اخبار جامعه

وجود بیش از ۷ میلیون مبتلا به دیابت در ایران/ عوارض بلندمدت این بیماری

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت کنترل قند خون به‌ویژه در مبتلایان به دیابت، گفت: عدم کنترل قند خون در مبتلایان به دیابت یکی از دلایل اصلی است که بیمار به مرحله دیالیز می‌رسد.

دکتر کوروش اعتماد در گفت‌وگو با خبر فوری، با اشاره به اینکه عامل اصلی رسیدن شرایط بیماران به انجام دیالیز، دیابت است، گفت: یکی از عوارض بلند مدتی که دیابت به همراه دارد آسیب به عروق انتهایی یا مویرگ‌ها است. به همین دلیل فرد پس از مدتی که از ابتلا به دیابت می‌گذرد دچار مشکل بینایی، کلیوی یا زخم‌هایی می‌شود که دیر بهبود می‌یابد.

مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، تاکید کرد: به همین دلیل است که مبتلایان به دیابت باید در فواصل مشخصی از نظر کلیه و چشم‌ها معاینه شوند. عدم کنترل قندخون در مبتلایان به دیابت یکی از دلایل اصلی است که بیمار به مرحله دیالیز می‌رسد.

اعتماد تاکید کرد: با اصلاح سبک زندگی و رعایت مواردی مانند کنترل اضافه وزن،‌ رژیم غذایی سالم، فعالیت بدنی متعادل و … می‌توان تا حد زیادی عوارض این‌چنینی ابتلا به دیابت را کاهش داد.

وی در ادامه بر لزوم آگاهی از میزان قندخون و فشارخون در افراد تاکید کرد و گفت: یکی از دلایلی که پویش ملی «غربالگری پرفشاری خون و دیابت» در سنین ۱۸ سال را شروع کردیم، همین موضوع است که به افزایش آگاهی مردم و افزایش خودمراقبتی در آنها منجر شود.

به گفته وی، ذیل این پویش ملی اگر پس از خوداظهاری شخص در لینک اختصاصی که برای او پیامک می‌شود، مشخص شود که فرد مشکوک به بیماری دیابت یا پرفشاری خون است از او خواسته می‌شود به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کند تا از آنها تست قندخون گرفته شود و در صورت ابتلا به دیابت درمان آغاز شود.

به گزارش خبر فوری، پیش از این و قبل از اجرای پویش ملی سلامت، بر اساس آمار منتشر شده از آخرین مطالعه کشوری بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۴۰۰، وزارت بهداشت اعلام کرده بود که برآورد تعداد کل بیماران دیابتی در جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران بیش از ۷ میلیون نفر است.

همچنین در همان سال شیوع دیابت ۱۴.۱۵ درصد (متوسط قند خون در جمعیت ذکر شده ۱۰۵.۵۱ میلی‌گرم در دسی لیتر بوده است) برآورد شده بود که سهم زنان ۱۴.۷۱ درصد و سهم مردان ۱۳.۴۴ درصد بود. در عین حال شیوع پیش‌دیابت نیز در همین جمعیت، ۲۴.۷۹ درصد بوده است که سهم زنان ۲۳.۵۴ درصد و سهم مردان ۲۶.۳۵ درصد بود.

این آمارها در حالی اعلام شد که بر اساس برآوردهای صورت گرفته در این جمعیت، میزان آگاهی از دیابت ۷۳.۲۹ درصد، پوشش درمان ۶۵.۰۵ درصد و درمان موثر ۳۱.۰۶ درصد بوده است. درواقع اعلام این آمار نشان دهنده آن است که درصد قابل توجهی از مبتلایان به دیابت درمان موثر دریافت نمی‌کنند که همین موضوع ممکن است سبب بروز عوارض ثانویه ابتلا به دیابت شود.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.