اقتصادی

اعطای ضمانت تعهد پرداخت از سوی صندوق نوآوری در بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی از اعطای ضمانت تعهد پرداخت از سوی صندوق نوآوری در بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان خبر داد.

به گزارش خبر فوری، دکتر محمدصادق خیاطیان در نشست مشترک صندوق نوآوری و شکوفایی با انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن کشور با اشاره به فراخوان بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان، گفت: تقریبا از تیرماه امسال بسته رشد تولید دانش‌بنیان را نهایی کردیم و با ۴ بانک به توافق رسیدیم که بانک‌ها بدون میانگین، تسهیلات تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان را به شرکت‌های دانش‌بنیان واجد شرایط اعطا کنند. در این بسته، ضمانت تعهد پرداخت برعهده صندوق نوآوری و شکوفایی است و بانک‌ها هم استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند.

وی با اشاره به الزامات دریافت این تسهیلات از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: با توجه به بحث ریسک نقدینگی، قاعدتا ملاک‌ها کمی سختگیرانه‌تر می‌شود. برای اعطای این تسهیلات، صورت مالی شرکت‌ها به دقت بررسی شده و با توجه به فرمول‌ها و ملاک‌های مشخص‌شده از جمله برنامه رشد دو برابری تولید، شرکت‌ها امتیازبندی می‌شوند و در صورت واجد شرایط بودن، برای دریافت تسهیلات در قالب این بسته، به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند.

آغاز موضوع ضمانت تعهد پرداخت همزمان با اجرای بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی تصریح کرد: موضوع ضمانت تعهد پرداخت را همزمان با اجرای بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان آغاز کرده‌ایم. با توجه به سرمایه صندوق و ریسک نقدینگی، امکان صدور ضمانت تعهد پرداخت تا ۵ همت از سوی صندوق برای شرکت‌های دانش‌بنیان واجد شرایط فراهم شده است.

خیاطیان تأکید کرد: ضمانت تعهد پرداخت موضوع جدیدی است که در صندوق نوآوری و شکوفایی آغاز شده است؛ البته نگرانی‌هایی در بحث ریسک نقدینگی وجود دارد، اما به شخصه نگرانی در این زمینه ندارم، زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار خوش حساب هستند و بعید می‌دانم در این زمینه (با شرکت‌ها) دچار مشکل شویم.

وی افزود: یک فرصت یک ساله برای بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم که محک بسیار خوبی برای بررسی فضا و اثربخشی این طرح است. سال آینده با ارزیابی عملکرد و اثربخشی بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان، موضوع ضمانت تعهد پرداخت، ادامه پیدا خواهد کرد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در ادامه با اشاره به موضوع افزایش سرمایه این صندوق، گفت: این مساله به زودی محقق خواهد شد و سرمایه صندوق به ۱۰ همت خواهد رسید. همچنین قرار است طی ۵ سال سرمایه صندوق به ۱۰۰ همت برسد و امیدواریم با افزایش سرمایه صندوق، رقم ضمانت تعهد پرداخت نیز افزایش پیدا کند.

خیاطیان با یادآوری این موضوع که یکی از شرایط استفاده از تسهیلات بسته رشد تولید محصولات دانش‌بنیان، صورت مالی شرکت‌ها است، افزود: اگر یک شرکت دانش‌بنیان امکان تحقق رشد تولید طبق شرایط مشخص‌شده را نداشته باشد، اما عملکرد خوب و قابل‌قبولی داشته باشد، از جمع بسته رشد تولید خارج نمی‌شود، بلکه در مدل‌های قبلی مانند مدل اهرمی قرار گرفته و بحث ضمانت، برعهده خود شرکت خواهد بود.

وی درخصوص بحث استفاده از سهام شرکت‌ها به عنوان ضمانت تعهد پرداخت نیز، گفت: در این بحث، موضوع اصلی ریسک نقدینگی است و موضوع سهام به عنوان ضمانت، هنوز در کشور جا نیفتاده است و نیازمند کار بیشتری در این حوزه هستیم.

