اخبار فرهنگی

سال خبرساز تلویزیون به روایت خبر فوری

صداوسیما سال پرخبر را از سر گذراند که در آن شبکه‌های جدیدی مورد بهره‌برداری قرار گرفت و برخی برنامه‌ها نیز با حواشی مواجه شدند.

به گزارش خبر فوری، شبکه‌های مختلف تلویزیون در طول سال ۱۴۰۲ آبستن اتفاقات و حواشی زیادی بود که گاه سروصدای زیادی به راه انداخت و دنیای هنر را تحت تأثیر قرار داد. در این گزارش، مروری بر وقایعی شده است که از نخستین روزهای فروردین امسال در رسانه ملی رخ داد و خبرساز شد.

«شماره ۱۰» بدون اکران در تلویزیون
سازمان صداوسیما برای نوروز ۱۴۰۲ چند فیلم سینمایی مانند «هوک» و «های‌پاور» را که هنوز اکران نشده بودند، خریداری و پخش کرد. در میان این آثار، نام «شماره ۱۰» که با توجه به استقبال در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر اثر پرامیدی در اکران عمومی محسوب می‌شد، واکنش‌هایی را برانگیخت. معاون سیما البته در نشست خبری اعلام برنامه‌های نوروز ۱۴۰۳، از کنار کشیدن تلویزیون به نفع سینما خبر داد و گفت این کار امسال انجام نشده است.

اتفاقی به نام «محفل»
در شرایطی که برای سال‌ها برنامه‌هایی با تقلید از «ماه‌عسل» پای ثابت ماه رمضان بودند، پخش «محفل» را می‌توان اتفاقی ویژه در تلویزیون دانست. برنامه‌ای که با استقبال مواجه شد و به عنوان رقیبی قدر برای «زندگی پس از زندگی» ویژه‌برنامه افطار شبکه ۴ سیما قد علم کرد. «محفل» امسال به فصل دوم هم رسید.

دردسر لاک خانم برای خانه ما
فصل یازدهم مستندمسابقه «خانه ما» که قرار بود اردیبهشت‌ماه روی آنتن شبکه ۳ سیما برود، از جدول پخش کنار گذاشته شد. در آن زمان برخی رسانه‌ها علت این اتفاق را لاک ناخن یکی از شرکت‌کنندگان خانم این مسابقه مطرح کردند که البته هیچ‌گاه رسما تایید یا تکذیب نشد. این مجموعه بالأخره از اواخر شهریور به آنتن رسید.

جنجال ممیزی «از کرخه تا راین»
حدود یک سال پس از حواشی پخش نسخه‌ای ناقص از فیلم «از کرخه تا راین» در یکی از پلتفرم‌ها، این ماجرا برای تلویزیون هم اتفاق افتاد و در خردادماه، این فیلم با دقایقی ممیزی روی آنتن رفت و در نهایت توضیحی رسمی درباره این اتفاق داده نشد.

عزل مدیر شبکه مستند
در حالی که بسیاری از کارشناسان، شبکه مستند را یکی از شبکه‌های تخصصی موفق سیما در سال‌های اخیر می‌دانند، تیرماه اخباری از تصمیم برخی مدیران تلویزیون برای برکناری او در محافل رسانه‌ای منتشر شد که انتقادهایی را برانگیخت. چند روز بعد این مدیر در متنی از همکارانش خداحافظی کرد، اما به شکلی جالب، انتصاب حسین زارع‌زاده مدیر جدید این شبکه تا آبان‌ماه به طول انجامید!

وداع فردوسی‌پور با تلویزیون
عادل فردوسی‌پور برنامه‌ساز رسانه ملی که بعد از تعطیلی برنامه «۹۰» دیگر در تلویزیون گزارشگری و اجرا نکرد، تا تابستان ۱۴۰۲ تهیه برنامه «فوتبال ۱۲۰» را در شبکه ورزش سیما بر عهده داشت، ولی آن را کنار گذاشت تا همکاری خاصی با سازمان صداوسیما نداشته باشد.

اعتراض به بازگشت گلزار و رشیدپور
تابستان که اخباری غیررسمی از بازگشت محمدرضا گلزار و رضا رشیدپور به عرصه اجرا منتشر شد، محمدرضا شهبازی مجری برنامه‌های «پاورقی» و «سیدخندان» در ویدیویی که وایرال شد، به بازگشت این دو چهره اعتراض کرد و با حمایت پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما نیز مواجه شد. در نهایت رشیدپور از بازگشت به تلویزیون انصراف داد، ولی گلزار چند ماه بعد با «پانتولیگ» به تلویزیون برگشت.

