اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

لاغری به روش چینی

 رژیم چینی چیست و چرا در سال‌های اخیر وارد انواع رژیم‌های مطرح دنیا شده است؟ آیا تا به حال از خودتان پرسیده‌اید که چرا با وجود این همه غذاهای رنگین، اکثر چینی‌ها دارای تناسب اندام هستند و افراد چاق در بین آن‌ها تا این اندازه کم است؟ چینی‌ها یک ضرب المثل معروفی دارند که می‌گوید:” برای رسیدن به 100 درصد سلامتی، باید 30 درصد ورزش منظم با گن شکم بند آرتان داشته باشیم و 70 درصد از رژیم غذایی سالم و اصولی استفاده کنیم.” پس با این تفاسیر، بخش کوچکی از خوش اندام بودن با ورزش کردن حاصل می‌شود و بقیه موارد به غذا خوردن ما بستگی دارد! رژیم غذایی سالم و به طور کلی سالم خوری از نظر هر فرهنگی متفاوت است.

رژیم غذایی چینی چیست؟

رژیم غذایی چینی یک رژیم غذایی حاوی مقادیر کمی پروتئین حیوانی و مقدار زیادی غذاهای گیاهی است. این رژیم غذایی به دلیل استفاده بیش از حد از سبزیجات و توانایی بالایی که در مبارزه با بیماری‌ها دارد، همواره مورد تحسین سایر کشورها قرار گرفته است. آشپزی چینی فراتر از تهیه یک غذای خوشمزه است و از تغذیه به عنوان اصل و درمانی برای متعادل سازی بدن با فصل‌های مختلف استفاده می‌کند. ترکیب جذاب ادویه‌ها و طعم‌های مختلف به خوشمزه‌تر شدن غذاها در این رژیم کمک می‌کند. مواد غذایی و رژیم لاغری چینی و آسیای شرقی به دلیل سبزیجات و ماهی فراوان، در کاهش وزن سریع موثر است.

رژیم غذایی چینی حاوی سبزیجات بخارپز و سرخ‌شده به همراه برنج، رشته فرنگی یا کوفته است و گوشت قرمز و ماهی در این رژیم بسیار کمتر از رژیم غذایی غربی‌ها سرو می‌شوند. در کنار این رژیم استفاده از گن شکمی پادار قزن دار آرتان میتواند به کم شدن سایز ران و باسن و شکم کمک کند. رژیم غذایی چینی در آشپزی، از سیر و زنجبیل به عنوان هضم‌کننده غذا و از چای سبز که حاوی آنتی ‌اکسیدان فراوان است بسیار استفاده می‌کند.

دلایل تناسب اندام و وزن متعادل چینی‌ها و ژاپنی‌ها چیست؟

مطمئنا برای همه شما این سوال پیش آمده است که چرا چینی‌ها به اندازه ما ایرانی‌ها برنج می‌خورند اما وزن‌شان بالا نمی‌رود؟ مگر برنج چینی‌ها مانند بقیه‌ انواع برنج از کربوهیدرات تشکیل نشده است؟ به طور کلی مردم آسیا زیاد از برنج استفاده می‌کنند و در اکثر برنامه غذایی آنها برنج جایگاه ویژه‌ای دارد. اما با این حال اکثر مردم آسیا مانند چین و ژاپن با وجود مصرف کربوهیدرات و برنج زیاد باز هم تناسب اندام خوبی دارند. اما چرا ما ایرانی‌ها جز این دسته از آسیایی‌ها نیستیم؟

این امر دلایل بسیاری دارد. به طور مثال چینی‌ها و ژاپنی از شکر فرآوری شده کمتر استفاده می‌کنند. به ازای آن از نشاسته‌های غیر‌فرآوری شده مانند برنج قهوه‌ای و ریشه‌ی سبزیجات که هضم آرام‌تر و فیبر بالاتری دارند، استفاده می‌کنند. در نتیجه کمتر از ما ایرانی‌ها پرخوری می‌کنند. بهتر است برای جلوگیری از افت بدن در حین این رژیم از گن سینه مدل کش پهن مبینا استفاده کنید . دلایل دیگر تناسب اندام اکثر چینی‌ها علی‌رغم مصرف بالای برنج شامل موارد زیر می‌شود:

