اقتصادی

وقتی همه برای کنترل بازار، پای کار آمدند

اگراین هفته در تعطیلات آخر هفته، برای خرید به بازاربزرگ، نمایشگاه‌های بهاره، ‌بازارهای میوه و تره بار، فروشگاه‌ها و مغازه های سطح شهر و… سرزده باشید،  حتما شاهد آن بوده‌اید که بازرسان اتحادیه های صنفی حضوری بسیار پررنگ تر از هر سال دارند ، شاید شما هم از این حضور پر تعداد ومنظم تعجب کرده باشید و از خودتان پرسیده باشید مگر چه اتفاقی افتاده است که بازرسی‌ها و کنترل ها امسال با این شدت انجام می‌شود؟اگر شما هم می خواهید جواب این سئوال را بدانید، این گزارش را بخوانید.

به گزارش خبر فوری، ماجرا از سه شنبه گذشته آغاز شد وقتی که دکترمخبر در جلسه ای با اصناف و بازاریان، از اتحادیه های صنفی خواست به وظایف قانونی خود در زمینه کنترل بازار با جدیت و دقت بیشتری عمل کنند و در کنار حمایت از کسبه و صنف خودشان، از حقوق مردم و مصرف کنندگان با حساسیت و وسواس بیشتری دفاع کنند.

 معاون اول رئیس جمهور در این دیدار با تاکید بر اینکه حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشورجز با همراهی و مشارکت بازار و بخش خصوصی میسر نیست از تشکیل کارگروهی برای احصاء مشکلات بازار و حل آنها در اسرع وقت خبر داد و در ادامه‌گفت:« نظارت بر بازار و کنترل قیمت ها صرفا با اقدامات دولتی و برخورد های تعزیراتی ساماندهی نمی‌شود بلکه این بازاریان و اصناف هستند که با هماهنگی می توانند بر بازار به نحو مطلوب نظارت کنند و انتظار دولت از بازاریان این است که بویژه برای عید نوروز و ماه مبارک رمضان نسبت به نظارت و کنترل قیمت‌ها توجه جدی‌تری داشته باشند.»

با توجه به ارتباط نزدیک و صمیمانه‌ای که بین ‌دکتر مخبر – به عنوان نماینده دولت- و اتحادیه های صنفی بازار- به عنوان نمایندگان بخش خصوصی- وجود دارد، توافقات صورت گرفته در این جلسه، با سرعت بسیار زیادی به سمت اجرا رفت تا جایی که کاوه اشتهاردی- دستیار معاون اول رئیس جمهور-  روز چهارشنبه در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:« جلسه دیروز معاون اول رئیس‌جمهور با اصناف درکنار صمیمیت، بسیار عملیاتی بود و برخی اتحادیه‌ها امروز با تشکیل جلسه فوری، پیگیر اجرای توافقات شدند.» 

بازار چه می تواند بکند؟

نخستین موضوعی که بعد از آن جلسه مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار گرفت این بود که معاون اول رئیس جمهور، از ناکافی بودن اقدامات تعزیراتی، بدون حضور و حمایت خود بازاریان و اتحادیه های صنفی سخن گفت و به عقیده او اقدامات دولتی تنها در صورتی مثمر ثمر خواهد بود که حمایت بزرگان  و معتمدان بازار را به همراه داشته باشد و این سیستمی است که در سراسر دنیا به کار گرفته می شود و اتحادیه های صنفی نقشی بسیار پررنگ در جلوگیری در کنترل بازار دارند.

دکتر حمید پاداش، معاون اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور در این باره در شبکه اجتماعی نوشت: « هیچ جایی به اندازه بازار نمی تواند بر خود بازار نظارت کند» این جمله معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار با اتحادیه های مرتبط با اتاق اصناف، بعضا مورد تفسیر نادرست قرار گرفته است.

