اقتصادی

پیشنهاد و هشدار یک کارشناس ایمنی راه درپی افزایش عوارض آزادراه‌ها

یک کارشناس برجسته ایمنی راه و ترافیک با بیان اینکه هزینه ها و عوارض بزرگراهی باید متناسب با خدمات ارائه شده به مردم باشد، گفت: در این راستا لازم است همزمان و بالاتر از همه عوارض راهداری افزایش یابد. خدمات مرتبط برای افزایش امنیت

علیرضا اسماعیلی، فرمانده سابق پلیس راه کشور و کارشناس برجسته ایمنی راه و ترافیک در گفت وگو با خبر فوری وی با اشاره به افزایش نرخ عوارض بزرگراهی گفت: هر مکانی بابت خدماتی که ارائه می دهد عوارضی دریافت می کند. این در هر کشور و هر واحد خدماتی در جهان وجود دارد. وقتی به پارک می روید، برای خدماتی که در آنجا دریافت می کنید، عوارض پرداخت می کنید. بنابراین در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی و رانندگان برای ورود سریع‌تر، استهلاک و مصرف سوخت کمتر، ایمنی جاده‌ها و پمپ بنزین‌ها، سرویس‌های بهداشتی، رستوران‌ها و مراکز بهداشتی و غیره عوارضی را باید پرداخت کنند. در ازای خدماتی مانند

وی ادامه داد: در واقع زمانی که این خدمت ارائه شود، رانندگان به پرداخت عوارض ترغیب می شوند. این ارتباط دو طرفه باعث می شود رانندگان تمایل داشته باشند از جاده هایی با عوارض بالاتر استفاده کنند. اما سوالی که مطرح می شود این است که خدمات ارائه شده به مردم در جاده تهران – شمال و به ویژه در فازهای اول و چهارگانه آن مانند محورهای مواصلاتی کشور؟ در فاز اول این جاده از انتهای اتوبان شهید همت چه امکانات و خدماتی ارائه می شود؟

در این زمینه بخوانیدعوارض بزرگراه ها چقدر افزایش یافته است؟

این استاد دانشگاه افزود: همچنین مزیت زمانی برای رانندگان در این مسیر وجود ندارد. راننده وقتی می بیند در این مسیر یکی دو ساعت معطل می شود، محور قدیمی چالوس را انتخاب می کند. همه شهروندان حقوق و تکالیفی دارند. وظیفه شهروندان پرداخت عوارض، عدم ریختن زباله، سبقت غیرمجاز و رعایت دقیق قوانین است، در عین حال باید بتوانند با سرعت 80 کیلومتر در ساعت مشخص شده در یک حرکت کنند. محور و رسیدن به مقصد. در طول سفر، شهروندان حق دریافت خدمات را دارند.

اسماعیلی درباره افزایش منطقی نرخ عوارض در برخی محورها گفت: البته در جاده هایی مانند اتوبان کاشان و ساوه می توان از ابتدا تا انتهای مسیر با خیال راحت و ایمن رانندگی کرد و به مقصد رسید، اما در بزرگراه هایی مانند تهران- بزرگراه شمالی پس از طی مسافتی در قسمت های قدیمی پیست وارد می شود و ترافیک آزاردهنده ذهن راننده را خسته می کند. در فاز اول این مسیر رانندگان واقعاً مورد آزار و اذیت قرار می گیرند و این وضعیت می تواند خطر تصادف را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

وی درباره راهکار پیشنهادی در خصوص پرداخت عوارض بزرگراه نیز گفت: پیشنهاد من این است که از محورهای پرتردد عوارض اخذ نشود.

هزینه های پنهان افزایش نرخ عوارض بزرگراه ها چیست؟

اسماعیلی افزایش نرخ عوارض در بزرگراه ها را دلیل رغبت مردم به استفاده از جاده های قدیمی و کم ایمن می داند و می گوید: بدون شک افزایش عوارض باعث می شود مردم بیشتر از جاده های قدیمی استفاده کنند. ” برخی از این جاده های قدیمی می توانند از ایمنی کمتری برخوردار باشند، مثلاً در مسیر پردیس – بومهن دو جاده موازی وجود دارد که یکی بزرگراه و دیگری جاده قدیم است. در بزرگراه پردیس، رانندگان ساعت‌ها در مسیر خروج و برگشت در صف عوارض گیر افتاده‌اند. همچنین مردم به محض خروج از تهران با ترافیک سنگین مواجه می شوند.

وی افزود: زمانی که رانندگان در چنین مسیری وقت تلف می کنند و هزینه می پردازند و از سوی دیگر زمانی که از خدماتی مانند سوپرمارکت، استراحتگاه، رستوران و… بهره نمی برند، روش قدیمی را ترجیح می دهند. این واقعیت می تواند منجر به افزایش تصادفات شود و لذا با هشدار نسبت به این موضوع از متولیان امر تقاضا دارم حتماً بر ارتقای ایمنی بزرگراه ها، جاده ها و … تمرکز کرده و برای ایجاد زیرساخت های لازم اقدامات لازم را انجام دهند. به او

بیشتر بخوانید:


جاده ایمن خطر تصادفات را کاهش می دهد


وضعیت ایمنی جاده های شمال خوب نیست

به گزارش خبر فوری، 20 مردادماه سال جاری، مدیر کل بهره برداری راهداری شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور از افزایش 28 تا 30 درصدی عوارض بزرگراهی خبر داد و گفت: «بر اساس قانون، افزایش نرخ عوارض بزرگراه ها. باید هر سال اتفاق بیفتد، اما سال گذشته این اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام