اخبار حوادث

پیشنهاد تشکیل اطلس وقوع جرم به پلیس/تاثیر اعلام آمار جرائم در پیشگیری از وقوع

یک جرم شناس به پلیس پیشنهاد کرد که اطلس وقوع جرم را در سراسر کشور و بر اساس انواع جرائم رخ داده تهیه کرده و متناسب با آن اقدامات پیشگیرانه خود را دنبال کند.

به گزارش خبر فوری، همزمان با پایان تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی فراجا از دستگیری ۱۸ هزار و ۵۰۰ سارق در ایام تعطیلات نوروز امسال خبر داد و گفت که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۳، شاهد کاهش ۲۲ درصدی سرقت در کشور نسبت به سال گذشته بودیم. به طوریکه سرقت منزل ۳۳ درصد و سرقت اتومبیل ۲۲ درصد کاهش یافته است.

در همین راستا، وحید سلطانی پاجی، جرم شناس در گفت‌وگو با خبر فوری، پیشنهاداتی را با هدف حفظ روند کاهشی وقوع سرقت و برخورد با این پدیده به پلیس و همچنین دیگر دستگاه‌ها ارائه کرده است.

او با اشاره به آمار اعلام شده از سوی سخنگوی فراجا درباره شمار سارقان دستگیر شده ازسوی پلیس در نوروز ۱۴۰۳، گفت: با تشکر از زحمات نیروهای خدوم فراجا در اجرای طرح نوروزی ذکر چند نکته و پیشنهاد از منظر جرم شناسی حائز اهمیت است. اول اینکه از آنجا که داده‌های پلیس در تصمیم گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌های پیشگیری از وقوع جرایم و آسیب‌های اجتماعی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، بسیار حائز اهمیت است ضرورت دارد آمارها به جزئیات و دقیق ذکر شود و از این پیشنهاد من این است که این روند تا پایان سال نیز در بازه‌های زمانی مختلف ادامه داشته باشد و علاوه بر آن به مرور جزئیات بیشتری هم بر آن افزوده شود.

این جرم شناس ادامه داد: این آمارها در صورت گمان بر منفی بودن از سوی پلیس نه تنها از زحمات این فرماندهی کم نمی‌کند بلکه می‌تواند موضوعاتی را مطرح کند که در آسیب شناسی‌ها،  نقش افراد و سازمان‌ها را مشخص کند و این به نفع پلیس در پیشگیری و کنترل از جرم است، به همین دلیل نیز تاکید دارم که نباید با اعلام آمارهایی از وقوع سرقت و … پلیس را مقصر دانست، اتفاقا دستگاه‌های بسیاری در این زمینه نقش دارند و انتشار آمارها کمک می‌کند تا مردم از تمام دستگاه‌ها مطالبه‌گری کنند.

سلطانی همچنین خواستار اعلام آمار و جزئیات بیشتر از دستگیری سارقان شد و گفت: این آمار بهتر است با جزئیات ارتکابی متهمین رسانه‌ای شود از جمله اینکه چه تعداد سارق اقدام به سرقت از منزل، مغازه یا … کرده و چه تعداد مربوط به سرقت گوشی تلفن همراه، خودرو، لوازم و محتویات خودرو و … بوده است. اعلام میانگین سنی، تفکیک استانی و … هم می‌تواند در برنامه‌ریزی برای کاهش وقوع جرم موثر باشد. همچنین خوب است اعلام شود که سارقان دقیقاً چه سوژه‌هایی را برای سرقت انتخاب کرده‌اند؟

او پیشنهادی را نیز در خصوص شخصیت شناسی سارقان مطرح کرد و گفت: خوب است پلیس، نسبت به بررسی شخصیت سارقان و نسبت آن با نوع جرم نیز اقداماتی را انجام دهد. این موضوع به مرور بسیار موثر خواهد بود و می‌تواند چشم انداز درستی را به پلیس ارائه دهد.

این جرم شناس پیشنهاد کرد که اطلسی از شیوه و شگرد مجرمان تهیه شده و آموزش‌ها و هشدارهای پلیس به شهروندان برای پیشگیری از وقوع یا تکرار بزه دیدگی نیز متناسب با همین اطلس ارائه شود. در این خصوص می‌توان از ظرفیت رسانه‌های محلی هم متناسب با وضعیت جغرافیای جرم کمک گرفت.

سلطانی با بیان اینکه برگزاری نشست‌های علمی در مراکز مرتبط و به بحث گذاشتن آمارهای جنایی با حضور مسئولان پلیس حتی در سطح استانی و شهرستان هم می‌تواند در این خصوص موثر باشد، گفت: این اقدام هم تبلیغ ضمنی برای عملکرد نوروزی پلیس در پیشگیری و مقابله با سرقت است و هم سبب می‌شود تا آسیب شناسی دقیق در این خصوص ارائه و حتی ترک فعل سازمان‌های مختلف هم مشخص شود. از طرفی پژوهشگران، علاقمندان و دانشجویان مرتبط با حوزه‌های جرم شناسی، جامعه شناسی، روانشناسی و….به طور کاربردی با مسائل مرتبط روز خود آشنا خواهند شد و می‌توان از ظرفیت آنان نیز به درستی بهره گرفت. 

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات حوادث

نویسنده حوادث با توانایی انتقال احساسات و امواج رویدادها به خوانندگان هستم. از طریق زبان زنده و روان، مخاطبان را در قلب رویدادها قرار می‌دهم.