اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

چرا باید اچ سی کراس بخریم؟

شاید با دیدن عنوان این مقاله اولین سوالی که برای شما پیش بیاید این باشد که چرا همچین مقاله‌ای برای خودرویی نوشته می‌شود که تولید آن متوقف شده است؟ مطمئن باشید در انتهای این مقاله، علاوه بر اینکه اچ سی کراس یکی از گزینه‌های شما برای خرید خواهد شد، شما به یکی از طرفداران این خودرو تبدیل می‌شوید. پس با ما همراه باشید تا به دنیای دانگ فنگ H30 cross سر بزنیم.

هاچ‌بک بزرگ یا کراس‌اور کوچولو

در اواسط سال 1394، شرکت خودروسازی ایران‌خودرو به فکر همکاری با یک شرکت چینی به نام دانگ فنگ (Dongfeng) افتاد و حاصل این همکاری، ورود یک کراس‌اور جدید به بازار خودرو ایران بود. دانگ فنگ اچ سی کراس سال 95 وارد خیابان‌های ایران شد. این محصولِ اصالاتاً چینی، در اصل محصول مشترک چند خودروسازی از کشورهای مختلف بود که با اقبال نسبتاً مناسبی در بازار ایران مواجه شد. این خودرو در نگاه اول، یک هاچ‌بک قدبلند است که به نظر می‌رسد فضای داخلی مناسبی دارد اما با ریزتر شدن در آن و بررسیِ صندوق عقب قابل قبولی که دارد، می‌توان این خودرو را یک خودرو کراس‌اور یا نیمه‌شاسی‌بلندِ کوچک در نظر گرفت.

H30 cross با طول 4.35 متر، عرض 1.76 متر و ارتفاع 1.52 متر و وزن 1230 کیلوگرم، یک هاچ‌بک بزرگ و جذاب به نظر می‌رسد. همچنین صندوق عقب H30 cross در حدود 400 لیتر حجم دارد که به عنوان یک خودرو هاچ‌بک، بسیار قابل قبول بوده و در اصل این خودرو را از هاج‌بک‌های بدون صندوق جدا کرده و آن را به یک خودرو متاهلی مناسب خانواده‌های ایرانی تبدیل کرده است. همچنین با توجه به ابعاد خود خودرو، با یک بار سوار شدن آن متوجه می‌شوید که فضای داخلی خودرو، چه در صندلی‌های جلو، با توجه به طراحی داشبورد خوب، و چه در صندلی‌های عقب، بسیار مناسب بوده و شما با صندلی‌های راحت و فضایی مناسب روبرو هستید که سواری این خودرو را برای شما جذاب‌تر می‌کند.

اگر از فضای راحتی که طراحی خوب این خودرو به ما می‌دهد بگذریم، شما در داخل خودرو و ساخت داشبورد نیز، متریال‌های جذاب و دل‌چسبی می‌بینید که زیبایی منحصر به فردی را به داخل خودرو می‌دهد و آن را از دیگر رقبای ایرانی متمایز می‌کند. استفاده از قطعات با متریال‌های مختلف و استفاده از مانیتور که به عنوان ضبطی قدرتمند عملکرد خوبی دارد و هم در مواردی مانند دوربین دنده عقب از آن استفاده می‌شود، فضای داشبورد این خودرو را بسیار خاص کرده و این آپشن جذاب، یکی از مواردی است که مورد توجه خوانواده‌های ایرانی در خرید این خودرو قرار گرفته است.

همچنین یکی دیگر از آپشن‌های مورد پسند که امروزه در خودروهای ایرانی نیز کمتر دیده می‌شود، سانروف برقی این خودرو است. سانروفی جذاب که یکی از آپشن‌هایی است که این خودرو را خاص کرده و جلوه‌ی ویژه‌ای به آن داده است. از دیگر نکاتی که درباره‌ی ظاهر این خودرو می‌توان به آن اشاره کرد، رینگ‌های اسپرت آلومینیومی است که به مراتب از خودروهای با رینگ فولادی هم عملکرد بهتری داشته و هم زیبایی ظاهری خوبی به این خودرو داده است. البته نوع طراحی کلی و چراغ‌های خارجی این خودرو، نوعی خاص و مدرن بوده که در ابتدا کمی با سلیقه‌ی بازار ایران هم‌خوانی نداشت، اما رفته رفته جای خود را در دل بازار ایران باز کرد و در حال حاضر به عنوان ظاهری قابل قبول در سلیقه‌ی ایرانی، قرار می‌گیرد.

در كنار همه­ نقاط قوت ظاهري كه به آن­ها اشاره كرديم يكي از معايب اين خودرو در بخش ظاهري گران بودن قطعات يدكي اين بخش مانند چراغ يا آيينه بغل آن مي­باشد.

پیشرانه؟ همان همیشگی محبوب

و اما می‌رسیم به بررسی موتور محرکه خودرو اچ سی کراس. بخشی که خیلی از مشتری‌های هر خودرویی، به آن اهمیت می‌دهند و بحث مهم و جذابی برای‌شان به حساب می‌آید. موتور محرکه خودرو اچ30­كراس همان موتور محرکه محبوب و پراستفاده ایران‌خودرو است که اولین بار با قرار گرفتن روی پژو 206 تیپ 5، معروف و محبوب شد، یعنی موتور TU5. این موتو با حجم 1600cc دارای 4 سیلندر و 16 سوپاپ است که می‌تواند 105 اسب بخار یا 142 نیوتن متر قدرت تولید کند.

