اخبار ورزشی

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

سه‌گانه منچسترسیتی، هجوم ستاره‌ها به لیگ حرفه‌ای عربستان و توپ طلای مسی مهم‌ترین اتفاقات سال گذشته در دنیای فوتبال بودند.

به گزارش خبر فوری، سال ۱۴۰۲ با فراز و فرودهای زیادی همراه بود و ماحصل آن بردها و باخت های زیادی بود که دنیای فوتبال را در این سال سر و شکل داد. به بهانه شروع سال جدید به مهمترین اتفاقات فوتبالی در جهان در سالی که گذشت می‌پردازیم.

فروردین

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

گراهام پاتر در چلسی جایگزین توماس توخل  شد اما با آن که آبی‌های لندن خریدهای گران قیمت و زیادی داشتند نه تنها نتایج تیم بهتر نشد بلکه بسیار بدتر هم شد و در نهایت منجر به اخراج این سرمربی شد. این اتفاق در فروردین ۱۴۰۲ اولین اخراجی بزرگ در تیم های مطرح اروپایی بود.

فرانک لمپارد جای این مربی را گرفت ولی تعجب نکنید، لمپارد هم زیاد نتوانست در تیم دوام بیاورد.

اردیبهشت

در فینال جام حذفی اسپانیا موسوم به کوپا دل‌ری، رئال مادرید برابر اوساسونا قرار گرفت که توانست با پیروزی ۲ بر ۱ برای بار بیستم قهرمان این مسابقات شود. این بیستمین قهرمانی رئال در کوپا دل‌ری و اولین قهرمانی‌اش  از سال ۲۰۱۴ در این مسابقات بود.

البته روزهای پایانی اردیبهشت برای رئال خوب پیش نرفت و منچسترسیتی در دیدار برگشت برابر رئال مادرید در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا با چهار گل به پیروزی دست پیدا کرد تا حریف اینتر در فینال شود.

خرداد

بوروسیا دورتموند در هفته پایانی رقابت‌های بوندسلیگا در خانه برابر ماینتس متوقف شد تا بایرن‌مونیخ بار دیگر قهرمان شود. در پایان هفته پایانی بوندسلیگا، بایرن‌مونیخ و دورتموند ۷۱ امتیازی شدند و بایرن به خاطر تفاضل گل بهتر قهرمان شد. تیم‌های لایپزیگ و یونیون‌برلین هم به ترتیب در رده‌های سوم و چهارم قرار گرفتند.

کریم بنزما کاپیتان رئال مادرید بعد از آسنسیو و هازارد پس از ۱۴ سال از جمع کهکشانی‌ها جدا شد. بنزما از سال ۲۰۰۹ در رئال مادرید حضور داشت و چهار بار قهرمان اسپانیا و پنج بار قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و توانست توپ طلا را نیز به دست بیاورد. مقصد کریم بنزما عربستان و تیم الاتحاد بود تا ستاره دیگری از فوتبال اروپا راهی لیگ این کشور آسیایی شود.

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

منچسترسیتی و اینتر در حساس‌ترین دیدار فصل قبل فوتبال اروپا برای تعیین قهرمان به مصاف هم رفتند که سیتی با تک گل رودری توانست برنده جام شود. به این ترتیب سیتی به سه‌گانه رسید تا بعد از یونایتد، دومین تیم انگلیسی فاتح سه‌گانه در بین تیم های انگلیسی لقب گیرد.

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

سرانجام باشگاه رئال مادرید در بیانیه‌ای رسما از عقد قرارداد شش ساله با جود بلینگام انگلیسی خبر داد. رئال‌مادرید برای جذب بلینگام ۱۰۳ میلیون یورو هزینه کرد که البته رقمی هم به عنوان متغیرات، ضمیمه قرارداد او شده است.  هافبک جدید رئال مادرید زیدان جدید تیم رئال لقب گرفت.

زلاتان ابراهیموویچ ستاره سوئدی در ۴۱ سالگی اعلام بازنشستگی کرد و به ۲۴ سال حضور در مستطیل سبز پایان داد.

