اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

بهترین تسبیح های جهان

جنس تسبیح

تسبیح ها معمولا از جنس گل و از خاک های متبرک ساخته میشوند. تسبیح از تراشیدن و شکل‌دادن مواد گوناگونی همچون سنگ‌های ، ،و خُماهان، و نیز گل پخته که گاه مانند خرمهره لعاب داده‌شده‌است درست می‌شود. همچنین برخی از تسبیح‌ها را از تراشیدن و تیله‌وار نمودن چوب سخت و تیره‌رنگ درخت بان یا یُسر می‌سازند که گاه آن را نقره‌کوب نیز می‌نمایند. به مهره بلندتر وبزرگ تر تسبیح که هر دو انتهای نخ تسبیح را از آن بیرون آورده و به هم گره می‌زنند شیخک میگویند. همچنین به هر یک از مهره‌های تسبیح آخوندک هم می‌گویند.

تسبیح‌ها را می‌توان به دو دسته تقسیم‌بندی کرد :

  • تسبیح اصلی یا همان تسبیح ۳۳ دانه معروف (مخصوص ذکر تسبیحات حضرت زهرا)
  • معمولی (۳ دسته ۳۳ تایی که با دو مهره از هم جدا شده اند)
  • تسبیح هزارتایی
  • این تسبیح را دانه‌ های زیادش معروف کرده است. مخصوص کسانی است که به ذکر علاقه زیادی دارند یا نذر هزار تایی اذکار می‌کنند .

The best rosaries in the world

تسبیح تربت؛ سوغات کربلا و بوی بهشت

این تسبیح انحصاری است و فقط در کربلا تولید می‌شود . تسبیح های تربت، عطر خاصی دارند که با عطر همه خاک‌ها فرق می‌کند . کافی است یک بار تسبیح یا مهر تربت را توی دستتان بگیرید، کمی آن را بدمید و بعد بلافاصله بویش را استشمام کنید . البته در نگهداری این تسبیح‌ها خیلی احتیاط کنید؛ چون بسیار شکننده هستد و سریع می‌توانند خاک شوند و تسبیح جانماز شما را ناقص کنند .

حضرت ام‌البنین؛ تسبیح رنگارنگ محبوب

یکی از تسبیح‌های محبوب که طرفداران زیادی دارد، تسبیح حضرت‌ ام‌البنین است . دلیل استقبال از این تسبیح هم به خاطر رنگارنگ بودن آن است . اینکه چرا آنقدر این تسبیح رنگ‌رنگ است، مورد سوال است. برخی می‌گویند به علت اینکه حضرت ام‌البنین تسبیح‌های خود را از تسبیح‌های پاره‌شده دیگران درست می‌کرده، این تسبیح‌ها به نام آن حضرت معروف شده‌اند.

و ؛ تسبیح اعیانی

دو تا سنگ خیلی معروف و خوش‌ رنگ که بیشتر توی انگشترسازی کاربرد دارد. اما هستند کسانی که پول خرج می‌کنند تا دانه‌های عقیق یا فیروزه توی دستشان بچرخد . عقیق سوغات یمن است؛ البته انواع چینی و آمریکایی‌اش هم هست که ارزان ترهستند. فیروزه هم مال نیشابور خودمان است.

؛ هر چه قدیمی‌تر، زیباتر

جلال آباد و قندهار پر از حجره‌های تسبیح سازی و سنگ تراشی ست که استادان دارند نانشان را از تراش سنگ تسبیح شاه مقصود به دست می‌آورند . تسبیح شاه‌مقصود مثل قالی کرمان است؛ مثل عتیقه‌ها چون انواع قدیمی و دسته چندمش خیلی گران‌تر از نوع صفر کیلومترش است . چون هر چه بیشتر دست بخورد و توی دست بچرخد، شفاف تر، قشنگ‌تر و البته زردتر می‌شود. یک ویژگی دیگر هم دارد که جنس سنگش زهر کش است. برای همین اسم تسبیح پادزهری را هم روی آن گذاشته اند. شاه مقصود سبز، از همه ارزان‌تر است. اما زردترها و دست خورده‌ترها گرانترند.

