اقتصادی

عملیاتی شدن واردات خودرو حداقل ۹ ماه زمان می برد

هرچند دبیر انجمن واردکنندگان خودرو هشدار داد که در شرایط فعلی بعید به نظر می رسد مجلس پیشنهاد واردات خودرو را عملی کند ، اما وی معتقد است تولید خالص داخلی یا واردات ارتباطی بین این صنعت و بازار آن نخواهد بود و تعادل لازم است. بین تولید و واردات خودروهای داخلی منطقی ایجاد کنید.

مهدی دادفر در گفت وگو با خبر فوری ، درباره آخرین بحث درباره واردات خودرو و پیشنهادهای مجلس شورای اسلامی برای مشاوره در زمینه ساماندهی صنعت خودرو و بازار واردات خودروی سواری توضیح داد: سازمانهای استاندارد ، محیط زیست و موانع ایجاد شده در شرایط عادی برای پلیس راهور ناجا فضای واردات را بسیار دشوار می کند. وضعیت فعلی جای خود را دارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به اینکه اگر این طرح به صورت قانونی درآمده باشد و فرض کنیم واردات خودرو آزاد باشد ، وی به شرح زیر گفت: حداقل در ماه سپتامبر یا سپتامبر سال آینده ، واردات خودرو ممکن است عملیاتی شود. در عین حال ، مجازات ها کار را بسیار دشوارتر از قبل می کنند. هیچ کس فکر نخواهد کرد که طرح آزادسازی واردات تصویب شده است و بلافاصله عملی می شود.

وی افزود: حتی در مورد از سرگیری واردات خودرو ، برخی از این نمایندگان مجلس با طرح پیشنهادی و واردات خودرو مخالف هستند ؛ اما سوال این است که آیا مجلس با انحصار بازار خودرو و به عنوان مثال پراید 100 میلیون تومانی موافق است؟ این دوستان نه با موضوع واردات آشنایی دارند و نه با تولید آشنایی کافی دارند ، به همین دلیل نیاز به تحقیق و تفکر بیشتر است.

دادفر با بیان اینکه تولید بدون مشکل و بدون فشار واردات باعث افزایش قیمت های بازار می شود ، گفت: واردات خالص بدون تولید منجر به نابودی صنعت می شود ؛ بنابراین ، باید توازن منطقی بین این دو برقرار شود.

در مورد منابع مبادله واردات خودرو ، در صورت تصویب طرح آزادسازی ، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو موارد زیر را بیان کرد: 9 پیشنهاد معرفی شد و در آنجا اعلام کردیم که می توانیم خودروها را بدون اتکا به منابع نفتی و پتروشیمی ها وارد کنیم. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که با توجه به جو اقتصادی که برای واردکنندگان خودرو به وجود آمده ، حضور مطلوبی را از واردکنندگان نشان نمی دهد. طی سه سال واردات خودرو به طور کامل از بین رفته و 680 دارایی و 15000 شغل باقی مانده است. در حال حاضر در این زمینه اثر انگشت فعال داریم که تنها ارائه دهنده خدمات نیز هستند. بنابراین نیاز است انگیزه حضور کارآفرینان در این زمینه دوباره ایجاد شود.

قصد پارلمان برای واردات خودرو تنها مکان برای تولید ، فروش و ارزش گذاری خودرو خواهد بود. ترجیح می دادم محتاط تر باشم

وی افزود: این نکته بسیار مهم و سرنوشت ساز است که بخاطر داشته باشید پیشنهاد مجلس برای واردات خودرو پناهگاهی برای روند تولید ، فروش و قیمت گذاری خواهد بود. من ترجیح می دهم هنگام ارائه برنامه ها توجه بیشتری داشته باشم. با چنین برنامه هایی ، ما به جایی نخواهیم رسید. تأمین خودرو در بازار بورس باعث بهبودی در صنعت خودروسازی ما نخواهد شد ».

دادفر افزود: گفته می شود قطار اتومبیل لوكوموتیو صنایعی است كه از رودخانه بالا و پایین می روند اما اینكه لوكوموتیو بدون ریل كار می كند و همه آنها را می كشد ، درك نشده است. چه مدت بر اساس شعار تولید محور باقی خواهد ماند؟ همچنین اغلب با “محصولات خالی” که اغلب مونتاژ می شوند همراه است. بحث واردات خودرو در بحث تجارت و مقوله طبقه بندی در بحث صنعت مطرح است و باید تعادل بین این دو برقرار شود.

حمایت از واردات خودرو لزوماً مانند این نیست که در برابر تولیدکنندگان خودرو داخلی انجام دهید

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تأکید کرد: همه اینها فقط بعنوان خودروساز مورد حمله قرار می گیرند زیرا آنها با افزایش قیمت صنعت خودرو مطابقت ندارند و در حالی که کیفیت خودرو پایین است از تقاضای عمومی برای افزایش قیمت فرار می کنند. برای دفاع از واردات نیازی به حمله به تولیدکنندگان خودرو نیست. رانندگان داخلی جای خود را دارند و حمایت از واردات نباید همزمان با سرکوب و حمله به تولیدکنندگان داخلی باشد.

وی پیشنهاد کرد: بهتر است دولت ها ، قانون گذاران و مجریان دست از جیب صنعت خودرو بیرون بیاورند و اجازه دهند صنعت راه خود را پیدا کند. با آزادسازی قیمت ها همراه با آزادسازی محاسبه شده واردات (به جای واردات نامحدود) ، بازار به یک بازار رقابتی منتقل می شود.

ما نگران هستیم که ممکن است واردات توسط برخی از شرکت ها در انحصار باشد

دادفر تصریح کرد: اما آنچه به نظر می رسد انحصار است هنوز وجود دارد؛ در همان زمان ، در همان بند سازماندهی واردات خودرو ، این احتمال وجود دارد که برخی از خودروسازان بازار را در انحصار خود درآورند و واردات را برای آنها حفظ کنند ، زیرا ما نیز می ترسیم. بنابراین ، با استفاده از این طرح ، من نمی دانم که واردات از سر گرفته می شود یا حداقل منفعتی برای واردکنندگان دارد. مهمتر از همه ، همیشه مخالفت غیر منطقی با واردات خودرو به دلایل خاص خود بوده است. از آنجا که هیچ استراتژی خاصی در پشت تولید وجود ندارد ، بنابراین منطقی برای مقابله با واردات وجود ندارد.

انتهای پیام