اقتصادی

با درج قیمت تولیدکننده، قیمت‌ها کاهش می‌یابد

وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) گفت: به جای درج قیمت تولیدکننده در کالا، ناهماهنگی و هزینه های بالایی در سیستم توزیع به مصرف کننده تحمیل می شود و کالا به قیمتی به دست مصرف کننده می رسد. بالاتر از معیارها ، اما انتظار داریم با اجرای طرح مشمول قیمت تولیدکننده در کالاهایی که به صورت آزمایشی آغاز شده است، قیمت ها کاهش یابد.

به گزارش خبر فوری، سید رضا فاطمی امین در حاشیه جلسه کمیسیون مجلس در جمع خبرنگاران، گفت: یکی از دستور کارهای جلسه امروز کمیسیون، تنظیم بازار بود. وظایف تنظیم بازار بین وزارتخانه ها تقسیم می شود، بنابراین تنظیم بازار مواد غذایی مانند مرغ و تخم مرغ بر عهده وزارت جهاد کشاورزی و برخی کالاها مانند فولاد و سیمان بر عهده وزارت صمت است. .

وی وضعیت بازار فولاد و سیمان را با ثبات و باثبات توصیف و بیان کرد: به عنوان مثال در ماه های اخیر قیمت شمش از 18 هزار تومان به کمتر از 14 هزار تومان و قیمت هر بسته سیمان به 26 کاهش یافته است. در نتیجه شایعه قطع گاز هزار تومانی. وضعیت مشابهی در بازار ورق فولادی حاکم است.

تورم کاهش یافت

این مقام مسئول همچنین وضعیت بازار کالایی شامل مواد اولیه واحدهای صنعتی را در کنار کاهش قیمت و ثبات عنوان کرد و گفت: یک خبر خوب دیگر. در چهار ماه گذشته تورم تولید کننده 26 درصد و تورم مصرف کننده 16 درصد کاهش یافته است البته تورم همچنان وجود دارد اما از تورم بالا به سمت تورم پایین تر حرکت می کنیم.

وی همچنین با اعلام اینکه در حوزه کالاهای واسطه ای و نهایی نیز اقداماتی انجام خواهد شد، اظهار داشت: یکی از این اقدامات شفاف سازی در توزیع کالا است. به عنوان مثال امروزه از ابتدا تا انتهای زنجیره تولید و توزیع 19 کالا کاملا شفاف بوده و تمامی فروش از تولید کننده تا فروشگاه ثبت می شود. به عنوان مثال، قیمت روغن موتور دیزل به دلیل شفافیت این فرآیند کاهش یافت.

قیمت ها با احتساب قیمت تولید کننده کاهش می یابد

فاطمی امین درباره درج قیمت تولیدکننده در کالا به جای مصرف کننده نیز گفت: در سیستم توزیع ناهماهنگی و هزینه های بالایی به مصرف کننده تحمیل می شود و کالا با قیمتی بالاتر از معیارهای تعیین شده به دست مصرف کننده می رسد. . بنابراین طراحی درج قیمت تولیدی در 15 محصول از هفته گذشته به صورت آزمایشی آغاز شده است.

وی افزود: در همین مدت دو یا سه هزار تومان قیمت نوشیدنی های مشمول این طرح کاهش یافته است. این طرح برای دستمال کاغذی، پوشاک و قطعات خودرو در حال اجراست و علاوه بر افزایش قیمت، انتظار کاهش قیمت را نیز داریم.

انتهای پیام/