کهربا و تولید الکتریسیته

تسبیح‌های کهربا، رنگ زرد مایل به آجری دارند. دانه‌هایشان خیلی درشت است و از یک نوع فسیل دریایی ساخته می‌شوند. نوع آلمانی کهربا خیلی معروف و مرغوب است؛ اما کهربای دریای بالتیک چنگی به دل نمی‌زند. کهربا دو تا ویژگی جالب دارد: اول این که وقتی رویش دست بکشی، تولید الکتریسیته ساکن می‌کند و چیزهایی مثل کاغذ را بلند می‌کند. دوم این که وقتی همان مالش دست را تکرار کنی تا کهربا کم کم گرم شود، بوی لیمو می‌دهد.

یُسر؛ تسبیح شادی آفرین

مراکز اصلی ساخت تسبیح یُسر در عربستان سعودی و تایلند قرار دارد؛ به خصوص که یُسر حجاز در مرغوبیت، رقیب ندارد. یسر را از لوله کردن برگ‌های یک نوع درخت دریایی می‌سازند. بعد این برگ‌ های لوله شده را این قدر به هم می‌ پیچند تا سفت شود و بعد نخ تسبیح را از وسط دانه‌ هایش رد می‌کنند. یسرها، سورمه‌ ای رنگ هستند و برای قشنگ‌تر شدن، رویشان را نقره کوبی می‌کند. ویژگی منحصر به فردشان این است که وقتی دست رویشان می‌کشی، بوی جوهر خوشنویسی می‌دهند. تسبیح یسر گرداندن، سفارش شده و معروف است که همراه داشتن این تسبیح، شادی آفرین است .

سندلوس؛ تسبیح رنگارنگ

روسیه، آلمان، ترکیه و در ایران، شهر تبریز، تولیدکنندگان اصلی سندلوس هستند که از ترکیب چند نوع ماده شیمیایی به دست می‌آید. سندلوس هم با مالش دست و گرداندن، هم شفاف‌تر می‌شود و هم بوی جوهر و مرکب می‌گیرد. انواع سبز، قرمز، زرد و آبی دارد. اما مقبولیت سبز و آبی‌ اش بیشتر است. در انتخاب و خرید به  قیمت تسبیح سندلوس اصل بسیار دقت کنید. که تسبیح اصل خریداری کنید.

مرجان؛ تسبیحی که تغییر رنگ می‌دهد 

از اسمش مشخص است که این یکی هم منشأ دریایی دارد. منتها یک خصوصیت خیلی جالب دارد که گرداندنش را هیجان انگیز تر می‌کند. تسبیح های مرجان آکبند، سفید رنگ هستند؛ اما وقتی که توی دست می‌گردند تغییر رنگ می‌دهند. اول زرد و نارنجی و بعد قرمز تسبیح‌های مرجان قرمز، هم خیلی قشنگ‌تر هستند و هم خیلی مرغوب‌تر و البته گرانتر.

زمانی که برای عبادت و مناجات از تسبیح استفاده می کنید حتماً دوست دارید بدانید تسبیحتان از چه مدل است و ارزش آن چقدر است. اولین تسبیح در زمان مسیحیان استفاده شده است ، آن ها صلیب را از انتهای تسبیح آویزان می کردند و یک وسیله زینتی درست می کردند و اغلب به عنوان گردنبند به گردن خود آویزان می کردند. حال دانه های تسبیح گاهی از چوب درختان و گل پخته و صدف و شیشه ساخته می شده است. برای اطلاعات بیشتر ادامه مقاله را حتماً مطالعه کنید تا با این موارد آشنا شوید.

