اخبار سلامت

باقی‌مانده غذاهای کنسروی را چگونه نگهداری کنیم؟

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره نحوه نگهداری کنسروها از جمله کنسرو ماهی، گفت: پس از باز شدن کنسرو باید تمام محتویات آن مصرف شود یا محتویات آن به یک ظرف ترجیحا شیشه‌ای و دربسته منتقل و در یخچال نگهداری شود.

به گزارش خبر فوری، دکتر زهرا یاری با اشاره به روش تهیه کنسرو  ماهی و… گفت: کنسروها در حین فرآیند کنسروسازی تحت حرارت بالا قرار گرفته و به روش خلا بسته‌بندی می‌شوند.

به گفته وی، با توجه به فرایند کنسروسازی، امکان رشد باکتری در کنسروها تقریباً نزدیک به صفر است، مگر آن که کنسروسازی به درستی انجام نشود یا شرایط نگهداری کنسرو رعایت نشده باشد.

یاری خاطرنشان کرد: کنسروها باید در مکانی دور از گرما و نور مستقیم خورشید نگهداری شوند و حتما قبل از مصرف باید حداقل 20 دقیقه جوشانده شوند. گرچه جوشاندن کنسرو به منزله از بین رفتن تمام باکتری های احتمالی آن نیست.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با اشاره به محدودیت نگهداری کنسرو ماهی پس از باز شدن، تصریح کرد: گاهی کنسرو ماهی به طور کامل در یک وعده مصرف نمی‌شود و باقیمانده آن برای وعده بعدی نگهداری می‌شود.

وی کنسرو ماهی را بستر مناسبی برای تکثیر باکتری‌های هوازی برشمرد و یادآور شد: نگهداری از کنسرو باز شده تا مدت زمان محدودی امکان‌پذیر است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، کنسروها را پس از باز شدن نباید بیش از دو روز در یخچال نگهداری کرد و در صورت نیاز به نگهداری در یخچال حتما باید محتویات آن را به ظرف شیشه‌ای با در بسته و محکم منتقل کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، یاری در صورت عدم دسترسی به یخچال به افراد توصیه کرد: حداکثر تا دو ساعت می‌توان کنسرو ماهی باز شده را در دمای محیط نگه داشت آن هم به شرطی که هوا خیلی گرم نباشد زیرا گرمای زیاد احتمال فساد و مسمومیت غذایی را افزایش می‌دهد.

وی در خاتمه سخنان خود، تاکید کرد: کنسرو ماهی باز شده را بیش از دو روز در یخچال نگهداری نکنید و حتما باقیمانده کنسرو را در ظرف شیشه‌ای در بسته و محکم در یخچال قرار دهید.

انتهای پیام

بخش علوم پزشکی

هدفم این است که با ارائه محتواهای علمی و امیدوارکننده، به شما کمک کنم تا از جدیدترین تحقیقات در زمینه سلامتی مطلع شوید و اقدامات مناسبی را برای بهبود و حفظ سلامتی خود بگیرید.