اخبار جامعه

پژوهشگاه قوه قضاییه پرونده‌ها پرتکرار را شناسایی را کند

معاون اول قوه قضاییه گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه موارد پرتکرار در پرونده‌ها شناسایی را کند تا در اصلاح قوانین مدنظر قرار گیرد.

به گزارش خبر فوری، حجت‌الاسلام محمد مصدق در نشست برخط با روسای دادگستری‌های سراسر کشور ضمن تاکید بر اهمیت این همایش و تقدیر از تلاش‌های یک ساله پژوهشگاه در برگزاری نشست‌های تخصصی و اجلاسیه‌های استانی، گفت: این حرکت جهادی اندیشه ورزانه که برای طراحی نظام‌سازی قضایی صد در صد اسلامی صورت گرفته است باید با مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه و با هدف تبیین منظومه فکری حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی تداوم یابد.

در این نشست که حجت‌الاسلام مهدی هادی رئیس پژوهشگاه، قائم مقام و معاونین وی نیز حضور داشتند، معاون اول دستگاه قضایی به برخی خلاهای قانونی و سیاست‌گذاری در کشور اشاره کرد و گفت: با وجود تصریح ماده ۱۵۶ قانون اساسی در بیان مأموریت‌های قوه قضاییه، گاهی با سکوت و اجمال قانون مواجه می‌شویم، لذا مراجعه به منابع فقهی و تبیین اندیشه‌های، ولی فقیه ضرورت پیدا می‌کند.  

وی شان حاکمیتی و فقهی را از دلایل ضرورت تبیین اندیشه‌های، ولی فقیه عنوان کرد.

مصدق با بیان این که بیانیه گام دوم انقلاب در هیچ یک ازسه قوه به خوبی اجرایی نشده است، پیشنهاد داد پژوهشگاه در همایشی تخصصی، وظایف قوه قضاییه در بیانیه گام دوم انقلاب را بررسی کرده و راهکارهای اجرایی تکالیف دستگاه قضا را در این بیانیه شناسایی کند.

معاون اول قوه قضاییه گفت: قوه قضاییه، پشتیبان مردم و آزادی‌های آن‌ها است و مردم هر استانی چنین باوری داشته باشند، دادگستری آن استان موفق عمل کرده است.  

مصدق هم‌چنین به بررسی مستمر و دائمی فتاوی قضایی رهبری در پژوهشگاه قوه قضاییه تاکید و اظهارکرد: پژوهشگاه با همکاری مرکز فقهی تحقیقات قوه قضاییه، موارد پرتکرار را در پرونده‌ها شناسایی کند تا در اصلاح قوانین مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.