اقتصادی

دانش ساخت نفتکش بومی شده است

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) گفت: این ظرفیت را داریم تا در ساخت نفتکش داخلی وارد شویم و از آنجایی که دانش ساخت این کشتی بومی شده است، تولیدکنندگان داخلی این توان را دارند تا زنجیره تولید را به طور کامل انجام دهند.

به گزارش خبر فوری، اسدلله ابویسانی امروز در حاشیه بیست و هفتمین نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در نشستی خبری با بیان اینکه مجموعه صدرا با سابقه بیش از ۵۵ سال فعالیت، در حوزه صنعت، پروژه های متعددی را اجرا کرده است، گفت: صدرا در سه حوزه اصلی فعالیت دارد که شامل کشتی سازی و تعمیرات انواع شناورها و کشتی‌ها، فعالیت فراساحل نفت و گاز و اقدامات زیربنایی در حوزه دریا است.

وی با بیان اینکه صدرا در ساخت سکوهای ۱۲ فاز پارس جنوبی حضور داشته است، گفت: این سکوها اکنون تکمیل و تحویل کارفرما شده و جریان تولید در آنها ادامه دارد.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با تاکید بر اینکه سال گذشته پروژه‌هایی را در دست انجام داشتیم که مهمترین آنها طرح توسعه میدان رشادت است و امسال پیشرفت‌های خوبی خواهد داشت، گفت: این میدان چهار سکو دارد، ۲ سکو اکنون در دریا نصب است که نیاز به اقدامات راه‌اندازی و پیش راه اندازی دارد و ۲ سکو هم در کارخانه صدرا است که مراحل ساخت آن اجرا می‌شود و امیدواریم تابستان امسال حمل و نصب صورت گیرد.

ابویسانی در ادامه با بیان اینکه یکی از آنها سکوی تولیدی است که در کارخانه است و سنگین ترین سکوی نفتی و گازی کشور با وزن نزدیک به ۷۰۰۰ تن است، اظهار کرد: حدود ۵۰۰۰ تن در کارگاه تکمیل شده و در آب نصب می شود و بقیه روند تجهیز در آب انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه داریم که این سکو را تابستان امسال نصب کنیم و بقیه فعالیت ها را تا پایان سال به نتیجه برسانیم، گفت: کرین بارج صدرا ۵۰۰۰ تن برای نصب این سکو مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با بیان اینکه در پروژه دیگر با شرکت پتروپارس طرف قرارداد هستیم که ساخت جکت پروژه بلال است، گفت:  در مرحله تامین کالا هستیم که عملیات ساخت از چند ماه آینده آغاز خواهد شد تا امسال حمل و نصب شود. همچنین جکت فاز ۱۱ را در دست انجام داریم که مطابق برنامه ریزی انجام شده تا پایان سال تکمیل و نصب شود.

ابویسانی با بیان اینکه زمانی اینجا ۱۰ سکوی پارس جنوبی به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار ساخته می شد، اکنون ظرفیت خالی در این شرکت برای اجرای پروژه های نفت و گاز وجود دارد، گفت: انتظار این است مجموعه کارفرمایی کمک کند تا در راستای شعار سال حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه افرامکس ۳ پروژه نفتکش با کارفرمای خارجی است که قرارداد چهار نفتکش ۱۱۳ هزار تنی یا ۷۵۰ هزار بشکه‌ای است که ۲ فروند تحویل شده و ساخت سومین فروند با به روز کردن طراحی آغاز خواهد شد، گفت: امیدواریم از زمان شروع ساخت در مدت ۱۳ ماه بدنه تکمیل شده و به آب بیاندازیم و بعد از آن نصب تجهیزات انجام شود.

مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با بیان اینکه مجتمع کاسپین در استان مازندران را داریم که نخستین پروژه آن دکل حفاری ایران خزر بود، گفت: اوایل دهه ۷۰ به نتیجه رسید و بعد از آن سکوی نیمه شناور امیرکبیر انجام شد که تحویل کارفرما شده است.

وی با اشاره به اینکه پروژه‌های متعدد نوسازی و تعمیرات توسط این مجموعه به انجام رسید، گفت: ۲ فروند کشتی جنرال کاربو، ۲ فروند کشتی رو رو و یک فروند لایروب در اختیار داریم و از ظرفیت بالایی برای اجرای پروژه های بیشتر برخوردار هستیم.

انتهای پیام