این موتور محبوب نسبتاً مصرف سوخت قابل قبول و اقتصادی‌ای دارد که این مورد نیز جزء نقاط قوت آن به حساب می‌آید. از ویژگی‌های موتور TU5 که این موتور را به موتور محبوبی در بین ماشین‌بازهای ایرانی تبدیل کرده است، بی‌دردسر بودن و کم‌خرج بودن این موتور است. همچنین در حال حاضر، علاوه بر خودروی پژو 206 تیپ 5 و اچ سی کراس، این موتور روی خودروهایی مانند پژو 207، رانا و پژو پارس نیز استفاده شده و تولید می‌شود. پس یک نگرانی دیگر در مورد اینکه اچ سی کراس دیگر تولید نمی‌شود، پس قطعات یدکی فنی آن، رفته رفته نایاب خواهد شد، برطرف می‌شود.

این موتور با اینکه خرابی کمی دارد، اما اگر دچار مشکل نیز شود، تمام لوازم یدکی و قطعات آن به راحتی و با قیمتی معقول در اختیار دارندگان این خودرو قرار می‌گیرد و نگرانی از بابت توقف تولید آن، متوجه این بخش خودرو نیست. شما به راحتی می‌توانید با یک گشت ساده در وبسایت کارمایدک تمام قطعات و لوازم یدکی اچ سی کراس را پیدا کنید و در هر کجای ایران در اسرع وقت آن را در اختیار داشته باشید.

البته حالا که به همه‌ی این نکات مثبت و مزیت‌های استفاده از این موتور روی H30 cross اشاره کردیم، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که با توجه به اینکه خودروی اچ سی کراس نسبت به 206 تیپ 5، خودرو سنگین‌تری است و حدود 200 کیلوگرم وزن بیشتری دارد، این موتور بر روی این خودرو همان شتاب پژو 206 تیپ 5 را به راننده نمی‌دهد و به گواه بعضی رانندگان، این موتور برای این خودرو، مناسب رانندگی پرشتاب نیست و بیشتر یک رانندگی و سواری روان و معمولی مناسب خانواده را در اختیار راننده قرار می‌دهد که از این حیث می‌توان گفت اچ سی کراس خودرو جوان‌پسندی به حساب نمی‌آید و بیشتر خودرو خانوادگی است.

اقتصادی‌ترین گیربکس اتوماتیک آپشنال

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فنی هر خودرویی بعد از موتور، سیستم انتقال قدرت یا همان گیربکس است. اچ سی کراس در رنج قیمتی خودش جزء معدود خودروهایی است که فقط با گیربکس اتوماتیک چهار سرعته ارائه شده است. با توجه به اینکه این خودرو محصول مشترک چند کشور مختلف است، گیربکس این خودرو را شرکت آیسین طراحی و آماده کرده است که یک شرکت ژاپنی می‌باشد و می‌تواند این اطمینان خاطر را به دارندگان این خودرو بدهد که شما با یک گیربکس اتوماتیک ژاپنی خوب مواجه هستید که مقدار زیادی خیال شما را از کیفیت ساخت آن راحت می‌کند.

علاوه بر این رانندگی با گیربکس اتوماتیک، تجربه رانندگی بسیار راحت و لذت‌بخشی برای شما خواهد بود که یک امتیاز بزرگ و ویژگی مثبت برای اچ سی کراس به حساب می‌آید. در کنار این گیربکس از آپشن‌هایی مانند رانندگی با حالت اسپرت و یا کروز کنترل نیز استفاده شده است که آپشن‌های جذابی برای این خودرو محسوب می‌شوند و می‌توانند تجربه‌ی متفاوتی از رانندگی با این خودرو را نسبت به رقبای ایرانی، برای شما فراهم کنند. همچنین H30 cross در زمینه هندلینگ نیز آپشن‌هایی مثل سیستم پایداری یا EBD و ترمزهای تماماً دیسکی ABS را دارا است و در قسمت هندلینگ نیز رضایت شما را جلب خواهد کرد.

جمع‌بندی: اچ سی کراس، خانواده‌دوست کم‌دردسر!

حالا که با هم نکات بسیاری را در مورد این کراس‌اور کوچک بررسی کردیم می‌توانیم بهتر در مورد عنوان مقاله نظر بدهیم. این خودرو با نقاط قوت بسیاری که در مقاله به آن‌ها اشاره شد، مانند: موتور TU5، گیربکس اتوماتیک ژاپنی، آپشن‌های مختلف، چند عیب ساده و قابل چشم‌پوشی نیز دارد و به طور کلی، یک خودرو خانوادگی کاملاً اقتصادی است.

همین امر نیز اچ سی کراس را به یک خودرو با بازار خرید و فروش بسیار خوب تبدیل کرده. یعنی شما به راحتی می‌توانید این خودرو را بفروشید و خریداران بسیاری منتظر خرید این خودرو هستند و عملاً نقد شوندگی پول شما در بازار ایران تضمین‌شده است. پس از این بابت، این خودرو، نقطه قوت دیگری نیز دارد. پس در آخر می‌توان گفت خودروی اچ سی کراس علیرغم توقف تولید، خودروی مناسب و مقرون به صرفه ای برای خرید است و یک خودرو خانوادگی اقتصادی محسوب می‌شود که با موتور خوب و گیربکس اتوماتیک و آپشن‌های مختلفی که دارد، از محبوبیت بالا و بازار خرید و فروش خوبی برخوردار است.