نقش اتحادیه ها و اصناف در نظارت بر بازار، موضوعی بدیهی در همه جای دنیاست. دولت به عنوان سیاستگذار کلان همیشه حاضر و ناظر است اما صرفا با تنبیه و جریمه و زور تعزیرات نمی‌شود بازار را کنترل کرد.

حتی منتقدان، برخی اوقات مطرح می‌کنند که ورود تعزیراتی دولت به کنترل بازار، به جای ایجاد ثبات ، ممکن است به التهاب آفرینی دامن بزند. دولت همواره نقش قاعده گذاری و سیاستگذاری را بر عهده دارد و البته از وظایف نظارتی خود هم غفلت نمی‌کند. از طرفی، یکی از مطالبات بخش خصوصی از دولت این بوده که مدیریت ونظارت بر بازار را بر عهده خودشان بگذارد. لذا این خواسته به حق اتحادیه ها و اصناف بوده که دولت نقش و ابزار بیشتری به خود آنها برای نظارت بر بازار بدهد. بنابراین استقبال دکتر مخبر از بازاریان و اصناف برای همکاری و مشارکت در نظارت بیشتر بر بازار، خصوصا در ایام پایان سال و ماه رمضان به معنی ناتوانی یا بی اعتنایی دولت نیست، بلکه مسیری است که در نهایت می تواند به قاعده مندسازی نظارت در بازار،  تنظیم بهینه عرضه و تقاضا و در نهایت حمایت بیشتر از مصرف کنندگان بیانجامد. 

اگر معتقدیم که باید به مردم، تشکل ها و بخش خصوصی در اقتصاد بیشتر بها داد، باید بدانیم بخشی از آن هم در حوزه نظارت بر بازار باید اتفاق بیفتد.

طبیعی است که دولت به عنوان ناظر بالادستی، بر همه فعالیت های اتحادیه ها و اصناف در بخش خصوصی نیز نظارت دارد.

نماینده اصناف در بازار بزرگ پایتخت: سود تعامل دوسویه دولت و بازار

اگر چه با کج فهمی عمدی و یا نادانسته برخی از جریانات ، سخنان معاون اول رئیس جمهور درباره نقش بازاریان در کنترل بازار به اذعان به ناتوانی  دولت تعبیر شد اما بازاریان معتقدند که این نخستین بار است که دولت چنین با صداقت و راستی‌ای نه تنها در حرف که در عمل نقش خود بازار در کنترل خودش را به رسمیت می‌شناسد و در عین قدرت و توانایی‌ای که دولت از طریق اقدامات تعزیراتی دارد اما نهادهای تخصصی بازار را هم برای کنترل آن به رسمیت می شناسد. ‌

عضو اصلی هیات امنای بازار تهران و نماینده اصناف در بازار بزرگ پایتخت، با تقدیر از نگاه ویژه دولت سیزدهم به قلب اقتصادی ایران – بازار تهران- می گوید:« در طول 40 سال گذشته حضور رئیس دولت و معاونین و وزراء در بازار تهران در کارنامه هیچ دولتی دیده نمی‌شود اما در دولت  سیزدهم ما شاهد این اقدام هستیم.»

محمد توکلی با اشاره به حضور آیت الله رئیسی در روزهای نخست ریاست جمهوری در بازار تهران ، شنیدن درد و دل بازاریان و دستور به وزراء برای تعامل با بازاریان و برگزاری نشست های تخصصی به منظور بررسی مشکلات موجود، می گوید:« تا به امروز ما شاهد 3 بار حضور آقای مخبر معاون اول رئیس جمهور و 4 مرتبه حضور آقای خاندوزی در بازار تهران و بررسی مشکلات بازاریان بوده‌ایم که فارغ از هر حرکت نمایشی، صرفا دنبال حل مشکلات پیش روی قلب تپنده اقتصاد ایران بوده‌اند. رفتاری که موجب دلگرمی بازاریان شده است.»

