اخبار فرهنگی

چهارمین همایش ملی فقه هنر برگزار می‌شود

خبر فوری/قم مدیر مدرسه فقه هنر با بیان اینکه چهارمین همایش ملی فقه هنر با موضوع «هنر و حکمرانی» برگزار می‌شود، از تمدید مهلت دریافت چکیده مقالات تا ۱۵ دی‌ماه خبر داد.

 حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفی درّی امروز ۲۷ آذر در نشست خبری چهارمین همایش ملی فقه هنر که در مدرسه اسلامی هنر برگزار شد، اظهار کرد: مدرسه اسلامی هنر از سال ۱۳۸۴ آغاز به کار کرده و در این سال‌ها با تشکیل ۲۰ زیرگروه درباره نسبت هنر با علوم انسانی و فعالیت کرده است.

وی افزود: مدرسه فقه هنر از ۹ سال قبل به طور رسمی راه‌اندازی شد و به عنوان یکی از زیرگروه‌های فعال مدرسه اسلامی هنر، رسالت ساماندهی ارتباط بین هنر و علوم اسلامی و حوزه علمیه را دارد.

دبیر اجرایی چهارمین همایش ملی فقه هنر با بیان اینکه مدرسه فقه هنر دارای سه بخش آموزش، پژوهش و رسانه است، گفت: در بخش آموزش، طراحی رشته‌های مرتبط با فرهنگ و هنر و تمدن از سال گذشته آغاز شده و طلابی که سال گذشته برای دوره‌های سطح سه مدرسه فقه هنر در رشته‌های حکمت هنر، هنر اسلامی و فقه هنر ثبت‌نام کرده بودند، در حال تحصیل هستند.

درّی افزود: طبیعتاً این دانش‌پژوهان در سال‌های آتی وارد دوره سطح چهار می‌شوند و رشته‌های مرتبط با فرهنگ و هنر و تمدن را در آینده نیز خواهیم داشت.

وی به فعالیت سایت مدرسه فقه هنر در بخش رسانه اشاره کرد و گفت: علاوه بر اطلاع‌رسانی رویدادهای مرتبط با مدرسه فقه هنر، چند مجله الکترونیکی با موضوع فقه نمایش و مبادی فقر هنر نیز طراحی شده که به مرور در سایت این مدرسه بارگذاری می‌شود و در دی‌ماه به صورت کامل رونمایی خواهد شد.

مدیر مدرسه فقه هنر افزود: هر مجله الکترونیکی مشتمل بر یادداشت، گزارش و گفت‌وگو با صاحب‌نظران عرصه فقه هنر است که در آینده به صورت کتاب نیز منتشر خواهد شد.

درّی تصریح کرد: امسال طراحی و تولید چهار مجله الکترونیکی «فقه موسیقی»، «عناوین محرم در فقه هنر»، «مالکیت معنوی آثار هنری» و «فقه رقص و حرکات موزون» در دستور کار قرار دارد و تا پایان سال در سایت مدرسه بارگذاری خواهد شد.

وی در ادامه به فعالیت‌های مرتبط با پژوهش مدرسه فقه هنر اشاره کرد و گفت: علاوه بر پژوهش‌های کلاسی و پایان‌نامه‌ای که در آینده دانش‌پژوهان به نگارش در می‌آورند، سلسله همایش‌های ملی فقه هنر از سال ۱۳۹۴ آغاز شده و امسال چهارمین دوره این همایش‌ها با موضوع فقه هنر و حکمرانی برگزار خواهد شد.

مدیر مدرسه فقه هنر تصریح کرد: نخستین دوره همایش فقه هنر با موضوع فلسفه فقه هنر برگزار شد.

درّی با بیان اینکه دومین دوره همایش فقه هنر در سال ۱۳۹۶ برگزار شد، گفت: سومین دوره همایش با موضوع فقه نمایش و سینما با استقبال خوب اهالی هنر در شیراز همراه بود.

وی به انتشار چهار جلد کتاب از مجموع مقالات همایش‌های ملی فقه هنر اشاره کرد و گفت: به‌تازگی دو جلد کتاب مقالات فقهی و مقالات حقوقی سومین دوره همایش فقه هنر در دفتر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نمایندگان نهادهای فرهنگی، هنری و سینمایی رونمایی شد و وزیر فرهنگ تأکید داشت این همایش‌ها با قوت و قدرت و همکاری مؤثر وزارت ارشاد تداوم داشته باشد.

مدیر مدرسه فقه هنر به رویکرد چهارمین همایش ملی فقه هنر اشاره کرد و گفت: امروز مسئله سیاست‌گذاری و هدایت عرصه هنر منطبق با احکام اسلامی به دغدغه مشترکی در میان اصحاب فقه و هنر تبدیل شده و بر این اساس، چهارمین دوره همایش فقه هنر با موضوع میان‌رشته‌ای بین هنر و حکمرانی برگزار خواهد شد.

درّی همچنین به تبیین محورهای چهارمین دوره همایش ملی فقه هنر پرداخت و گفت: «فقه هنر؛ سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری»، «فقه هنر، حمایت از هنر اسلامی و مقابله با انحرافات»، «فقه هنر؛ نظارت بر اجرای قوانین و سیاست‌ها»، «فقه هنر و حاکمان»، «حکمرانی در هنر و فتاوای فقهی» و «رسانه ملی و حکمرانی در عرصه هنر» از جمله محورهای این همایش است.

وی با دعوت از روحانیون، دانشگاهیان و فرهیختگان برای ارسال مقاله به چهارمین همایش ملی فقه هنر، گفت: با توجه به درخواست مراکز متعدد فرهنگی و هنری، امکان دریافت مقالات تا ۱۵ دی ماه تمدید شده است و علاقه‌مندان می‌توانند عنوان و چکیده مقالات خود را از طریق نشانی الکترونیکی feghehonar@gmail.com  به دبیرخانه همایش ارسال کنند.

وی با بیان اینکه چهارمین همایش ملی فقه هنر به دبیری آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست در روزهای ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه در مشهد برگزار خواهد شد، گفت: «مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی»، «پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات»، «پژوهشگاه مطالعات فقه معاصر» و «معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی» در برگزاری این همایش مشارکت دارند و در روز برگزاری همایش از کتاب چکیده مقالات رونمایی می‌شود.

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.