اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

رژیم غذایی و تیروئید کم کار: چه بخوریم و چه نخوریم؟

رژیم غذایی در کم کاری تیروئید

هنگام کم کاری تیروئید، به خصوص اگر برای آن دارو مصرف می کنید، مهم است که مراقب مصرف برخی مواد مغذی باشید. کم کاری تیروئید (تیروئید کم کار) سرعت متابولیسم بدن را کاهش می دهد. این وضعیت می تواند باعث نفخ و افزایش وزن خفیف در محدوده ۵ تا ۱۰ پوند شود. درمان دارویی لووتیروکسین می تواند به تنظیم سطح هورمون تیروئید و کاهش علائم از جمله افزایش وزن کمک کند. به همین دلیل نیاز به رژیم غذایی در کم کاری تیروئید هست.

هنگامی که سطح هورمون تنظیم می شود، کاهش وزن اضافی از همان فرمول به خوبی پیروی می کند که کالری کمتری در طول وعده های غذایی دریافت می شود و کالری بیشتری که از طریق فعالیت سوزانده می شود. بهترین رژیم غذایی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید برای هر کسی بسیار شبیه یک رژیم غذایی سالم است، اگرچه نکات مفیدی برای حفظ مواد مغذی کلیدی و اجتناب از تداخلات دارویی وجود دارد. خوردن انواع میوه ها و سبزیجات، بهترین سیستم تحویل مواد مغذی، مهم است. لذت بردن از حداقل پنج وعده در روز، مصرف این ویتامین ها و مواد معدنی ضروری را به حداکثر می رساند. هرگز بدون نظر پزشک، قرص یا مکمل ویتامین اضافی مصرف نکنید.

مواد مغذی مهم در کم کاری تیروئید

برخی از غذاهایی که کلسیم بالایی دارند می توانند جذب لووتیروکسین، یک هورمون مصنوعی که معمولا برای درمان کم کاری تیروئید تجویز می شود، مهار کنند. به دلیل اثرات کلسیم، پزشکان معمولا مصرف لووتیروکسین را با معده خالی توصیه می کنند. اگر این باعث ناراحتی معده شود، ژل و فرم های مایع آن باعث کاهش تعامل با کلسیم و سایر مواد مغذی می شود. برای درمان تیروئید می توانید از میوه های مضر برای کم کاری تیروئید دوری کنید. چه بسا مصرف این مواد غذایی و گیاهان دارویی قبل از ابتلا به این مشکل، باعث پیشگیری نیز می شود. یکی از مهمترین و پررنگ ترین دلایل ابتلا به تیروئید کم کار، کمبود ید در تغذیه است. کمبود بسیاری از مواد معدنی و همچنین عناصر مهم در بدن باعث اختلالاتی در غده تیروئید و ترشح هورمون های آن دارد. بنابراین برای پیشگیری از این موضوع می توانید ید را در تغذیه تان جای دهید. بهترین روش تامین ید مورد نیاز بدن، استفاده از نمک های یددار است.

ید برای عملکرد تیروئید و تولید هورمون تیروکسین ضروری است. مکمل های ید برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید که لووتیروکسین، نسخه مصنوعی تیروکسین مصرف می کنند، غیر ضروری هستند. اما اگر تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) دارید ، مصرف ید می تواند علائم شما را بدتر کند. کسانی که در نتیجه کمبود ید، دچار کم کاری تیروئید هستند می توانند از دریافت کافی ید در رژیم غذایی بهره مند شوند که پزشک می تواند به شما در تعیین آن کمک کند.

مدت هاست که مشخص شده است که ویتامین D به تنظیم کلسیم و فسفر کمک می کند تا از سلامت استخوان ها و دندان های شما محافظت کند. اما مطالعات اخیر نشان داده‌اند که ویتامین D می‌تواند با بیماری‌های غدد درون ریز از جمله دیابت، کم‌کاری تیروئید و بیماری هاشیموتو نیز درگیر باشد. برخی تحقیقات ارتباط خفیفی را بین افراد مبتلا به کم کاری تیروئید و سطوح پایین ویتامین D پیدا کرده اند، اما ممکن است تصادفی باشد زیرا کمبود ویتامین بسیار شایع است. به گفته بنیاد تیروئید بریتانیا، مطالعات اولیه به مزایای بالقوه مکمل‌های ویتامین D برای شرایط تیروئید اشاره کرده‌اند، اما تحقیقات دقیق‌تری در مورد ایمنی و اثربخشی آن مورد نیاز است.

