اقتصادی

توضیحات بهادری جهرمی درباره ممنوعیت استفاده از فیلترشکن

سخنگوی دولت گفت: مخاطب قانون ممنوعیت استفاده از فیلترشکن دستگاه‌های حاکمیتی بودند که از سوی نهادی فرادولتی اعلام شد.

به گزارش خبر فوری، علی بهادری جهرمی با حضور در برنامه‌ای تلویزیونی با اشاره به اینکه شورایی فرادولتی در زمینه ممنوعیت استفاده از فیلترشکن قانون‌گذاری کرده است، اظهار کرد: در این زمینه اطلاع‌رسانی و اعلام شد دستگاه‌های دولتی نباید از فیلترشکن‌ها استفاده کنند. مخاطب قانون ممنوعیت استفاده از فیلترشکن دستگاه‌های حاکمیتی بودند که از سوی نهادی فرادولتی اعلام شده است.

وی افزود: اگر زن سرپرست خانوار نیازمند محیطی برای بازاریابی ابزار تولید خود است ما در مجلس و دولت باید این زیرساخت را فراهم می‌کردیم تا در محیطی امن امکان اطلاع‌رسانی محصول خود را داشته باشد. اگر کسی از او خرید کرد ولی محصول را به او تحویل نداد چگونه امکان حمایت حقوقی از وی فراهم می‌شود؟ 

دبیر هیئت دولت تاکید کرد: درگذشته زیرساخت‌هایی به مردم داده‌ایم که امکان حمایت حقوقی آن‌ها را نداشتیم. باید همان زمان انتخاب‌های درستی می‌کردیم و زیرساخت‌ها را به‌گونه‌ای فراهم می‌کردیم که این امکان فراهم شود. در ایام انتخابات ۴۰۰ حقوقدان کاندیدای مجلس شده‌اند. حتماً هر حقوقدانی قبل از اینکه هر اقدامی رخ دهد یا قابلیت جدید ایجاد شود و قراردادی امضا شود می‌پرسد زیرساخت‌های حقوقی آن چیست؟ آیا امکان استیفای حقوق مردم وجود دارد؟ اگر این نگاه وجود نداشته باشد انتخابی می‌کند که فردا به ضرر ملت خواهد شد.

سخنگوی دولت افزود: مردم قطعا حق دارند و هر چقدر به آنان خدمت شود کم است. هر چقدر مسئولان بتوانند خدمت کنند به اندازه جایگاه مردم و نقش‌آفرینی‌شان از انقلاب اسلامی و اثرگذاری آنان در سطح جهانی نخواهد بود.

بهادری جهرمی درباره اقدامات دولت، یادآور شد: زمانی که دولت روی کار آمد برخی از مردم به نقاط مرزی و کشور همسایه می‌رفتند که واکسن تزریق کنند چون واکسن کرونا در داخل کشور نبود و هر روز ۷۰۰ جان باخته می‌دادیم اما با انتخاب مردم ورق به گونه‌ای برگشت که طی ۱۰۰ روز کشور ما در چندین حوزه رکورددار شد و این کار با حضور و مشارکت مردم انجام گرفت.

وی ادامه داد: یادمان هست که قطعی‌ گاز و برق فقط محدود به اوج سرما و تابستان نبود، بلکه در بهار هم شاهد قطعی گاز و برق بودیم اما الان حتی در اوج مصرف هم قطعی نداریم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: دولت تصمیم گرفت فاز ۱۱ پارس جنوبی که بیش از ۱۰ سال معطل شرق و غرب مانده بود به دست جوانان نخبه و توانمند جوانان ایران تکمیل کند که باعث افزایش تولید گاز شد و ما دوباره موفق شدیم ذخیره‌سازی گاز برای دوره‌های اوج مصرف داشته باشیم. بنابراین انتخاب ما تاثیر می‌گذارد و دولت هم تلاش خود را کرده به واسطه آن انتخاب در آن مسیر حرکت کند.

بهادری جهرمی با بیان اینکه هیچ انتخابی بیهوده نیست، تاکید کرد: نه فقط به این دولت حتی فردی به دولت قبل هم رای داده کارش بیهوده نبوده است. وعده دولت قبل این بود که می‌رویم سراغ امضای معاهده‌ای به نام برجام. کسانی که رای دادند به خواسته خود رسیدند و معاهده‌ای به نام برجام امضا شد. اگر به آن دولت رای نمی‌دادند کشور به آن مسیر نمی‌رفت.

سخنگوی دولت افزود: مسئله در این است که انتخاب به چه جهتی و در چه گفتمانی صورت بگیرد؛ اینکه ما به دنبال کلید حل مشکلات از بیرون و یا به دنبال کلید حل مشکلات از درون برویم. میزان تفاوت دولت قبل با دولت کنونی در حوزه نگاه به کلید حل مشکلات، در میان مردم بودن و یا فاصله گرفتن از مردم است.

بهادری جهرمی افزود: ما به دلیل اینکه کلید حل مسائل اقتصادی را در خارج از مرزها جست‌وجو می‌کردیم چندین هزار کارخانه و کارگاه طی دهه گذشته تعطیل شدند. نهادهای بین‌المللی اعلام کردند دهه ۹۰ شمسی دهه از دست رفته اقتصاد ایران بوده است زیرا نگاه به بیرون بود و کارخانه‌های کسب و کارها تعطیل و نیمه‌تعطیل شدند و نرخ بیکاری حدود ۱۰ درصدی اشتغال مردم را تحت تاثیر قرار داد. رشد اقتصادی ما تقریبا صفر شد آثار تورمی اقدامات منفی ما در حوزه بانکی و کسری بودجه دولتی هنوز هم فضای آن را احساس می‌کنیم.

سخنگوی دولت گفت: بعد از تغییر دولت، تا امروز نزدیک به ۷ هزار کارگاه تعطیل و نیمه‌تعطیل در استان‌های مختلف کشور فعال شده است. نرخ بیکاری به همین واسطه از حدود ۱۰ درصد روی ۷.۵ درصد یعنی کمترین نرخ بیکاری در حدود ۱۵ سال گذشته آمده است.

وی ادامه داد: نرخ رشد نقدینگی که اصلی‌ترین عامل خلق تورم بود از حدود ۴۲ درصد در شهریور ۱۴۰۰ یعنی آغاز فعالیت دولت به ۲۵ درصد رسیده است. ما این کار را با کنترل بانک‌ها و کنترل خلق پول دولت این کار را انجام دادیم.

سخنگوی دولت اظهار کرد: به جای اینکه کسری بودجه در دولت را با خلق پول مدیریت کنیم با افزایش درآمد و جلوگیری از فرارهای مالیاتی مدیریت کردیم یعنی پول بی‌پشتوانه چاپ نشد. بنابراین ما فقط معطل میز گفت و گو برای فروش نفت و فرآوردهای نفتی نماندیم بلکه سعی کردیم به کشورهای مختلف نگاه کنیم. هم از همسایه‌ها و هم از شرق و غرب دنیا. ما پتروشیمی فراسرزمینی در آن سوی جهان فعال کردیم.

وی یادآور شد: شروع دولت تورم تولیدکننده ۱۰۳ درصد بود یعنی پیش‌بینی می‌شد چند ماه بعد از فعالیت این دولت، دو برابر شود. الان تورم تولیدکننده حدود ۳۲ درصد است و یک سوم کاهش پیدا کرده است. نتیجه آن به می‌تواند به فعال‌سازی کارخانه و کارگاه منجر شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.