اخبار فرهنگی

پیشنهاد ایران به عربستان برای لغو روادید

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سفر به عربستان با دعوت از وزیر گردشگری این کشور برای سفر به ایران، پیشنهاد تشکیل کارگروه لغو روادید بین ایران و عربستان را مطرح کرد.

به گزارش خبر فوری، روز جهانی گردشگری درحالی در شهر ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد که بیش از ۵۰۰ مقام مسئول و کارشناس از ۱۲۰ کشور جهان در این مراسم گردهم آمدند. از ایران نیز معاون صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به نمایندگی از عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، در این رویداد حضور داشت.

مریم جلالی در حاشیه این مراسم با قائم مقام وزارت میراث‌ فرهنگی و محیط زیست اندونزی، معاون بین‌الملل گردشگری عربستان و وزیر اکولوژی ازبکستان به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو داشت و بر تقویت روابط ایران در سه حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با این کشورها تاکید کرد. او دیداری هم با زوراب پولولیکاشویلی ـ دبیر کل سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد ـ داشت.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با وزیر اکولوژی ازبکستان درباره تقویت راهکارهای توسعه گردشگری بین دو کشور صحبت کرد و وزیر اکولوژی این کشور از ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ برای سفر به ازبکستان دعوت کرد.

جلالی در دیدار با معاون بین‌الملل وزارت گردشگری عربستان، پیشنهاد تشکیل کارگروه رفع موانع گردشگری و لغو روادید بین ایران و عربستان را مطرح کرد.

او درباره این دیدار اظهار کرد: پیام مهندس سیدعزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ـ به وزیر گردشگری عربستان سعودی را به سلطان المسلم ارائه کردم. در این پیام از مقام عالی وزارت عربستان برای سفر به ایران دعوت شده است که قرار شد برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم انجام شود.

عربستان با هدف افزایش شمار گردشگران این کشور، پیش‌تر طرح ویژه معافیت از روادید الکترونیکی را برای شهروندان بریتانیا و ایرلند شمالی، اروپا و ایالات متحده آمریکا اجرا کرده است. ساکنان کشورهای عضو «شورای همکاری خلیج فارس» و اقوام درجه یک آن‌ها نیز می‌توانند از طریق یک درگاه آنلاین برای دریافت ویزای الکترونیکی عربستان اقدام کنند. عربستان حدود چهار سال پیش در راستای تسهیل شرایط سفر به این کشور، اعلام کرد که برای شهروندان ۴۹ کشور ویزای فرودگاهی صادر می‌کند.

عربستان درحالی‌که میزبان بسیاری از رویدادهای فرهنگی و ورزشی بوده است، مراسم روز جهانی جهانگردی را در ریاض میزبانی کرد. این رویداد از ۲۷ سپتامبر برابر با پنجم مهرماه به مدت دو روز در این شهر برپا شد.

شعار امسال سازمان جهانی گردشگری برای سال پیش روی گردشگری در جهان سرمایه‌گذاری سبز تعیین شده است. سازمان جهانی گردشگری ملل متحد، سرمایه‌گذاری را به عنوان یکی از اولویت‌های کلیدی برای بهبود گردشگری و رشد و توسعه آینده شناسایی کرده است و برای روز جهانی گردشگری ۲۰۲۳، بر نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر و هدفمندتر برای مردم، سیاره و رفاه تاکید دارد، با این رویکرد که اکنون زمان راه‌حل‌های جدید و نوآورانه است نه صرفاً سرمایه‌گذاری‌های سنتی که رشد اقتصادی و بهره‌وری را ارتقا می‌دهد.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.