اقتصادی

احیای دوره‌های دانشگاهی در وزارت جهاد کشاورزی

خبر فوری/ خراسان جنوبی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: آموزش های علمی و عملی در پایان سال جاری یا اوایل سال آینده در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی احیا یا راه اندازی مجدد می شود.

سید مجتبی خیام نکویی چهارشنبه شب 28 مردادماه در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج استان خراسان جنوبی اظهار داشت: دوره های علمی و عملی در مقطعی متوقف شد، اما برای آمادگی کشاورزان آینده، ما را آماده کرد. معتقدند هنرجویان باید هنرستان را به پایان برسانند و پس از اخذ مدرک کاردانی وارد مزرعه، دامداری و دامپروری شوند.

به گزارش خبر فوری، وی با بیان اینکه خراسان جنوبی از نظر استعداد جزء معدود استان های کشور است، اظهار کرد: موتور محرک هر تحول و دستیابی به هر نوآوری و فناوری، داشتن افراد مبتکر، خلاق، با فرهنگ و متخصص است. باید به نیروی انسان فضا داد و از همه سلیقه ها استفاده کرد تا منشا کار باشند.

وی با اشاره به بخشی از انتظارات این سازمان از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی خراسان جنوبی، تصریح کرد: برای مراکز استان ها نقشی تعریف کرده ایم که 70 تا 80 درصد ظرفیت مرکز آموزش و تحقیقات در راستای اولویت ها است. از بخش کشاورزی استان

خیامنکویی ادامه داد: برخی تعهدات حاکمیتی از جمله حفظ ذخایر ژنتیکی داریم که در قانون تعریف شده است، بنابراین اگر اتفاقی در حوزه کشاورزی می افتد به دلیل انجام این تعهدات است.

وی آینده پژوهی را امید دیگری دانست و گفت: مسئولان اجرایی عموما درگیر کارهای روزمره هستند که باید افق کاری این مسئولان را در مجموعه پژوهشگاه مشخص کنیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: یکی از مهمترین نقش های ما این است که بازوی رئیس سازمان برای تحقیقات، مشاهده و نظارت آتی باشیم. کشور با کمبود اعتبار مواجه است، ما با کمبود اعتبار مواجه نیستیم، بلکه هنر این است که از اعتبارات موجود به درستی استفاده کنیم، بر اساس اولویت ها توزیع و مصرف شود.

خیامنکویی تصریح کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به بخش کشاورزی توجه کافی نداشتیم اما اکنون با وضعیت غذایی باید این بخش را جبران و تقویت کنیم.

وی گفت: امیدواریم با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش استان حداقل تعداد بنگاه های دانش بنیان را به ویژه در حوزه سه محصول استراتژیک استان افزایش دهیم. . چندین بار به معنای واقعی

خیام نکویی تصریح کرد: محدودیت های شرایط اقلیمی، کمبود آب و سایر مشکلات به راحتی قابل چشم پوشی نیست، بنابراین باید مسائل اولویت دار استان مورد توجه قرار گیرد و کشاورزی اولین مشکل استان باشد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بانک های ژن یکی از مهمترین وظایف ما است، گفت: از نمایندگان مجلس خواسته ایم نسخه پشتیبان بانک ژن کشور را تعریف کنند که باید در کمیسیون کشاورزی بررسی شود.

وی با اشاره به وجود 800 گونه گیاهی در خراسان جنوبی، افزود: گیاهان دارویی یکی از نقاط قوت این استان است اما اکنون به استان ها اجازه ایجاد بانک ژن را نمی دهیم. خراسان جنوبی در سه محصول زرشک، عناب و زعفران برجستگی و صلاحیت دارد و باید به این محصولات توجه ویژه ای شود.

خیامنکویی تصریح کرد: تولید بیش از 95 درصد زعفران دنیا برای کشور ما خوب نیست، اما تنها 500 میلیون دلار از گردش مالی این محصول 18 تا 20 هزار میلیارد دلار است یعنی محصول خام به فروش می رسد.

وی گفت: شتر به دلایل زیادی دام قرن آینده است و تولیدات این محصول در زمینه های مختلف قابل استفاده است که ما از آن حمایت می کنیم و این باید اولین نمونه استان شما باشد.

خیامنکویی خواستار فعال شدن هنرستان های کشاورزی شبانه روزی شد و افزود: راه اندازی این هنرستان ها برای تربیت فرزندان آینده با تحصیلات استانی باید ادامه یابد.

وی با ابراز حمایت از آزمایشگاه کشت بافت در استان گفت: توسعه گیاهان علوفه ای کم آب و مقاوم به نمک در استان خراسان جنوبی نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج از دو پروژه پردیس تحقیقاتی و آموزشی کشاورزی قاینات و ایستگاه بز کرکی سربیشه خراسان جنوبی بازدید کردند.

خیام نکویی در بازدید از این دو طرح گفت: خراسان جنوبی یکی از قطب های اصلی تولید زعفران در کشور است که زعفران، زرشک و عناب مرغوب تولید می کند.

احیای دوره های دانشگاهی وزارت جهاد کشاورزی

احیای دوره های دانشگاهی وزارت جهاد کشاورزی

احیای دوره های دانشگاهی وزارت جهاد کشاورزی

مهدی جعفری رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز بر اجرای مصوبه مرکز توسعه زرشک و عناب استان توسط وزارت جهاد کشاورزی و دولت تاکید کرد و افزود: این موضوع باید در اولویت قرار گیرد.

جعفری با بیان اینکه ایستگاه بز در سال 1378 با هدف اصلاح نژاد دام در شهرستان سربیشه راه اندازی شد، گفت: هدف کلی این طرح ارتقاء و حفظ ژنتیک بزهای منطقه از نظر کمی و کیفی است. رشد تولید پایین دستی، تولید مواد اولیه برای صنعت و کارخانجات.

وی یادآور شد: مراکز و ایستگاه های اصلاح نژاد به عنوان هسته های ژنتیکی متمایز، بانک ژن ایجاد می کنند و نژاد حیوانات را حفظ می کنند.

انتهای پیام