اخبار عمومیکسب و کار خبر فوری

بهترین گیربکس اتوماتیک جهان کدام است؟

بهترین گیربکس اتوماتیک جهان کدام است؟

کدام نوع گیربکس اتوماتیک بهترین جعبه‌دنده خودکار در جهان است؟ برای پاسخ به این سوال و کسب اطلاعات درباره هرکدام از انواع جعبه‌دنده‌های اتوماتیک، در این مطلب با ما همراه باشید.

گیربکس اتوماتیک؛ جعبه‌دنده‌ای که از چند نوع تشکیل شده است

جعبه‌دنده‌های اتوماتیک از انواع مختلفی تشکیل شده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به AT، CVT، DCT، AMT و AL4 اشاره کرد. هرکدام از این جعبه‌دنده‌ها مکانیزم خاص و مخصوص خود را دارند و برای تعمیر آن‌ها هم باید حتما به تعمیرکار مخصوص این نوع گیربکس‌ها مراجعه کنید. اما سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که کدام نوع گیربکس اتوماتیک بهترین جعبه‌دنده خودکار در جهان است؟ برای پاسخ به این سوال و کسب اطلاعات درباره هرکدام از انواع جعبه‌دنده‌های اتوماتیک، در این مطلب با ما همراه باشید.

 

معرفی انواع گیربکس اتوماتیک

اگر بخواهیم به طور کلی انواع گیربکس را دسته‌بندی کنیم، به دو مورد دنده‌ای و اتوماتیک می‌توانیم اشاره کنیم. این در حالی است که گیربکس‌های اتوماتیک خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند. هرکدام از این گیربکس‌ها مزایای خاص خود را دارند. به عنوان مثال، گیربکس‌های سی وی تی کاملا اقتصادی هستند و مصرف سوخت ماشین را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. در عین حال، گیربکس‌های دو کلاچه بهترین تعویض دنده را دارند و می‌توانند روی شتاب‌گیری ماشین تاثیر مستقیم بگذارند.

گیربکس‌های AT یا همان خودکار معمولی

گیربکس‌های خودکار AT رایج‌ترین نوع گیربکس‌های اتوماتیک هستند. این جعبه‌دنده‌ها امروزه با فناوری‌های متفاوت خود هم در ماشین‌های اقتصادی و شهری و هم در خودروهای اسپرت و حتی مخصوص مسابقه استفاده می‌شوند. مکانیزم تعویض دنده این خودرو با گیربکس‌های دنده تفاوت چندانی ندارد. بلکه در این گیربکس‌ها دیگر خبری از کلاچ نیست و تعویض دنده به صورت خودکار انجام می‌شود.

گیربکس‌های اتوماتیک در برخی مدل‌ها دارای حالت تیپ‌ترونیک تعویض دنده هستند. در برخی مدل‌های قدیمی هم می‌توانید سقف تعویض دنده تعیین کنید. این گیربکس‌ها از مکانیزم ساده‌تری نسبت به گیربکس‌های دو کلاچه برخوردار هستند و در نتیجه برای تعمیر آن‌ها هزینه چندان زیادی را پرداخت نمی‌کنید. اما در نظر داشته باشید که در نمونه‌های اقتصادی این گیربکس، تعداد دنده‌های زیادی در اختیار راننده قرار نمی‌گیرند و تعویض دنده‌ها هم با سرعت کمی انجام می‌شود. همچنین بسیاری از جعبه‌دنده‌های AT معمولی حالت‌های مختلف را برای رانندگی ارائه نمی‌دهند. برلیانس سری ۳۰۰ اتوماتیک، دیگنیتی پرستیژ و هیوندای آی ۳۰ از جمله خودروهای مجهز به این گیربکس هستند.

گیربکس‌های اتوماتیک دو کلاچه

یکی از بهترین و جدیدترین گیربکس‌های اتوماتیک، جعبه‌دنده خودکار DCT یا دو کلاچه است. این جعبه‌دنده‌ها می‌توانند سریع‌ترین تعویض دنده‌ها را برای خودروی شما داشته باشند. در نتیجه، شتاب‌گیری در ماشین‌های مجهز به این گیربکس بهتر انجام می‌شود. این گیربکس‌ها نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به جعبه‌دنده‌های معمولی دارند و باید حتما به موقع لوازم مصرفی آن‌ها مانند فیلتر گیربکس و روغن واسکازین را تعویض کنید. جک اس ۵  و بهمن فیدلیتی پرایم از جمله خودروهای بازار ایران هستند که به ترتیب از گیربکس‌های دو کلاچه تر و خشک استفاده می‌کنند.