بالأخره نقد تلویزیون در تلویزیون
برنامه‌ای تلویزیونی برای نقد تلویزیون که برای سال‌ها صحبت از آن می‌شد، اوایل شهریورماه بالأخره به آنتن رسید. «جام جم» با اجرای سیداحمد موسوی صمدی در قسمت‌های اول به صورت برنامه گفت‌وگومحور و بعد از چند قسمت به شکل مناظره، دوشنبه‌شب‌ها روی آنتن شبکه یک رفت و همچنان می‌رود.

پخش لیگ عربستان در شبکه ورزش
شهریورماه برای نخستین بار در تاریخ رسانه ملی، شبکه ورزش سیما به پخش مسابقه فوتبال دو تیم الهلال و الاتحاد در چارچوب لیگ عربستان اقدام کرد.

خبر ۲ آمد
شهریورماه شبکه «خبر ۲» که پیش از آن به صورت اینترنتی و در بستر تلوبیون پخش می‌شد، به فرستنده‌های پخش زمینی تلویزیونی رسید و در سراسر کشور در دسترس قرار گرفت.

رفع توقیف «سرزمین مادری»
در حالی که اردیبهشت‌ماه رییس سیمافیلم از پخش قریب‌الوقوع مجموعه تلویزیونی «سرزمین مادری» داده بود، این اثر بالأخره مهرماه بعد از حدود ۱۰ سال رفع توقیف شد و به تلوبیون و سپس آنتن شبکه ۳ رسید.

شکایت صداوسیما از مهران مدیری
مهرماه تهیه‌کننده مسابقه «دورهمی» از پرونده قضایی سازمان صداوسیما علیه مهران مدیری مجری این مسابقه خبر داد. رسانه ملی بابت ویدیویی از این مجری شکایت کرد که باعث شد تا مدیری ممنوع‌التصویر شده و قسمت‌های باقی‌مانده «دورهمی» روی آنتن نرود.

تغییر عوامل «به افق فلسطین»
«به افق فلسطین» نام برنامه‌ای بود که سازمان هنری-رسانه‌ای اوج بعد از حمله تاریخی نیروهای حماس به اشغالگران قدس در ۷ اکتبر راه‌اندازی کرد و از شبکه افق سیما پخش می‌شد. پس از حدود یک ماه، دست‌اندرکاران تولید این برنامه تغییر کردند و اوج از این برنامه کنار رفت. این ماجرا جنجال بسیاری را در پاییز ساخت.

پایان سلبریتی‌زدایی از سیما
در نیمه دوم سال، روند کاهش حضور سلبریتی‌های سینما و موسیقی روی آنتن تلویزیون که در سال ۱۴۰۱ به شکل جدی دنبال شده بود، پایان یافت و به روند معکوس رسید. مجریان متعددی از میان بازیگران سینما و تلویزیون انتخاب شدند و چند برنامه گفت‌وگومحور با حضور سلبریتی‌ها روی آنتن رفت.

بیشتر تیزرهای سینمایی به آنتن نرسید
در سال ۱۴۰۲ اغلب فیلم‌های سینمایی که روی پرده رفتند، از پخش تیزرهای تلویزیونی محروم شدند. از میان بیش از ۷۰ فیلم اکران‌شده، تیزر معدودی مانند «غریب»، «مصلحت»، «بچه‌زرنگ»، «مسافری از گانورا» و «ضد» در شبکه‌های سیما پخش شد و باقی بی‌تیزر ماندند.

مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست!
میان اظهارنظرهای تلویزیونی پرحاشیه سال، احتمالا سخنان مهمان شبکه قرآن سیما در اوایل آبان‌ماه که در آن گفته بود «مملکت مال حزب‌اللهی‌هاست»، مهمترین مورد باشد. این سخنان آن‌قدر با انتقاد مواجه شد که چند روز بعد، به بیانیه رسمی رسانه ملی انجامید. در این بیانیه به صراحت ذکر شد که مواضع مهمانان برنامه‌های تلویزیون مواضع سازمان صداوسیما نیست تا تلویزیون از این سخنان اعلام برائت کرده باشد.

