اقتصادی

چرا امسال برق خانه‌ها قطع نشد؟/ خطر همچنان نزدیک است

عضو هیأت نمایندگی اتاق بازرگانی تهران می گوید: مدیریت پیک مصرف برق تابستانی با برنامه ریزی دولت مدیریت شده اما این ریسک برطرف نشده است.

حمیدرضا صالحی در گفت وگو با خبر فوری، اظهار کرد: متأسفانه در 10 سال گذشته تقریباً سرمایه گذاری های جدید در زمینه تولید نیروگاه و تولید برق را متوقف کرده و فراموش کرده ایم و همانطور که کارشناسان چند سال پیش هشدار دادند، این موضوع باعث می شود. ما را برد و کار به جایی رساند که مصرف برق از ظرفیت تولید فراتر رفت و از سال گذشته شاهد عوارض این مشکل و خاموشی های گسترده ناشی از این شرایط هستیم.

وی با اشاره به اینکه امسال دولت و وزارت نیرو از چند ماه پیش برنامه ریزی برای مدیریت برق را در دستور کار قرار دادند، تصریح کرد: برای به حداقل رساندن خاموشی ها چندین موضوع به طور همزمان در دستور کار قرار گرفت. ابتدا اعلام شد که روز کاری در ادارات زودتر از زمان معمول به پایان می رسد و به این ترتیب بعد از ظهر مصرف برق نهادها، سازمان ها و شرکت ها کاهش یافت که به مدیریت مصرف کمک کرد. از طرفی به واحدهای صنعتی جدولی از پیش طراحی شده داده شد که از قبل قطعی یا مدیریت شبکه را مشخص کرده و بر اساس آن تصمیم گیری می شود. در نهایت برخی از کارخانه های نیمه کاره توانستند بخشی از ظرفیت خود را فعال کرده و به شبکه بیاورند.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: همه این اقدامات و البته برنامه ریزی برای واردات برق از ترکمنستان که البته در سطح محدود انجام شد، از میزان خاموشی ها در سال جاری و وضعیت پارسال به میزان قابل توجهی کاسته شد. سال تکرار نخواهد شد

صالحی با بیان اینکه این طرح ها فقط در کوتاه مدت موثر است، تصریح کرد: تا زمانی که سرمایه گذاری در صنعت برق افزایش پیدا نکند و ظرفیت جدیدی در یک روند مستمر ایجاد نشود، نمی توان انتظار داشت که مشکل حل شود.

وی بیان کرد: خوشبختانه وزیر فعلی نیرو در برنامه ریزی توسعه و رشد نیروگاه ها رویکرد مثبتی از خود نشان داده است و امیدواریم این نگاه مثبت در آینده به نتایج ملموس تبدیل شود.

انتهای پیام