اخبار حوادث

تیراندازی در «پراگ» با ۱۵ کشته/ اعلام عزای عمومی در «جمهوری چک»

در پی تیراندازی یک مرد مسلح در دانشکده‌ هنر در مرکز پراگ که منجر به کشته شدن ۱۵ نفر شده است، مقامات جمهوری چک یک روز عزای عمومی اعلام کرده اند.

به گزارش خبر فوری به نقل از اسکای نیوز، مقام‌های جمهوری چک این رویداد را مرگبارترین حمله این چنینی در تاریخ کشور عنوان کرده‌اند.

دست کم ۲۴ نفر هم در این حمله مجروح شده‌اند. مهاجم نیز کشته شده است اما مشخص نیست که آیا او خود را کشته است یا در تبادل آتش با ماموران کشته شده است.

هویت مهاجم فاش نشده اما او به عنوان یک «دانشجوی ممتاز» معرفی شده که در همین دانشگاه تحصیل می‌کرده است.

انگیزه احتمالی او مشخص نیست ولی«ویت راکوسان» – وزیر کشور چک – گفته است که ظن ارتباط با ایدئولوژی یا گروه‌های افراطی مطرح نیست.

او ضمن اعلام کشف «حجم زیادی سلاح» در دانشگاه گفته است: بدون واکنش سریع پلیس ممکن بوده چند ده قربانی بیشتر داشته باشیم.

برنامه‌های «پتر فیالا» – نخست‌وزیر چک – در پی «رویدادهای مصیبت‌بار» روز گذشته (پنجشنبه) لغو شده است. «پتر پاول» – رئیس جمهوری چک – هم این واقعه را «تکان‌دهنده» خوانده و به بازماندگان تسلیت گفته است.

پلیس بر این باور است که مهاجم ۲۴ ساله پیش از حمله امروز پدر خود را هم در شهر زادگاهش در نزدیکی پراگ کشته است.

بنابر اعلام بی بی سی، مقام‌های پلیس گفته‌اند ظن آن می‌رود که مهاجم با قتل هفته گذشته دو نفر در جنگلی در نزدیکی پراگ مرتبط باشد.

مهاجم سوءسابقه نداشته است و تصور می‌شود که قربانیانش را تصادفی انتخاب کرده است.

دانشگاه چارلز که این حمله از دانشکده هنر آن آغاز شد، قدیمی‌ترین و بزرگترین دانشگاه جمهوری چک و یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های اروپا است.

گزارش‌های اولیه از حمله و شنیدن صدای تیراندازی ساعت سه به وقت محلی به پلیس رسید.

تصاویری از فرار جمعیت وحشت‌زده در خیابان‌های توریستی پراگ منتشر شده است همچنین در ویدئویی عده‌ای دیده می‌شوند که با آویزان شدن از لبه ساختمان دانشکده به طبقه پایینی می‌پرند و خود را نجات می‌دهند.

پس از آغاز حمله به کارکنان دانشگاه گفته شد که مراقب باشند، در اتاق‌ها سنگر بگیرند و چراغ‌ها را خاموش کنند.

به گفته مقام‌ها، پس از حمله کلیه خیابان‌های اطراف دانشگاه بسته شده است همچنین اعلام شده که بنا به اطلاعات اولیه به هیچ یک از ماموران پلیس آسیبی نرسیده است.

«سرگی مدودف» – یکی از اساتید دانشگاه – به بی‌بی‌سی گفت: در سالن تدریس بود که تیراندازی آغاز شد.

او گفت: داشتم درس می‌دادم و اولش درست نفهمیدم که چه اتفاقی افتاده است. صداهایی می‌آمد. فکر می‌کنم دانشجوها بهتر فهمیدند چه شده، چون من روی صحبت خودم و تدریسم متمرکز بودم. بعد فهمیدیم اتفاق بزرگی در حال وقوع است. هنوز چیزی روی اینترنت نبود، خبری در رسانه‌ها و شبکه‌های چک نبود. کمی بعد گروه‌های عملیاتی یورش آوردند. به ما گفتند در اتاق بمانیم. حدود یک ساعت بعد پلیس آمد و ما را روی زمین خواباندند و کمی بازرسی و سپس تخلیه کردند.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.