تیر

آردا گولر استعداد جدید فوتبال ترکیه رسما با رئال مادرید قرارداد امضا کرد و به این تیم پیوست. ایلکای گوندوغان کاپیتان منچسترسیتی با بارسلونا به توافق رسیده و با قراردادی دو ساله راهی این تیم شد. دکلان رایس هافبک ملی‌پوش وستهم با انتقال ۱۰۵ میلیون پوندی گران‌ترین بازیکن انگلیسی تاریخ لیگ برتر شد و رکورد جک گریلیش را شکست تا پیراهن آرسنال را به تن کند.

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

مرداد

یوسکو گواردیول تست پزشکی منچسترسیتی را با موفقیت انجام داد و با پیوستن به سیتی گرانترین مدافع تاریخ لیگ برتر شد. گواردیول بعد از درخشش در جام جهانی ۲۰۲۲ مورد توجه تیم‌های بزرگ اروپایی قرار گرفت و گواردیولا علاقه زیادی به جذب این مدافع کروات داشت و در نهایت با ۹۰ میلیون پوند او را خریداری کرد.

ایلکای گوندوغان و اورس فیشر بهترین فوتبالیست و مربی سال ۲۰۲۳ فوتبال آلمان شناخته شدند.

آرسنال با برتری برابرمنچسترسیتی قهرمان سوپرجام انگلیس شد. آرسنالی‌ها در ضربات پنالتی چهار بر یک به برتری رسیدند و عنوان قهرمانی را به دست آوردند.  

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

 باشگاه رئال مادرید خبری شوک‌آور به هواداران این تیم داد. طبق اعلام باشگاه رئال مادرید تیبو کورتوا رباط صلیبی پاره کرد و هنوز فصل شروع نشده رئال بهترین دروازه‌بانش را از دست داد.

شهریور

تیم‌های لیگ برتری با ۱.۹۵ میلیارد پوند خرید در نقل و انتقالات تابستانی در بین لیگ‌های جهان بالاترین خرید را داشتند و با پایان پنجره نقل و انتقالات تابستانی رکورد زدند.

قرعه کشی مرحله گروهی فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا  برگزار شد و ۳۲ تیم حاضر در این رقابت ها حریفان خود را شناختند. یک گروه در این فصل جذاب بود و آن هم گروه مرگ مسابقات بود که تیم های نیوکاسل، میلان، دورتموند و پاری سن ژرمن را در خود داشت.

فهرست نامزدهای توپ طلای ۲۰۲۳ از طرف فرانس فوتبال اعلام شد و لیونل مسی و ارلینگ هالند مهم‌ترین نام‌ها در بخش بهترین فوتبالیست مرد سال بودند.

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

آنلاین

چلسی که مائوریتسیو پوچتینو را روی نیمکت داشت ضضعیف‌ترین عملکردش را در تاریخ ثبت کرد. چلسی بعد از شش هفته با یک برد، دو مساوی و سه باخت در رده چهاردهم ایستاد تا پوچتینو روزهای تلخی را سپری کند. به این ترتیب از همان ابتدای فصل بحران در چلسی مشخص شد.  

ادن هازارد، بازیکن سابق چلسی و رئال مادرید، در ۳۲ سالگی اعلام بازنشستگی کرد.

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

آبان 

لیونل مسی توانست به هشتمین توپ طلای دنیای فوتبال برسد. مراسم توپ طلا در سالن تئاتر شتله پاریس در فرانسه برگزار شد و لیونل مسی، فوق ستاره آرژانتینی توانست بار دیگر ارزشمندترین جایزه فردی دنیای فوتبال را کسب کند.

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

فلومیننسه برزیل جام قهرمانی کوپا لیبرتادورس را به دست آورد تا فاتح این رقابت ها شود و جواز حضور در جام جهانی باشگاه‌ها را به دست بیاورد. مارسلو با قهرمانی کوپا لیبرتادورس همراه با فلومیننسه، به رکورد ۳۰ جام در دوران فوتبالی خودش رسید.

