اخبار ورزشی

اگر هفته اول با او برخورد می‌شد می‌فهمید کجاست/ سرمربی پشتک نزند! – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، مهدی تاج در نشست هم اندیشی مدیران روابط عمومی و مدیران رسانه هیأت‌های فوتبال و باشگاه‌های لیگ برتر سخنرانی کرد.

رئیس فدراسیون فوتبال که در چند روز اخیر بارها درباره اعتراض به داوری حرف زده بود بار دیگر د جمع رسانه‌های باشگاه‌ها و هیأت‌های فوتبال تاکید کرد: ماه محرم را خدمت همه تسلیت می‌گویم. اهمیت این جلسه خیلی زیاد است. در فیفا و AFC قوانینی برای مدیران رسانه وجود دارد. در مورد اعتراض به داوران همان روز یا حداکثر فردا با او برخورد قانونی انجام می‌شود. در AFC یک اعتراض به داور باعث جریمه ۶۰ یا ۷۰ هزار دلار می‌شود. از داوران حمایت می‌کنیم.

وی افزود: با داوران هم سختگیری لازم انجام می‌شود و بهترین‌ها قضاوت خواهند کرد. شما به عنوان مدیر رسانه باید به سرمربی‌تان بگویید که در صورت اعتراض به داور محروم خواهند شد.

او با انتقاد از عدم برخورد با معترضان تصمیمات داوری به فصل گذشته و رفتارهای ریکاردو ساپینتو سرمربی پیشین استقلال اشاره کرد و گفت: اقدامی که باید با سرمربی استقلال در هفته اول انجام می‌شد تا اتفاقات اینچنینی نمی‌افتاد. آنوقت خودش هم می‌دانست اینجا حساب و کتاب دارد.

تاج به نشست‌های خبری بازی‌های لیگ برتر اشاره کرد و گفت: گاهی مواقع رسانه‌ها سوال‌های نامربوطی از سرمربیان می‌پرسند. نمی‌توانیم دهان رسانه‌ها را ببندیم اما مدیران رسانه می‌توانند تذکر بدهند که سرمربی باید در مورد بازی صحبت کند. این چیزها در دنیای فوتبال بدیهی است. گاهی خود سرمربی هم سراغ مسائل غیربازی می‌رود.

رئیس فدراسیون فوتبال به حضور بانوان نیز اشاره کرد و تصریح کرد: ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را داریم. یکی از دلایل ورودم به جلسه این است. اتفاق خوبی است که برای ورزش کشور یاید بیفتد. باید این تکلیف به بهترین شکل انجام شود. اگر مؤلفه اول خوب اتفاق نیفتد، تأثیر منفی در جو ورزشگاه می‌گذارد. یک مورد بحث داوری است. داوران باید حتی المقدور خوب سوت بزنند اما وقتی این کار انجام نشود، هیچکس حق ندارد به داور در وسط زمین اعتراض کند. باید اعتراض خود را قانونی بنویسید و اگر کمیته داوران به تشخیص برسد، داوری که مرتکب اشتباه شده مثلا ۳ یا ۵ جلسه محروم می‌شوند.

تاج به ترک زودهنگام علیرضا فغانی از جام جهانی ۲۰۲۲ اشاره غیر مستقیم داشت و گفت: در جام جهانی یک داور معروف اشتباه کرد. با وجود رایزنی‌ها محروم شد. اگر داور اشتباه تأثیرگذار کند، داوران حق مصاحبه ندارند و البته نباید به آنها هم اعتراض شود. اگر حرف‌های دیگری هم دارد، جایش پس از بازی نیست. اینکه پس از هر بازی بلافاصله یک کنفرانس خبری برگزار شود در شرایطی که سرمربی از لحاظ روحی اعصابش خراب است یا بازیکنش گلی را خراب کرده است درست نیست و باید یک فاصله بگذاریم تا پس از رسیدن به آرامش حرف بزند.

تاج بار دیگر حساسیت درباره ورود بانوان به ورزشگاه ها را بیان کرد و گفت: باید جو ورزشگاه را به شکلی کنترل کنیم که راحت ورود بانوان را انجام بدهیم. اگر ۵ هزار نفر شروع به فحاشی بد کنند، چه کسی حاضر است خواهر و مادر خودش به ورزشگاه بیایند؟ در این حالت به ما می‌گویند بانوان حق ورود به ورزشگاه ندارند.

تاج گفت: در فکر کردن انحصاری وجود ندارد و باید فکر کنیم این اتفاق خوب انجام شود تا با کنترل جو ورزشگاه یک بازی حضور بانوان را داشته باشیم و در ادامه این موضوع را ادامه بدهیم. درخواست خود من این است مصاحبه قبل از بازی و پس از بازی سرمربیان و همچنین نیمکتی که روی آن می‌نشینید در مورد داوری شرایط خوبی داشته باشد. با یک تصمیم داور نباید یک نفر بالا بپرد و پشتک بزند. اگر تماشاگر ببیند سرمربی‌اش چنین شرایطی دارد، او هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. این رفتارها نشانه دهنده این نیست که خیلی تعصب دارم‌. شاید تعصب یعنی اینکه بدون پول هم کار کنم.

وی افزود: شما باید رسانه‌ها را کنترل کنید تا سوال نامربوط از سرمربی قبل و بعد از بازی نپرسند. نیمکت‌ها هم باید کنترل شوند. بنا نیست روی نیمکت وقتی داوری کرنری نگرفته، انگار مار گزیده، سرمربی داخل زمین می‌پرد و پشتک می‌زند! کار درستی نیست. باشگاه راحت می‌تواند اعتراض کند و رسیدگی می‌شود. همانطور که خیلی از داوران حذف شدند.

رئیس فدراسیون فوتبال با اشاره به بیانیه نویسی باشگاه‌ها تصریح کرد: کمیته اخلاق احضاریه‌هایی برای بیانیه‌های اخیر در مورد سقف قرارداد، منتشر کرد. اگر این مساله را رها کنیم بد است. قانون آمده و بس.

تاج درباره تأثیر اشتباهات داوری روی تیم‌های پرطرفدار گفت و یادآور شد: اشتباهات داوری که دیروز گفتند در فصل قبل ۲۱ مورد بود، باشگاه‌های پرطرفدار آسیب بیشتری دیدند. این اثبات شده نیست که چون تیمی هوادار دارد با آن برخورد نمی‌شود ولی اگر هم این موضوع درست باشد باید اتفاقی را رقم بزنیم که یکسان عمل کنیم. انتظار من از کمیته اخلاق، انضباطی و استیناف که ۳-۲ جلسه با هم داشتیم، این است که امسال اگر هر اتفاقی افتاد به سرعت عمل شود. آنقدر دیر جریمه می‌شوند که اثر وضعی آن از دست می‌رود. اگر به سرعت عمل شود و همان روز محرومیت در نظر گرفته شود مطمئن هستم اثر وضعی خوبی خواهد داشت.

بخش ورزشی

با استفاده از تحلیل‌های دقیق و ارائه‌ی آمار و ارقام، من به عنوان نویسنده‌ی ورزشی به ارائه‌ی داده‌ها و آمارهای جالب و کاربردی درباره‌ی عملکرد تیم‌ها، بازیکنان و رویدادهای ورزشی می‌پردازم. هدفمندی خود را در افزایش دانش و اطلاعات ورزشی خوانندگان قرار می‌دهم. همراه با من را بپذیرید و به دنیای داده‌های جذاب و آماری ورزشی همراه شوید.