توسعه بازار و حمایت از ورود شرکت‌های جدید به بازار با کمک ابزار لیزینگ

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تسهیلات لیزینگ این صندوق، گفت: ما منابع محدودی در صندوق داریم و باید به نحو مطلوب و هدفمند از این منابع استفاده کنیم. لیزینگ یکی از ابزارهایی است که در صندوق نوآوری در اختیار داریم. تسهیلات لیزینگ جدا از بحث توسعه بازار، با هدف حمایت از شرکت‌هایی که تازه می‌خواهند وارد بازار شوند و محصول آنها شناخته‌شده نیست، طراحی شده است. با کمک این ابزار، خریدار تشویق می‌شود محصول دانش‌بنیان را خریداری کند و به مرور به مشتری دائمی این شرکت تبدیل می‌شود.

خیاطیان خاطرنشان کرد: درحال حاضر تسهیلات لیزینگ با همکاری بانک‌ها در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد. شرایط بانک‌ها برای دریافت این تسهیلات کمی سختگیرانه است و باید محصول آماده باشد. با وجود مشتری و محصول آماده، دریافت این تسهیلات از بانک بسیار آسان‌تر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه به موضوع ورود بیمه به حوزه دانش‌بنیان‌ها نیز اشاره کرد و گفت: بحث بیمه محصولات دانش‌بنیان بسیار مهم و ضروری است، اما این موضوع در عین حال از پیچیدگی‌های خاصی نیز برخوردار است. صنعت بیمه به دنبال سودآوری است و اگر در این زمینه نتوانیم به یک فرمول سودآور دست پیدا کنیم، کار به نتیجه مطلوب نخواهد رسید. با این حال در حال رایزنی و کار روی موضوع بیمه شدن محصولات دانش‌بنیان هستیم و می‌توانیم طرح‌ها و ابزارهای تشویقی را برای ورود صنعت بیمه به این حوزه در نظر بگیریم.

یکی از موضوعاتی که در این نشست به آن اشاره شد، پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک میان صندوق نوآوری و شکوفایی و انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن کشور و همچنین پیشنهاد حضور صندوق در برنامه مشترک این انجمن ملی و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در حوزه صادرات بود.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی ضمن استقبال از این پیشنهادها، برگزاری این جلسات هم‌اندیشی و هم‌فکری برای خلق ابزار تازه و در پیش گرفتن راهکارهای جدید برای کمک به زیست‌بوم نوآوری کشور را مؤثر عنوان کرد و گفت: از هر برنامه‌ای که منجر به هم‌افزایی بیشتر و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد صادرات شود، استقبال می‌کنیم. از روز نخست پذیرش این مسؤولیت، توجه ویژه‌ای به بحث صادرات دانش‌بنیان‌ها داشته‌ام. در همین رابطه درحال شکل دادن زنجیره تأمین مالی در حوزه دانش‌بنیان‌ها هستیم و همگی باید به رشد و توسعه این زیست‌بوم کمک کنیم.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، توجه بیشتر به بحث صادرات دانش‌بنیان‌ها و کمک به شکل‌گیری بازار مطلوب برای صادرات محصولات دانش‌بنیان، لزوم توجه بیشتر صندوق نوآوری و شکوفایی به بحث تسهیلات لیزینگ و بررسی امکان ورود بانک‌ها و لیزینگ‌های بزرگ به این حوزه، ضرورت تدوین سازوکار مناسب برای ورود بیمه به حوزه دانش‌بنیان‌ها، اهمیت توجه به شرکت‌‎های کوچک و کمک به رشد و توانمندسازی آنها، تأکید بر توجه صندوق نوآوری به بحث ضمانت برای کمک به شرکت‌های متوسط و بزرگ، از جمله موضوعاتی بود که اعضای انجمن ملی شرکت‌های صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان صنعت و معدن کشور در این نشست به آنها اشاره داشتند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.