اخبار جامعه

تغییر نگرش در سیاست‌ورزی سلامت لازم است

خبر فوری/فارس رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت با بیان اینکه در سیاست‌ورزی سلامت نیاز به تغییر نگرش داریم، بر آسیب‌شناسی سند چشم‌انداز کشور در حوزه سلامت تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبر فوری، کامران باقری لنکرانی امروز، ۳۰ آنلاین در سمینار «سلامت برای همه در گروی نظام سلامت» با اشاره به تدوین سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران تا سال ۱۴۰۴ گفت: در آبان‌ماه ۱۳۸۲ سند مهم چشم انداز جمهوری اسلامی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد و در این سمینار روند تحقق این سند طی ۲۰ سال گذشته تاکنون مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت افزود: به نظر می‌رسد در زمینه اجرای سند چشم‌انداز کشور نیاز به بازخوانی جدی داریم چراکه فراز و نشیب‌های زیادی داشتیم و برای نیل به این نقشه راه و هدف متعالی باید آسیب‌شناسی شکل گیرد.

وی با بیان اینکه در این نشست تخصصی به بازشناسی وقایع ۲۰ سال گذشته و چالش‌ها پرداخته شد، تصریح کرد: باید تعهد بیشتر به تحقق سند چشم‌انداز کشور داشته باشیم و همه ابزارها را مورد استفاده قرار دهیم.

باقری لنکرانی با اشاره به اینکه هدف کلی سند چشم‌انداز را نباید گم کنیم، گفت: مهم‌ترین سرمایه، مشارکت مردمی است بنابراین نباید مورد غفلت قرار بگیرد. اجرای سند چشم‌انداز لازمه وجود تعهد اجرایی و قضایی است؛ همچنین از مشارکت مردمی نیز برخوردار باشیم.

وی تصریح کرد: در این سمینار به تفکر سیستمی، توجه به نگاه نیازهای اساسی جامعه‌ در طرح ملی، آسیب‌شناسی برنامه‌های توسعه و دسترسی به سندهای چشم‌انداز پرداخته شد و سعی کردیم که حاصل این سمینار تهیه سند راهگشای مشکلات کشور باشد.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت، سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی را منظومه‌ای دانست که ‌تنها شامل سلامت نمی‌شود و به نگاه جامعه ایرانی می‌پردازد که بخشی از آن، سلامت است.

باقری لنکرانی با بیان اینکه چالش در اجرای سند چشم‌انداز را می‌توان وجود نگاه بخشی و کارکرد جزیره‌ای عنوان کرد، گفت: فقدان برنامه‌های منظومه‌ای و عدم حرکت جامع به سند چشم‌انداز باید رفع شود، هرچند دستآوردهای بزرگی در زمینه سلامت نظیر کاهش چشمگیر مرگ مادران باردار، پوشش واکسیناسیون بیماری کرونا در ایران و پیشرو بودن در پوشش خدمات بهداشتی اولیه داشتیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت به مشکلات بخش بهداشت و درمان اشاره کرد و گفت: دلیل عمده این مشکلات عدم وجود نگاه بر اساس نقشه راه و دیدگاه منظومه‌ای است و نتوانستیم در یک نظام پایدار پیگیری لازم را انجام دهیم بنابراین برای ساماندهی مشکلات باید بر پایه نظام سلامت مبتنی بر ارائه خدمات سطح بندی و نظام ارجاع حرکت کنیم.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح سند چشم‌انداز پرداخت و گفت: در این سند اهدافی همچون برخوردار از سلامت، رفاه، امنیت غذایی، تأمین اجتماعی، فرصت‌های برابر، توزیع مناسب درآمد، نهاد مستحکم خانواده، به دور از فقر، تبعیض و بهره‌مند از محیط زیست مطلوب دنبال می‌شود تا پاسخی به چالش‌های گذر ایران اسلامی از توسعه نیافتگی به توسعه یافتگی یا توسعه نیافته ماندن آن باشد.

باقری لنکرانی اظهار کرد: چالش‌هایی نظیر تداوم انقلاب اسلامی بر اساس اندیشه‌های امام راحل(ره) یا توقف آن، چگونگی تعامل ایران اسلامی با فرآیند جهانی شدن یا طراحی جهانی‌سازی، پذیرش هژمونی جدیدی آمریکایی در جهان و منطقه یا همگرایی اسلامی و منطقه‌ای همزمان با واقعه ۱۱ سپتامبر و بیداری اسلامی مسلمانان در جهان یا ایجاد انحراف در نهضت‌های بیداری بخش با جریان‌های رادیکال و واپسگرا در سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی پاسخ داده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت با اشاره به اینکه کاستی در توجه به سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی وجود داشته است، افزود: در تدوین و اجرای سه برنامه توسعه بعد از ابلاغ سند چشم‌انداز ارتباط کاملی بین برنامه‌ها و سند نمی‌بینیم و از ظرفیت سند چشم‌انداز استفاده نشده است.

وی تصریح کرد: نقش مبنایی زیرساخت اقتصادی در مسیر توسعه مهم است و در اقتصاد جهانی با حدود ۵۰۰ میلیارد دلار گردش اقتصادی هنوز قدرت محسوب می‌شویم اما سهم کشور در اقتصاد جهان رو به کاهش است و شاهد رشد اقتصادی اندک و یا حتی منفی طی ۱۰ سال گذشته هستیم.

باقری لنکرانی با بیان اینکه ابلاغ سند چشم‌انداز با اینکه مورد استقبال قوه مجریه قرار می‌گرفتند اما دولت وقت نسبت به این سند زاویه داشت، تاکید کرد: کم و زیاد این روند در دولت‌های بعد تکرار می‌شد و تعهد نگاه چشم‌اندازی در دولت قائل نبودند از این‌رو عدم همراهی دولت‌ها با تأکید بر پاسخ‌های زودبازده به نیاز های کشور بود و به مسائل اساسی وارد نمی‌شدند.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت با بیان اینکه نگاه به بیرون را طی سال‌های گذشته یکی از عوامل موثر در سیاست‌گذار اقتصادی بوده است و تاکید کرد: دیدگاه بر سیستم اقتصاد سنتی وجود داشت در صورتی که نقاط قوت درون‌زا و مشارکت مردم در نظر گرفته نمی‌شد اما در دو سال اخیر شاهد تحولات هستیم.

وی تاکید کرد: در اغلب پایش‌های عملکردی سلامت به ساختار و ساختمان توجه شده و کمتر نگاه‌ها به برون داد نهایی معطوف شده بود از این رو با بررسی‌ها متوجه زاویه برخی از آمارها با واقعیت می‌شویم.

باقری لنکرانی گفت: در سیاست‌ورزی سلامت نیاز به تغییر نگرش داریم چراکه با تغییر شیوه همکاری با دستگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها در نظام سلامت می توانیم خدمات موثری به جامعه ارائه دهیم.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت در پایان سخنان خود اضافه کرد: سیاست‌گذارهای کارشناسی شده در پایان این سمینار علمی تدوین و به مسئولان ارشد تصمیم‌ساز ارسال می‌شود.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.