اخبار عمومی

نخستین دوره جایزه ادبی« ساهر» به خط پایان رسید – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، حمیدرضا قانعی بعد از ظهر یکشنبه در نشست خبری اختتامیه نخستین دوره جایزه ادبی «ساهر» که در راستای ارتقای داستان نویسی عرصه امنیت ملی برگزار شد با اشاره به معنای لغوی ساهر و مفهوم بیدار مانده تا سپیده دم، اظهار کرد: جایزه ادبی «ساهر» از اتفاقات خوبی است که توسط یکی از مجموعه‌های مردمی در استان فارس رقم خورد. ما تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا با تسهیل شرایط، فضا را برای پیشبرد این رویداد مهم فراهم کنیم.

قانعی تصریح کرد: ژانرهای مختلف در حوزه داستان یکی از اتفاقات مغفول مانده در عرصه داستان‌نویسی کشور است که جایزه ادبی ساهر تلاش کرده در این عرصه قدم بگذارد و بر حوزه امنیتی تمرکز کند. برگزاری این جایزه ادبی آغازی برای ترغیب نویسندگان و علاقمندان به این حوزه و قلم زدن آنها در این زمینه است؛ جای خوشحالی است که این اتفاق خوب از شهر شیراز که جایگاه اصلی ادب، هنر و داستان است رقم خورد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امیدواریم بتوانیم این جایزه را در سطح بین‌الملل توسعه دهیم و سال‌های سال از مواهب چنین رویدادها و فرآیندهای محتوایی در استان بهره‌مند شویم.

هدف ساهر ارتقای دانش در داستان نویسی عرصه امنیت ملی است

بیژن کیا دبیر ادبی انجمن ساهر نیز در ادامه این نشست ابراز کرد: نخستین دوره جایزه ادبی «ساهر» با هدف ارتقای داستان نویسی در عرصه امنیت ملی در دو بخش «داستان کوتاه و داستانک» و همچنین انتخاب «رمان سال امنیت» برگزار شده است.

وی افزود: چندین سال پیش زمانی که بحث پایتخت خلاق ادبی برای شیراز مطرح شده بود، این موضوع مطرح شد که مدارک و مستندات ارائه شده برای کسب این عنوان کلی بوده است؛ متأسفانه برخلاف اینکه شیراز با ادبیات عجین است اما ژانرها و جریان‌های ادبی مختلف مستقل کمتر در شیراز وجود دارد و این موضوع شیراز را علی رغم تمام شایستگی‌هایی که دارد از کسب عناوین مهم در این حوزه دور نگه داشته است.

کیا تصریح کرد: جای سوال است که چرا در شیراز با جایگاه ادبی مهمی که در جهان دارد جریان‌ها و ژانرهای مستقل به صورت تخصصی و عمومی وجود ندارد؟ این موضوع نشان داد که بحث ژانر ادبی در داستان نویسی و شعر از اهمیت بسیاری برخوردار است و متولیان و فعالان در این عرصه در شیراز باید به این مهم توجه کنند.

وی بحث امنیت ملی را نیز بسیار حائز اهمیت عنوان کرد و ادامه داد: ایرانیان با وجود اینکه از امنیت ملی در زندگی بهره می‌برند اما کمتر با آن مأنوس هستند.

کیا بر ضرورت ایجاد امنیت ملی و پایدار در کشور تاکید کرد و گفت: به عنوان مثال اگر کشور می‌خواهد سرمایه گذاری وسیع داشته باشد احتیاج به یک امنیت پایدار چند صد ساله دارد؛ لذا واژه امنیت ملی واژه‌ای وسیع است و امنیت ملی با هویت مردم ارتباط دارد و باید احیا شود.

وی با بیان اینکه هویت ملی فی نفسه بار مثبت دارد اما کمتر به آن توجه شده است، گفت: ژانر ادبیات معمایی پلیسی و امنیتی همپوشانی بسیاری با هم دارند و نمی‌توان آنها را از هم جدا کرد؛ بدون شک یک داستان امنیت، قطعاً یک فضای معمایی دارد و داستان امنیت از بخش‌های پلیسی یا طرح و توطئه پلیسی برخوردار است.

این کارشناس فرهنگی که تمرکز جدی بر حوزه آموزش و میدان دادن به رویش‌های داستانی در نسل جوان دارد، در رابطه با جایزه ادبی ساهر گفت: این جایزه ادبی رویکرد آموزشی رقابتی دارد؛ در واقع در حاشیه این رویداد در طی یکسال گذشته به صورت هفتگی انجمن داستانی تشکیل می‌شد و در این انجمن مطالب آموزشی مطرح و داستان‌ها نقد و بررسی شده در جای خود اقدام‌منحصر به فردی در بلند مدت بشمار می‌رود.

وی افزود: از طریق فضای مجازی هم ارتباط خوبی با جوانان فعال در عرصه داستان برقرار کردیم. خوشبختانه در این مدت توانستیم با داستان نویسان جوان ارتباط خوبی داشته باشیم.

جایزه ادبی ساهر آموزش محور و جوانگرا است

کیا در خصوص نحوه داوری نیز توضیح داد: داوری آثار ارسالی در سه مرحله انجام شد. مرحله اول که مرحله غربالگری بود و مرحله دوم مرحله امتیاز دادن به آثار است و آثاری که از ۱۰۰ امتیاز، موفق به کسب ۶۰ امتیاز به بالا شده‌اند وارد مرحله نهایی شده‌اند.

وی مهدی قزلی، محمد قنبری و سارا عرفانی را داوران مرحله نهایی جایزه ادبی ساهر در بخش ادبیات داستانی اعلام کرد و گفت: بحث کتاب امنیت بسیار مهم است، اگر رویکرد ما به سمتی برود که رمان‌ها و کتاب‌های ادبی شاخص در این زمینه داشته باشیم.