به گفته اوحضور به موقع آقای مخبر در حادثه آتش سوزی پاساژ موسوی و صدور دستورات لازم برای بازسازی مغازه ها،  حکایت از همراهی و همدلی دولت با بازار دارد موضوعی که باعث می‌شود در مواقع حیاتی و حساس مانند بازار شب عید، بازاریان هم کمک های دولت را ارج بنهند و در کنار دولت باشند و با کنترل قیمت‌ها، آرامش را به مردم هدیه کنند. 

این عضو اصلی هیات امنای بازار در ادامه با اشاره به نشست تخصصی بازاریان با معاون اول رئیس جمهور در آستانه شب عید گفت:‌در این نشست، آقای مخبر قول رفع موانع پیش روی بازاریان در آستانه شب عید را دادند و ما نیز قول همراهی در نظارت بر بازار و کنترل قیمت‌ها را دادیم،  تعامل دو جانبه‌ای که سودش در نهایت نصیب مردم خواهد شد. 

توکلی می گوید:‌ حل مشکل واردات مواد اولیه تولید از جمله مسائل مطروحه از سوی تولید کنندگان بود که معاون اول رئیس جمهور قول حل این مشکلات و تلاش دولت برای رونق تولید را دادند.  

رئیس اتاق اصناف تهران: تشکیل کارگروه مشترک دولت و اصناف برای تنظیم بازار 

رئیس اتاق اصناف استان تهران نیز با اعلام استقبال اصناف و اتحادیه‌ها از پیشنهاد معاون اول رئیس جمهور برای ایجاد کارگروه مشترک دولت و اتاق اصناف، می گوید: اصناف با توجه به نقشی که دارند، کمک می‌کنند تا بازار شب عید و ماه رمضان بازار آرامی باشد.

حمیدرضا رستگار، با بیان اینکه اصناف، بازاریان و کسبه در خصوص تنظیم و توازن بازار و عرضه و تولید و ارائه خدمات دارای سابقه ای طولانی هستند می گوید: اصناف و بازاریان در زمان های مختلف و خصوصا در زمان کرونا نقش پررنگی در تنظیم بازار داشتند که به بازاری آرام منجر شد و اکنون  نیز نقش کسبه، اصناف و اتحادیه می‌تواند یک نقش موثر باشد.

رستگاردر ادامه می گوید: ۱۳۵ اتحادیه در رسته‌ها و گروه‌های مختلف اقتصادی در تهران فعال هستند که می‌توانند نقش موثری در تمام حوزه‌های اقتصادی ایفا کنند و آقای مخبر پیشنهاد دادند یک کارگروه به صورت دائمی توسط دفتر معاون اول رئیس جمهور و اتاق اصناف ایجاد شود و موضوعات مرتبط با حوزه اقتصاد و اتاق اصناف را پیگیری و مشکلات این حوزه را برطرف کند که این مسئله می تواند ثمرات خیلی خوبی در آرامش و تنظیم بازار داشته باشد. 

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز با بیان اینکه اصناف و اتحادیه‌ها بازوان اقتصادی کشور هستند، می گوید: بر اساس دستور معاون اول رییس جمهور، منتظر تشکیل کارگروه مشترک دولت و اصناف هستیم تا شاهد روند رونق اقتصاد ایران باشیم.

نادر بذرافشان گفت: در جلسه اتاق اصناف و اتحادیه‌ها با دکتر مخبر، راهکارهای خود برای رسیدگی به مشکلات را اعلام کردیم و موضوعات مختلف از جمله مباحث مالیات، بیمه، قاچاق، شرایط و ظرفیت‌های کشور مورد بحث قرار گرفت.

رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تهران با بیان اینکه اصناف و اتحادیه‌ها بازوان اقتصادی کشور هستند، گفت: اعضای صنف طلافروشان همیشه در صحنه حاضر بوده و در شرایط مختلف کمک حال اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور هستند.  

انتهای پیام 

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تحصیلات بالا هستم. به شما تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهم که با استفاده از زبانی ساده و قابل فهم، به شما کمک کند تا اطلاعات اقتصادی را بهتر درک کنید و در تصمیمات خود بهتر عمل کنید.