گرانترین تسبیح دنیا کدام است؟

هنرمندی لبنانی به نام ناجی اوبا گرانترین تسبیح دنیا را ساخته است. او نام این تسبیح را الرحمن گذاشته است و برای ساخت آن بیش از 16 هزار یاقوت و مروارید به کار برده است. تسبیح الرحمن از ارزش بالایی برخوردار می باشد و همچنین ارزش معنوی زیادی هم دارد که نام های خداوند بر روی آن حک شده است.

اجزای تشکیل دهنده تسبیح

  • شرابه: اغلب از نخ مخصوص تسبیح یا آلیاژهای ترکیبی برای ساخت تسبیح استفاده می شود.

برای تسبیح های گران قیمت از شرابه با جنس نقره استفاده می شود و یا منجوق هایی از جنس خود تسبیح

و خیلی به ندرت از سنگ های قیمتی استفاده می شود.

  • شیخک یا صوفی: شیخک از جنس دانه های تسبیح و شکل مخروطی دارد.

از دانه های تسبیح درشت تر می باشد و دو سر رشته تسبیح را به هم وصل می کند

و در بعضی از مواقع در انتهای آن از منگولک استفاده می شود.

  • دانه ها: قسمت اصلی تسبیح از دانه ها تشکیل می شود.
  • عدسی: از عدسی برای تقسیم تسبیح استفاده می شود تا فاصله بین تعداد دانه ها را از هم متمایز کند.

معمولاً در ساخت تسبیح 101 دانه و 2 عدسی استفاده می شود. این عدسی ها از جنس و شکل خود دانه های تسبیح است اما خیلی ریزتر و به شکل عدس می باشند.

انواع دانه بندی تسبیح

معمولاً برای ساخت تسبیح از دانه ای درشت استفاده می شود و بیشتر جنبه سرگرمی دارد و اغلب جوانان از این نوع تسبیح ها استفاده می کنند.

تسبیح اصلی

تسبیح اصلی از سی و سه دانه تشکیل شده است که برای ذکر تسبیحات حضرت زهرا استفاده می شود و در هر جانماز یکی وجود دارد. جنس دانه های این تسبیح از سنگ های قیمتی مثل فیروزه و عقیق و تربت امام حسین (ع) می باشد و دانه های آن خیلی درشت تر از تسبیح 101 دانه می باشد. تسبیح 33 دانه، تسبیح 100 دانه، تسبیح تربت این نوع تسبیح از خاک کربلا شکل گرفته است و بر فشار بسیار حساس می باشد. تسبیح 1000 تایی که برای افرادی مناسب است که نذر هزارتایی بر می دارند. معمولاً دراویش از این تسبیح زیاد استفاده می کنند.

گرانترین تسبیح جهان چیست؟

گرانترین تسبیح جهان در دست یک هنرمند لبنانی به نام ناجی اوبا ساخته شده است. نام این تسبیح تسبیح الرحمن است و در ساخت آن بیش از 16 هزار یاقوت و مرواید به کار رفته است. تسبیح الرحمن علاوه بر ارزش مادی دارای ارزش معنوی نیز هست زیرا نام‌های خداوند روی آن حک شده است. تسبیح الرحمن قرار است به‌عنوان گران قیمت ترین تسبیح در کتاب گینس ثبت شود.

لیست گرانترین تسبیح های دنیا

شناخت گرانترین تسبیح های دنیا برای دوستداران تسبیح بسیار جذاب است. در ادامه شما را با تعدادی از گران قیمت ترین تسبیح های جهان به‌طور کامل آشنا خواهیم کرد.

