به مسئله خودکشی و سلامت روان در بین دستیاران تخصصی کشور پرداخت و گفت: پزشکان با توجه به میزان بالای استرس شغلی از نظر سلامت روان آسیب‌پذیر هستند و در مقایسه با جمعیت عمومی، در جهان میزان خودکشی در بین پزشکان حدود ۱.۵ تا ۳ برابر بیشتر است.

وی با بیان اینکه در بین ۵۵ شغلی که مورد بررسی قرار گرفته است، خطر خودکشی از ۲.۷۳ در میان پزشکان تا ۰.۴۴ در میان معماران متغیر بود گفت:‌ در میان افرادی که از یک بیماری روانی رنج می‌برند شغل ارتباط کمی با خودکشی دارد به جز برای پزشکان که در آن خطر بیش از حد ۳.۶۲ است.

به گفته این استادیار دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، خودکشی دومین علت مرگ دستیاران پزشکی به خصوص در دو سال اول دوران آموزشی در آمریکاست. نتایج یک بررسی دیگر در هند نیز نشان داد که در یک دهه ۲۰۱۰-۲۰۱۹ از بین ۳۵۸ مورد مرگ پزشک ناشی از خودکشی؛ ۱۲۶ دانشجوی پزشکی، ۱۰۵ دستیاران تخصصی پزشکی و ۱۲۸ پزشک بوده است.

وی با اشاره به اینکه «افسردگی» شایع‌ترین اختلال روانپزشکی در بین پزشکان است، تصریح کرد: مطالعات متعدد شیوع اضطراب و افسردگی بین دستیاران را بیش از مردم جامعه نشان داده‌اند. شیوع اضطراب و افسردگی در بین دستیاران کشورهایی با درآمد کم تا متوسط بیش از کشورهای با درآمد بالاست.

شیفت کاری طولانی و غیرقابل پیش‌بینی، محرومیت از خواب، فرسودگی شغلی و اختلال در عملکرد شناختی‌، موقعیت‌های پر استرس مانند شرایط اضطراری مرگ و دسترسی آسان به وسایل آسیب رساندن به خود، از عوامل خطر هستند که از سوی دکتر سعید عنوان شد.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.