اقتصادی

پیروزی ترامپ تاثیری بر سیاست انرژی آمریکا خواهد داشت؟

اگر ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر آمریکا پیروز شود، ثمره سال‌ها برنامه‌های جو بایدن برای مبارزه با تغییرات اقلیمی، از بین خواهد رفت.

به گزارش خبر فوری، طبق اظهارات کارشناسان سیاست جمهوریخواه و اطلاعات وب سایت ستاد انتخاباتی ترامپ، دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا اگر پس از انتخابات نوامبر، به کاخ سفید راه پیدا کند، بخش عمده اقدامات دولت بایدن برای مقابله با تغییرات اقلیمی را خنثی خواهد کرد و تلاش‌های جدیدی را برای توسعه تولید سوخت فسیلی آغاز می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، بخشی از اقدامات احتمالی ترامپ عبارتند از:

توقف مجوز صادرات ال‌ان‌جی

دوره جدید ریاست جمهوری ترامپ احتمالا به سرعت، توقف موقتی صدور مجوزهای جدید صادرات گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) را معکوس می‌کند که جو بایدن، امسال اعلام کرد تا اثرات زیست محیطی و اقتصادی این پروژه‌ها بازبینی شود. آمریکا پس از حمله روسیه به اوکراین، به عنوان صادرکننده بزرگ ال‌ان‌جی در جهان ظاهر شد و به متحدان اروپایی خود کمک کرد منبع جایگزین واردات گاز طبیعی روسیه داشته باشند. صادرات ال‌ان‌جی آمریکا، یک مزیت برای تولیدکنندگان گاز بوده، اما مایه نگرانی فعالان آب و هوا و محیط زیست شده است.

هزینه متان

کاخ سفید تحت زمامداری ترامپ، احتمالا مقررات آینده سازمان حفظ محیط زیست آمریکا برای دریافت ۹۰۰ تا ۱۵۰۰ دلار هزینه برای هر تن انتشار متان را لغو خواهد کرد. این مقررات به عنوان راهی برای کاهش آلایندگی متان، تصویب شده اما با مقاومت شدید از سوی شرکت‌های حفاری و خط لوله روبرو شده است که نگران آسیب دیدن سود مالی خود هستند.

حفاری بیشتر

در دور جدید ریاست جمهوری ترامپ، احتمالا برنامه لیزینگ نفت و گاز فراساحلی پنج ساله وزارت کشور آمریکا برای گسترش اندازه و دامنه مناقصه‌های حفاری، برخواهد گشت. دولت بایدن در راستای تلاش برای گذار به سوی منابع انرژی پاک‌تر، برنامه فعلی را با تعداد اندکی مناقصه، طراحی کرد.

اگر پس از انتخابات نوامبر، جمهوریخواهان کنترل کنگره را به دست بگیرند، در دور جدید ریاست جمهوری ترامپ، زمین فدرال بیشتری به ایالت‌هایی که می‌خواهند استخراج نفت، گاز و مواد معدنی را افزایش دهند، فروخته خواهد شد.

خروج از توافق پاریس

کمپین ترامپ قول داده است بار دیگر آمریکا را از معاهده بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، خارج کند. ترامپ در دور اول ریاست جمهوری خود، آمریکا را از توافق پاریس خارج کرد اما بایدن پس از رسیدن به قدرت، بلافاصله این اقدام را باطل کرد و تلاش کرد اعتبار و رهبری آمریکا در تلاش‌های اقلیمی جهانی را احیا کند.

الزام خودروی برقی

دوره جدید ریاست جمهوری ترامپ، احتمالا سازمان حفظ محیط زیست آمریکا را وادار خواهد کرد در استانداردهای بهره‌وری خودرو بازنگری کند. این استانداردها برای وادار کردن خودروسازان به حرکت سریع‌تر به سمت تولید خودروها و کامیون‌های باتری‌دار در دهه جاری، طراحی شده اند.

قانون کاهش تورم و تخفیف‌های مالیاتی اقلیمی

اندیشکده محافظه کار «بنیاد هریتیج» و «موسسه امریکن فرست پالیسی»، راه‌هایی را بررسی کرده اند که ترامپ ممکن است تخفیف‌های مالیاتی در قانون اقلیمی ۴۰۰ میلیارد دلاری بایدن را لغو کند تا این پول برای اهداف دیگری مانند تامین مالی تمدید قانون کاهش مالیات و مشاغل استفاده شود که در سال ۲۰۲۵، منقضی خواهد شد. اما انجام این کار به این بستگی خواهد داشت که آیا جمهوریخواهان پس از انتخابات نوامبر، کنترل مجلس و سنا را به دست خواهند گرفت و آیا حاضر خواهند شد از یارانه‌هایی صرفنظر کنند که بیشتر از همه، به نفع ایالت‌های جمهوریخواه بوده‌اند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.