تسبیح های کهربا

از جمله تسبیح های گران قیمت در بازار هستند که به رنگ‌های مختلفی هم‌چون زرد، کرم، قهوه‌ای، سیاه، خاکستری و… دیده می‌شوند. اگر می‌خواهید صاحب گران قیمت‌ترین تسبیح کهربا شوید باید دقت کنید که ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

تسبیح قیمتی کهربا اصل 33 دانه

  • تسبیح قیمتی کهربای انتخابی شما باید از سنگ طبیعی کهربا ساخته شده باشد و دارای تراش باشد.
  • اگر رنگ تسبیح کهربا سفید یا زرد باشد، ارزشمندتر خواهد بود.
  • گران قیمت ترین تسبیح کهربا نباید اثری از حباب یا رگه بر روی خود داشته باشد.
  • هر قدر درخشش و شفافیت تسبیح کهربا بیشتر باشد ارزش و قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

تسبیح یسر حجاز

یکی از خاص‌ترین انواع تسبیح‌ قیمتی، است زیرا از فشرده شدن یک گیاه دریایی ساخته می‌شود.

تسبیح یسر حجاز با نقره کوبی زیبا

از آنجا که گیاه یسر به میزان زیاد در دسترس نیست ممکن است برخی فروشندگان تسبیح های یسر را به‌صورت ترکیبی درست ‌کنند. یعنی نیمی از تسبیح را با یسر و نیم دیگر آن را با مواد شیمیایی شبیه یسر پر ‌کنند. جالب است بدانید تسبیح یسر حجاز بویی شبیه به جوهر دارد و برخی به دلیل این بو طرفدار این تسبیح هستند.

تسبیح شاه مقصود

محال است کسی به داشتن تسبیح علاقه‌مند باشد و را نشناسد. تسبیح شاه مقصود با داشتن قیمت بالا، طیف رنگی متنوع و خواص فراوان جزو تسبیح های گران قیمت به‌شمار می‌آید. این تسبیح ارزشمند به رنگ‌های زرد، سبز زیتونی، قرمز، مشکی و نباتی در بازار به چشم می‌خورد و نمونه‌های زرد رنگ آن نسبت به سایر رنگ‌ها گران‌تر و ارزشمندتر هستند.

تسبیح شاه مقصود قدیمی و خوش رنگ

محل اصلی برای تولید تسبیح های شاه مقصود کشور افغانستان است. که با مدل‌هایی به نام‌های زرد رنگ اصلی افغانی کابلی و زرد رنگ اصلی افغانی جلال آبادی شناخته می‌شوند. این دو مدل از کیفیت و ارزش بالایی برخوردارند و قیمت آنها در حد میلیونی است.

تسبیح های فیروزه

سنگ فیروزه از جمله سنگ‌های قیمتی و ارزشمند است که اگر در ساخت یک تسبیح به کار رود ارزش آن را چندین برابر می‌کند. طیف رنگی سنگ فیروزه در تسبیح‌ها ممکن است از آبی آسمانی تا سبز خاکستری متغیر باشد. اما اگر می‌خواهید بهترین و ارزشمندترین رنگ از آن شما شود بهتر است دقیقا رنگ فیروزه‌ای را برای خود انتخاب کنید.

تسبیح فیروزه نیشابوری اصل قیمتی

با توجه به اینکه جزو لوکس‌ترین تسبیح‌ ها و گرانترین تسبیح های دنیا محسوب می‌شود مهم است از اصل بودن آن مطمئن شوید. دو روش زیر به شما کمک می‌کنند تا بتوانید تسبیح فیروزه اصل را از نوع تقلبی آن تشخیص دهید.

  • برای تشخیص تسبیح فیروزه اصل می‌توانید یک وسیله کوچک فلزی مانند سنجاق یا سوزن را ابتدا در برابر حرارت و بعد بر روی تسبیح قرار دهید. اگر در اثر نزدیکی وسیله گرم شده با تسبیح، بوی ناخوشایند سوختگی ایجاد شد. مطمئن باشید تسبیح شما از سنگ فیروزه ساخته نشده و متاسفانه جنس آن پلاستیکی است.
  • تسبیحی که از سنگ فیروزه اصل و خالص تشکیل شده باشد در مقابل نور آفتاب تغییر رنگ نمی‌دهد. چنان‌چه رنگ تسبیح شما در برابر نور خورشید تغییر کرد باید به اصل بودن آن شک کنید.