مصرف همه‌ گروه‌های غذایی

معمولا در برنامه غذایی آسیایی‌ها همه مواد مغذی از گروه‌های غذایی متنوع را می‌توان یافت. به طور مثال در کشور ویتنام یک کاسه بزرگ گوشت قرمز را همراه با نودل و برنج مصرف می‌کنند. در تایلند هم از انواع مختلفی از سبزیجات و گوشت برای پخت غذاهای مختلف استفاده می‌کنند. چینی‌ها نیز از این قاعده مستنثنا نیستند. در کنار برنج از سبزیجات و گوشت استفاده می‌کنند و همین باعث می‌شود همه مواد مغذی به بدن آنها برسد. در نتیجه تناسب اندام خوبی دارند و از چاقی در امان هستند.

فعالیت‌ فیزیکی

آسیایی‌ها فعالیت بدنی بالایی دارند. چینی‌ها با داشتن میزان فعالیت فیزیکی بالا  گلوگز زیادی می‌سوزانند و در نتیجه لاغر می‌مانند. منظور از فعالیت بدنی صرفا ورزش کردن نیست. بلکه فعالیت روزانه‌ی آنها بالاست. یعنی معمولا تا محل کار پیاده‌روی می‌کنند. هر روز جنب و جوش دارند و به همین دلیل سطح تری گلیسیرید و فشار خون آنها متعادل است.

مصرف کمتر گندم

۹۰ درصد تولید برنج جهان در آسیا انجام می‌شود. بعضی از مناطق ۱۰ هزار سال است که برنج تولید می‌کنند. برنج سفید معمولا اصلی‌ترین منبع غیررسمی گلوکز است. مصرف زیاد برنج سفید باعث می‌شود مردم کمتر از گندم استفاده کنند. البته نمی‌توان به طور قطعی مشخص کرد که برنج از گندم بهتر است یا بدتر. البته مصرف برنج قهوه‌ای یکی دیگر از دلایل اصلی لاغری مردم چین و ژاپن است. مصرف برنج سفید باعث اضافه شدن وزن و بالا رفتن خطر ابتلا به دیابت نوع دو می‌شود. برای داشتن اندام مناسب باید از همه‌ی مواد مغذی به خصوص سبزیجات استفاده کنید.

فواید رژیم غذایی چینی چیست؟

یک رژیم غذایی معمول چینی، حاوی سه برابر فیبر، ده درصد پروتئین حیوانی و نیم درصد چربی در مقایسه با رژیم‌های غربی است. این برنامه یکی از موثرترین برنامه‌های کاهش وزن است و فواید زیادی برای بدن دارد:

  • سم زدایی عالی
  • بهبود سلامت قلب و عروق
  • کاهش سطح قند خون و مقاومت به انسولین
  • کاهش کلسترول بد (LDL)
  • استفاده از غلات کامل مانند: برنج سفید و قهوه‌ای
  • کاهش وزن سریع

با رژیم لاغری چینی چند کیلو کاهش وزن خواهیم داشت؟

رژیم چینی ادعا می‌کند که با پیروی از الگوی غذایی، هر فرد می‌تواند در دستورالعمل 13 تا 21 روزه، چیزی حدود 10 تا 15 کیلو کاهش وزن را تجربه کند. اما متخصصان تغذیه در طی این مدت کوتاه، چنین کاهش وزن زیادی را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کنند. چرا که بدن آب زیادی را از دست می‌دهد و آسیب‌پذیرتر خواهد شد. با رژیم چینی می‌توان در عرض 20 روز حدود 15 کیلوگرم وزن کم کرد.