گیربکس‌های دو کلاچه تر در دمای متعادل‌تری کار می‌کنند. در مقابل، تعویض دنده‌ها در این گیربکس‌ها ممکن است با آن سرعتی که انتظار دارید، انجام نشود. در عین حال، گیربکس‌های دو کلاچه خشک در ترافیک‌های سنگین داغ می‌کنند و استهلاک آن‌ها هم به مراتب بیشتر از نمونه‌های تر است. اما این جعبه‌دنده‌ها بازدهی بالاتری از نظر شتاب دارند. گیربکس‌های دو کلاچه در صورت نیاز به تعمیر حتما باید توسط تعمیرکاران ماهر بررسی شوند. برای تعمیر این گیربکس‌ها، توصیه می‌کنیم به سراغ مراکز معتبری مانند تعمیرکار بروید.

گیربکس‌های سی وی تی

گیربکس‌های سی وی تی یکی از جدیدترین جعبه‌دنده‌های اقتصادی ارائه شده هستند که اولین بار نیسان آن را به بازار عرضه کرد. بعدها برندهایی مانند تویوتا، میتسوبیشی، مزدا و بسیاری از برندهای چینی از این جعبه‌دنده برای محصولات خود استفاده کردند.

مکانیزم گیربکس‌های سی وی تی به کلی با گیربکس‌های اتوماتیک دیگر متفاوت است. در این جعبه‌دنده‌ها خبری از چرخ‌دنده‌های مجزا نیست و تنها یک چرخ‌دنده مخروطی‌شکل وجود دارد که یک زنجیر حول آن می‌چرخد. با گاز دادن، دور موتور بالا می‌رود و این زنجیر هم به آرامی از حالت سنگین وارد فاز سبک می‌شود و در نتیجه ماشین شتاب می‌گیرد. مزیت این جعبه‌دنده‌ها این است که در سرعت‌های ثابت دور موتور ماشین روی حدودا ۱.۵ می‌ماند و در نتیجه مصرف سوخت تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند.

جعبه‌دنده‌های AL4

جعبه‌دنده‌های AL4 را می‌توان نوعی گیربکس AT دانست. این گیربکس‌ها مهندسی خودروسازهای فرانسوی هستند و از آن‌ها در خودروهایی مانند ال نود، ۲۰۶، مگان و ساندرو استفاده شده است. تفاوت گیربکس‌های AL4 با جعبه‌دنده‌های AT این است که در نسخه AL4، چینش چرخ‌دنده‌ها به صورت عرضی انجام شده است. این گیربکس‌ها بسیار نسبت به تعویض به موقع لازم مصرفی و همین‌طور استفاده اصولی حساس هستند و در صورت عدم رعایت این موارد می‌توانند هزینه تعمیر زیادی را برای شما ایجاد کنند.

مرکز تعمیرکار؛ بهترین گزینه برای تعمیر جعبه‌دنده‌های اتوماتیک

برای مصارف اقتصادی و خانوادگی، گیربکس‌های سی وی تی و AT می‌توانند مناسب باشند. با این حال، اگر به دنبال شتاب‌گیری مناسب در خودرو هستید، گیربکس‌های DCT و یا AT جدید گزینه مناسبی برای شما خواهند بود. در صورت خرابی، هرکدام از این گیربکس‌ها باید توسط تعمیرکار مخصوص خود باز و تعمیر شوند. تعمیرکار یکی از بهترین مراکز تعمیر جعبه‌دنده‌های اتوماتیک است که در عین ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان و بالاترین کیفیت، هزینه مناسب و مقرون به صرفه‌ای هم دریافت می‌کند.

 

منبع :
https://resalat-news.com/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A8%DA%A9%D8%B3-%D8%A7%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D8%AA%DB%8C%DA%A9-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%AF%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/