آذر

دادگاه عالی اتحادیه اروپا با رد شکایت یوفا و فیفا، اجازه برگزاری پروژه سوپرلیگ را صادر کرد. این دادگاه با صدور اجازه تشکیل سوپرلیگ اعلام کرد: نه فیفا و نه یوفا، نمی‌توانند باشگاه‌ها را از شرکت در رقابت‌های دیگر محکوم کنند. سوپرلیگ اروپا توسط ۱۲ باشگاه در آوریل ۲۰۲۱ تأسیس شد. رئال مادرید، بارسلونا، آرسنال، میلان، چلسی، اتلتیکومادرید، اینترمیلان، تاتنهام، منچسترسیتی، لیورپول، منچستریونایتد و یوونتوس باشگاه‌هایی بودند که از ابتدا با حضور در این رقابت‌ها موافقت کردند.

محمد صلاح با گلزنی در دیدار برابر کریستال‌پالاس به آمار ۲۰۰ گل زده برای لیورپول رسید.  

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

دی

در دیدار فینال رقابت های جام باشگاه های جهان، منچسترسیتی موفق شد با نتیجه چهار بر صفر فلومیننسه برزیل را شکست بدهد و به این ترتیب قهرمان رقابت های جام جهانی باشگاه‌ها شود.

در حالی که گفته شده بود کارلو آنچلوتی با فدراسیون فوتبال برزیل برای هدایت این تیم به توافق رسیده است ولی با اعلام فلورنتینو پرس قرارداد این مربی با پرافتخارترین تیم اروپا تا سال ۲۰۲۶ تمدید شد.

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا در مراسم ویژه‌ای بهترین‌های سال ۲۰۲۳ فوتبال جهان را معرفی کرد.   مهم‌ترین جایزه سال در حالی که هالند و مسی هر دو ۴۸ رای داشتند، به ستاره آرژانتینی رسید تا مسی در کسب جایزه the best هت‌تریک کند. علت انتخاب مسی، قوانین فیفا مبنی بر ارجحیت آرای کاپیتان‌ها به سرمربیان بود. ۱۳ کاپیتان تیم‌های ملی مسی را برگزیده بودند و یازده کاپیتان تیم‌های ملی غول نروژی را انتخاب کرده بودند.

تیم رئال مادرید موفق شد در فینال سوپرجام اسپانیا با شکست بارسلونا به عنوان قهرمانی برسد.

بهمن

تیم ملی فوتبال قطر که با شکست دادن ایران در نیمه‌نهایی به فینال مسابقات جام ملت‌های آسیا راه یافته بود، با هت‌تریک اکرم عفیف، ستاره خود، اردن را شکست داد و قهرمان شد.

مهم‌ترین اتفاقات فوتبال جهان در سالی که گذشت

تیم ملی فوتبال ساحل عاج با پیروزی ۲ بر یک مقابل نیجریه، مقام قهرمانی جام ملت‌های آفریقا را از آن خود کرد. یکی از ستاره‌های کلیدی ساحل عاج در این تورنمنت، سباستین هالر بود. بازیکنی که با سرطان درگیر بود و روزهای سختی را دور از  فوتبال سپری کرد.

اسفند

مدافع برزیلی سابق بارسلونا به خاطر تجاوز به چهار سال و نیم زندان محکوم شد. به موجب حکم این دادگاه آلوس پس از طی‌کردن ۴.۵ سال زندان ۵ سال آزادی تحت نظارت دارد و ۹ سال و ۶ ماه هم نباید در منطقه زندگی قربانی حاضر شود.

شاگردان یورگن کلوپ توانستند با برتری یک بر صفر برابر چلسی قهرمان جام اتحادیه شوند. این اولین قهرمانی لیورپول در فصل جاری بود.

هافبک فرانسوی سابق یوونتوس به خاطر استفاده از مواد نیروزا با محرومیت چهارساله روبه‌رو شد. پوگبا ۳۰ ساله است و در پایان محرومیتش ۳۴ ساله خواهد شد و این احتمال زیاد است که دوران فوتبالی او به پایان برسد و مجبور به خداحافظی از میادین شود.

انتهای پیام

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.