انواع رژیم چینی

رژیم غذایی چینی برای کاهش وزن سریع سه برنامه غذایی 21 روزه، 14 روزه و 13 روزه را ارائه می‌کند. با این حال این رژیم به صورت 7 روزه نیز در مجله‌های مختلف پزشکی توضیح شده است. در هر کدام از این برنامه‌‌ها، مواد غذایی خاصی گذاشته شده است که به بهترین شکل ممکن فرد را به هدف خود یعنی کاهش وزن برساند. این رژیم‌های غذایی بسیار سخت و محدود هستند؛ اما به سرعت جواب می‌دهند و تا حد زیادی فرد را به کاهش وزن و سایز می‌رسانند.

غذاهای مجاز و پرطرفدار در رژیم چینی

در این قسمت ده مورد از مواد غذایی پرطرفداری که در رژیم کاهش وزن چینی مصرف می‌شود را برای شما ذکر می‌کنیم تا در سبد غذایی خود بگنجانید و از آن‌ها استفاده کنید:

خیار

 16 کالری در 100 گرم

خیار حاوی 95 درصد آب و سرشار از ویتامین است. آنزیم‌های موجود در این میوه به طرز معجزه‌آسایی به متابولیسم و گردش خون شما کمک می‌کند. به علاوه، پوست خیار در رفع التهابات و شفافیت پوستی نقش موثری دارد.

آب اسفناج

 25 کالری در 100 گرم

آب اسفناج بسیار کم کالری است و در چربی‌سوزی تاثیر زیادی دارد. این سبزی قلیایی، اسید روده‌ها را کاهش می‌دهد و یبوست را رفع می‌کند. همچنین، نیاسین و  موجود در آن نیز کلسترول و تری گلیسرید خون شما را پایین می‌آورد. آب اسفناج ضد یبوست و موثر در چربی‌سوزی است و در رژیم چینی مصرف آن توصیه می‌شود.

چای سبز

 5/0 کالری در 100 میلی‌لیتر

چای سبز حاوی ترکیبات معطری است که علاوه بر خاصیت چربی‌سوزی از تجمع چربی‌ها نیز در بدن جلوگیری می‌کند. ویتامین B1 و ویتامین C موجود در این دمنوش خوشمزه، باعث ترشح شیره معده شده و هضم غذا را تسهیل می‌نماید. حواستان باشد که چای سبز را بیش از اندازه غلیظ و پررنگ میل نکنید، چرا که بر ترشح شیره معده اثر منفی می‌گذارد. علاوه براین، توصیه می‌شود که تا جای ممکن چای سبز را با معده خالی و به صورت ناشتا ننوشید؛ چون در بعضی افراد باعث افت فشار و سرگیجه خواهد شد.

تخم مرغ

 144 کالری در 100 گرم

تخم مرغ یک غذای مغذی در رژیم چینی محسوب می‌شود، که حاوی پروتئین بالا و انواع اسید آمینه‌های ضروری و مورد نیاز بدن انسان است. تخم مرغ بهترین انتخاب برای وعده صبحانه است و پروتئین موجود در آن به شما احساس سیری بالایی می‌دهد و از ضعف در طول روز جلوگیری می‌کند.

سینه مرغ

 130 کالری در 100 گرم

سینه مرغ در رژیم غذایی چینی بسیار مورد مصرف قرار می‌گیرد و پادشاه کم کالری در میان انواع گوشت‌ها محسوب می‌شود. کربوهیدرات این ماده غذایی صفر است و مصرف آن برای افرادی که می‌خواهند داشته باشند بسیار ضروری است. سینه مرغ سرشار از پروتئین است و علاوه بر احساس سیری فوق‌العاده به شما، نیازهای غذایی و روزانه ورزشکاران را تامین می‌کند.

غذاهای غیرمجاز در رژیم چینی کدام است؟

  • مصرف گوشت به ویژه گوشت گاو، خوک و گوسفند در این رژیم غذایی باید نادیده گرفته شوند. چینی‌های باستان در گذشته گوشت قرمز را گاهی اوقات آن هم در کنار سبزیجات مصرف می‌کردند.
  • قندهای تصفیه شده از جمله نوشیدنی‌های گازدار و کربوهیدرات‌ها
  • دیگر محصولات غلات به جز برنج‌ها و نودل