اقتصادی

تقویت شائبه ایراد داشتن ایربگ‌ها با اعلام یک فراخوان

اگرچه 40 روز از حادثه بهبهان و باز نشدن ایربگ در این حادثه زنجیره ای می گذرد، اما نهادهای نظارتی بر اهمیت ارتقای کیفیت خودروها و مهمتر از آن شکایت رئیس قوه مجریه از کیفیت تاکید کرده اند. ماشین ها سکوت می کنند. با این حال، فراخوان تنظیم نوبت برای بازرسی و ارتقاء قطعات ACU خودرو، احتمال خطاهای فنی و ایربگ را تقویت می کند.

به گزارش خبر فوری، کیفیت خودرو یکی از موضوعات متعددی است که در سال های اخیر مطرح شده و موجی از اعتراض ها را به همراه داشته است. علاوه بر شهروندان، مقامات کشور، مجالس و مقامات دولتی همواره از بی کیفیتی خودروها گله مند بوده اند. در مقاطع مختلف وزرای وقت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) شعار تعمیر و افزایش کیفیت تعمیرات خودرو را مطرح کرده و قول بهبود صحبت ها و جلسات خود را داده اند، اما تاکنون اقدام جدی صورت نگرفته است. به این معنا گرفته شده است. گرفته است.

ماه گذشته نیز موضوع خودروهای بی کیفیت (پس از تصادف بهبهان) داغ شد و به استثنای اعلام سازمان ملی استاندارد ایران برای بهبود و افزایش کیفیت و ایمنی، واکنش های زیادی را به همراه داشت. 15 خودرو، مسئولیت، تکلیف و تکلیف قانونی کشیده ایم و خودروسازان را مجبور به اجرای مقررات قانونی کرده ایم.

سخنگوی کمیسیون صنعت و معدن مجلس پس از حادثه بهبهان و باز نشدن ایربگ گفت: «در سه دوره گذشته مسئولان گزارشی برای ارزیابی کیفیت خودروهای ایرانی به مجلس ارائه نکرده‌اند. هیچ گزارشی از کیفیت خودروهای ایرانی دریافت نکرده ایم برای خواندن در صحن علنی مجلس.

همه اینها در آخرین جلسه (14 بهمن) با حضور جمعی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و مدیران اقتصادی و صنعتی، کیفیت برخی از محصولات خانگی از جمله خودرو را تقبیح کرد و گفت: ما در برخی از محصولات. متاسفانه داخلی ، کیفیتی را می بینیم که مهم نیست، این خیلی بد است؛ این همه حمایت در این سال ها از خودروسازی کشور شده است؛ خوب، کیفیت خودرو خوب نیست، مردم راضی نیستند و حق با آنهاست. اعتراض مردم به حق است و این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب کند

رهبر انقلاب در ارتباط با صنعت خودرو دو موضوع افزایش قیمت و کیفیت خودرو را تقبیح کردند.

سکوت خودروسازان در تصادف زنجیره ای محور بهبهان بدون باز شدن در مقابل ایربگ ها

همچنین با وجود تصادف اخیر در اتوبان بهبهان که منجر به زنجیره 50 دستگاه خودرو شد و به گفته رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی «هیچ وسیله نقلیه ای باز نشد» هرچند هنوز بسیاری از مسئولان، نمایندگان کشور و مجلس باقی مانده اند. قوه قضائیه با اعلام عدم بازشدن ایربگ خودروها در بهبهان، شکایت مشتریان خودرو از خودروسازان را ضروری دانست اما با گذشت حدود 40 روز از حادثه هنوز هیچ یک از خودروسازان پاسخ موثقی نداده اند. یعنی مشتریان با خرید یک خودرو برای هر ایربگ حدود چهار تا شش میلیون دلار می پردازند.

مهم است که کیفیت و ایمنی خودروها، خودروسازان و شبکه تامین آنها را در نظر داشته باشید. اما در این زمینه چهار شرکت بزرگ تامین کننده ایربگ های مورد نیاز خودروسازان در مظان اتهام هستند اما سکوت اختیار کرده اند.

البته از این حیث یکی از خودروسازان بهانه ای بدتر از گناه و بهانه ای عجیب برای باز نکردن ایربگ خودرو (ایربگ) ارائه کرد و از این حیث فکر کرد که در حال ایجاد سیاه نمایی است.

مدیر طراحی مرکز توسعه محصولات ایران خودرو اعلام کرد که باز شدن ایربگ در تصادفات رانندگی به شدت ضربه، سرعت و زاویه ضربه بستگی دارد و هیچ ضربه ای باز نمی شود. کیسه های هوا هر کیسه هوا یک جعبه سیاه برای ذخیره اطلاعات دارد. بنابراین برای بررسی حادثه بهبهان باید این جعبه های سیاه را بررسی کنیم تا علت کار نکردن ایربگ را بررسی کنیم و در صورت مشخص شدن مشکل ایربگ باید طبق توافقات بین المللی پیش برویم. تولید کنندگان این ایربگ ها و سازندگان ایربگ مقصر هستند.

اعلام فراخوان بررسی نرم افزار ACU خودرو و خطای تقویت ایربگ

همچنین، در حالی که یک اتفاق شگفت انگیز رخ داد. یکی از دو خودروساز مطرح کشور از فروشندگان خود خواست تا مشتریان خود را برای بررسی و به روز رسانی نرم افزار ACU به نمایندگی های خود بفرستند. در متن این تماس ها، نوبت مشتری است که در زمان های مختلف، بررسی و به روز رسانی نرم افزار ACU خودرو (رایگان) (مربوط به ایربگ) را بپذیرد.

این خودروساز در این تماس ها تاکید کرده است که در صورت عدم مراجعه به موقع مشتری، مسئولیت هرگونه مشکل یا حادثه با منشاء تماس بر عهده شرکت خواهد بود.

خبر فوری حدود سه هفته پیش این موضوع را از ایران خودرو پیگیری کرد. در ابتدای روند پیگیری، ایران خودرو از مطرح شدن موضوع تماس با این گروه صنعتی خبر داد، اما هنوز پیامکی برای مشتریان ارسال نشده است. در حالی که خبرگزاری بسیاری از این پیامک ها را برای مالکان خودرو ارسال می کرد. پس از آن با وجود پیگیری های متعدد، این شرکت پاسخی به این موضوع نداد.

به یاد داشته باشید که ایربگ ها با شایعه ای که مجبور به یادآوری خودروساز هستند مشکل دارند. ضمن اینکه شاید این موضوع ارتباط مستقیمی با حادثه اخیر بهبهان و باز نشدن ایربگ ها داشته باشد.

این موضوع در یکی دیگر از خودروسازان بزرگ کشور (سایپا) نیز مطرح شد، اما این شرکت نیز از رسیدگی به موضوع کلی باز نکردن ایربگ محصولات خود خودداری کرد و ظاهراً سکوت را بر حساب ها ترجیح داد.

به گفته وی، مقام معظم رهبری بر کیفیت محصولات از جمله خودرو تاکید کردند که خودروسازان باید در این زمینه اهتمام داشته باشند و همچنین بحث کلی کیفیت که همواره مورد انتقاد به ویژه در این مورد بوده است را توضیح دادند. (کیسه هوا را باز نکنید).

در این راستا نحوه واردات و نصب قطعات معیوب مربوط به ایربگ و نصب آن در خودروها نیز جای سوال دارد و خبر فوری به این کار ادامه خواهد داد. مشکلی که می تواند پای واردکنندگان قطعات، قطعه سازان و حتی گمرک را باز کند.

انتهای پیام/