بهترین راه درمان کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید جزو یکی از مشکلاتی به حساب می آید که تمام اندام های بدن را درگیر می کند. در نتیجه باعث اختلال در عملکرد اندام های داخلی بدن می شود. علاوه بر آن مشکلاتی در ظاهر افراد نیز به وجود می آید. این موضوع به شدت آزار دهنده است. بنابراین برای از بین بردن آن و مبارزه با تیروئید کم کار بهتر است تا به سراغ طب سنتی برویم. در طب سنتی روش های مختلفی برای پیشگیری و درمان این مشکل وجود دارد. آیا می دانید در بین این روش ها، بهترین روش برای درمان تیروئید کم کار کدام روش است؟ رعایت رژیم غذایی و تغذیه مناسب. در صورتی که می خواهید از بروز این مشکل جلوگیری کنید و یا آن را در مراحل اولیه درمان کنید، طب سنتی راهکارهای مختلفی را به شما ارائه می دهد.

شاید بپرسید چرا رژیم غذایی روی کم کاری تیروئید تاثیر می گذارد؟ در پاسخ باید بگوییم بدن ما برای حیات به عناصر، مواد معدنی و ویتامین های متعدی نیاز دارد. قطعا غذا خوردن صرفا با هدف تامین انرژی و از بین بردن گرسنگی انجام نمی شود. بنابراین شما از طریق مواد غذایی که مصرف می کنید، نیازهای اندام های داخلی بدنتان را نیز تامین می کنید. مصرف مواد غذایی و ادویه جات به عملکرد بهتر بدن شما کمک زیادی می کند.خوب است تا بدانید یکی از اصلی ترین دلایل ابتلا به کم کاری تیروئید، دریافت نکردن بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز بدن است. با لب و لوچه‌ای آویزون از روی ترازوی دیجیتالی که به مناسبت تولدم یکی از دوست‌هام واسم آورده بود، پایین اومدم خیلی این ترازو به کارم نمی‌اومد تا اینکه یه مدتی بود حس می‌کردم حجمم داره زیاد می‌شه و یه احساس سنگینی خاصی داشتم.

و از همه افتضاح‌تر لباس‌هام اندازه‌م نمی‌شد. از طرف دیگه روح و جسمم دچار خستگی‌های مداوم می‌شد. حتی صبح‌ها که از خواب پا می‌شدم انگار یه کامیون 18 چرخ از روم رد شده بود و یا مثل این بود که تا خودِ صبح داشتم زمین رو بیل می‌زدم. جالب این بود که همه‌ی زندگی‌م روبراه بود و من نمی‌دونستم چی باعث شده که این همه حس بی‌حالی و کسالت داشته باشم. یه روزی خواهرم بهم پیشنهاد داد برم پیش دکتر و ازش بخوام تیروئیدم رو چک کنه. البته خشکی پوست و نفخ و سرد بودن بدنم رو هم باید به علائمش اضافه کنم.

مشکل دقیقا از همین پروانه‌ی کوچولویی هست که روی قسمت جلویی گردنمون نشسته. گول کوچولو بودنش رو نخورید که خیلی آتیش می‌سوزونه برای اینکه احساس سلامتی و شادابی داشته باشیم یا از این حس‌های خوب محروم باشیم. باید بدونیم که غده‌ی تیروئید برامون یه سری هورمون ترشح می‌کنه. هورمون‌های یدوتیرونین (T3) و هورمون تیروکسین (T4) از تولیدات این غده‌ هستن که واسه سلامتی ما نقش مهمی رو بازی می‌کنن. متابولیسم و تعادل واکنش‌های شیمیایی بدن‌مون به شدت تحت تاثیر  این هورمون‌ها هست.  از طرف دیگه روی کنترل عملکردهای حیاتی مثل دمای بدن و ضربان قلب هم اثربخشی فوق‌العاده‌ای دارن. اصلا یه جورایی انگار دستور زندگی کردن و تسلیم نشدن رو به ارگان‌های بدنمون می‌دن (1).

ولی یه موقع‌هایی پیش میاد که این غده‌ تنبل می‌شه و نمی‌تونه به اندازه‌ی کافی T3 و T4 رو تولید کنه. زمان‌هایی مثل: مواجه شدن با اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کنه که به غده‌ی تیروئید حمله‌ور میشن)، مواجه شدن با اشعه‌ها و پرتوهای درمانی، خوردن بعضی از داروها، روش‌های درمانی پرکاری تیروئید (اغلب ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید که هدف اون‌ها نرمال کردن عملکرد تیروئید هست، می‌تونه کاهش بیش از حد تولید هورمون‌های تیروئیدی رو باعث بشه)، جراحی‌های تیروئید که همه یا بخشی از غده رو برمی‌دارن و دوران بارداری از موقعیت‌هایی هستن که غده‌ی تیروئید ما رو کم‌کار می‌کنه (2) در نتیجه ما هم به کسالت و بیحالی دچار میشیم و دلمون می‌خواد فقط لم بدیم و استراحت کنیم.