شبکه تهران برای استان تهران
آذرماه جایگاه چند شبکه تلویزیونی تغییر کرد که مهمترین آن‌ها جابجایی شبکه‌های تهران و نسیم بود. این تصمیم مقدمه پخش انحصاری شبکه تهران به عنوان شبکه‌ای استانی و برای ساکنان استان تهران بود که احتمالا قرار است در سال ۱۴۰۳ اتفاق بیفتد.

یلدا روی خط فضای مجازی
ویژه‌برنامه‌های شب یلدای ۱۴۰۲ تلویزیون با نگاه ویژه به رخدادهای شبکه‌های اجتماعی، سروصدای زیادی کرد. در یکی دو شبکه ترانه صادق بوقی خوانده شد و مورد اشاره قرار گرفت، نوجوانی که با عبارت «کیکه یا واقعیه» مشهور شده بود به آنتن شبکه ۳ رسید و همین شبکه حسن ریوندی کمدین مشهور اینستاگرام را برای استندآپ آورد.

جدی می‌فرمایید؟
اول بهمن‌ماه برنامه «بالاتر» خبر فوری میزبان مناظره‌ای درباره ورود زنان به ورزشگاه‌ها بود و در بخشی از آن، حجت‌الاسلام احمد مجدزاده پیشکسوت کشتی در پاسخ به ادعای صادق درودگر مدیر فوتبالی و طرف دیگر مناظره، پرسید: «جدی می‌فرمایید؟» این جمله و بحث داغ یک دقیقه قبل از آن به شدت در فضای مجازی پربازدید شد و مجدزاده را یک‌شبه به چهره‌ای مشهور تبدیل کرد که حالا میهمان ویژه‌برنامه‌های تحویل سال تلویزیون هم می‌شود.

لباس خبرساز مجری!
در شرایطی که انتخاب لباس یک مجری تلویزیون نمی‌تواند رخداد پرحاشیه‌ای باشد، ولی در اواخر دی‌ماه این اتفاق برای ژیلا صادقی مجری برنامه «سلام صبح بخیر» افتاد و چون در نزدیکی‌های زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی رخ داد، به خوانش‌های سیاسی هم دامن زد.

آمارهای نگران‌کننده
در شرایطی که آمارهای مرکز تحقیقات رسانه ملی از میزان مخاطب محصولات تلویزیون به ندرت به انتشار عمومی می‌رسد، اسفندماه دو روزنامه به فاصله کم، آمارهایی از میزان بیننده برنامه‌ها و سریال‌های سیما را افشا کردند که نشان می‌داد وضعیت تلویزیون چندان روبه‌راه نیست. این اعداد و ارقام با تکذیبی از سوی صداوسیما مواجه نشد.

حواشی شادی به سبک «معلی»
فصل جدید «معلی» که به مناسبت اعیاد ماه شعبان روی آنتن شبکه ۳ سیما رفت، اگرچه پربیننده شد و واکنش‌های مثبت زیادی را برانگیخت، ولی با چند شوخی حاشیه‌ساز هم شد؛ شوخی‌هایی که عده‌ای معتقدند در شأن مقدسات نبوده است.

معاون سیاسی رفت
اسفندماه و تنها چند روز پس از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، سؤالات جنجالی مجری خبر فوری از حمید رسایی منتخب مردم تهران در مجلس که به پاسخ‌های او علیه محمدباقر قالیباف رییس مجلس انجامید، معاون سیاسی سازمان صداوسیما تغییر کرد. بسیاری این تغییر را پس‌لرزه آن گفت‌وگوی جنجالی عنوان کردند، ولی عده‌ای نیز استعفای علیرضا خدابخشی را بی‌ربط به این رخداد دانستند و از تصمیم به تغییر او در چند ماه گذشته خبر داده بودند.

صدای دو گزارشگر در فوتبال
رسانه ملی در اسفندماه از پیشرفت فنی جدیدی در پخش مسابقات فوتبال رونمایی کرد که پخش صدای گزارشگر دوم بود و در مسابقه شهرآورد تهران نیز مورد استفاده قرار گرفت. از این به بعد در مسابقات شبکه ۳ سیما دو گزارشگر همزمان به گزارش مسابقه می‌پردازند که مخاطب می‌تواند از طریق تلویزیون یا دستگاه گیرنده دیجیتال، گزارشگر دیگری را انتخاب کند.

انتهای پیام 

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.