اخبار سلامتکسب و کار خبر فوری

ضرر سیاه دانه آسیاب شده

آیا سیاه دانه را باید جوید؟ این سوالی است که افراد در رابطه با مصرف سیاه دانه مطرح می‌کنند. باید بدانید برخی از دانه‌های گیاهی مانند سیاه دانه و کنجد و… دارای پوسته محکمی هستند که در دستگاه گوارش هضم نشده و به همان صورت دفع می‌گردند پس اگر سیاه دانه را جویده یا تنها قورت دهید ممکن است تعداد بیشتری از دانه‌هایی که مصرف کرده‌اید با پوست وارد معده شما شوند و به این ترتیب هیچ کدام از خواص آن به بدن شما نرسد. پس پاسخ پرسش آیا سیاه دانه را باید جوید، این است که بهتر است سیاه دانه را آسیاب کرده و یا ارده سیاه دانه را مصرف کنید.

البته اگر تجربه استفاده از سیاه دانه را داشته باشید می‌دانید که طعم آن به تنهایی دلپذیر نیست و بیشتر شبیه چاشنی‌ها و ادویه‌ها می‌باشد که توسط به پودر تبدیل می شود. بهترین پیشنهاد این است که مقداری از سیاه دانه‌ای را که تهیه کرده‌اید آسیاب کرده و با غذا‌های دیگر مانند برنج، شیر برنج، پنیر، ماست و یا عسل مخلوط کنید. بهتر است برای هر دو یا سه روز مصرف خود، سیاه دانه را آسیاب کنید و هر وقت آن را به ماده غذایی دیگر اضافه نمودید سریعاً مصرف کنید.

 آیا پودر سیاه دانه سمی است؟

آیا پودر سیاه دانه سمی است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که خیر! سیاه دانه یا پودر آسیاب شده آن سمی نیستند تنها به دلیل اینکه سیاه دانه از نظر طب سنتی یک ماده با طبع گرم درجه ۳ می‌باشد. باید در مصرف آن دقت به خرج بدهید. البته سیاه دانه، دانه‌های بسیار ریزی مانند کنجد یا حتی کوچکتر از آن است و طعم چندان دلپذیری ندارد برای همین در مقالات به موارد خاصی که باعث مسمومیت از سیاه دانه شود اشاره‌ای نشده است. ولی ما به شما می‌گوییم که سیاه دانه در مواردی ممکن است باعث ایجاد مسمومیت شود، برای مثال خانم‌های باردار و شیرده بهتر است از سیاه دانه استفاده نکنند زیرا سیاه دانه در خانم‌های باردار باعث از بین رفتن انقباض‌های ماهیچه‌های رحم می‌شود و ممکن است نهایتاً به سقط شدن جنین منجر گردد.

غیر از این‌ها به همان دلیلی که گفتیم سیاه دانه دارای طبع گرم است بهتر است در افرادی که طبع غیر گرم دارند مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین سیاه دانه حاوی مقادیر بسیاری از پتاسیم و آهن می‌باشد. بیمارانی که از مشکلات مربوط به کلیه رنج می‌برند هم نباید از سیاه دانه به هیچ وجه استفاده کنند زیرا پتاسیمی که در این ماده وجود دارد برای بیماران کلیوی مشکلات جدی بوجود می‌آورد. بنابراین پاسخ به سؤال آیا پور سیاه دانه سمی است، شامل مواردی می‌شود که نام بردیم.

مدت زمان نگهداری سیاه دانه آسیاب شده

مدت زمان نگهداری سیاه دانه آسیاب شده تا حد زیادی بستگی به شرایطی دارد که پودر سیاه دانه را در آن نگهداری می‌کنید. برای مثال اگر این پودر در محیطی کاملاً خشک، خنک و به دور از نور خورشید باشد، مدت زمان نگهداری سیاه دانه آسیاب شده، می‌تواند طولانی‌تر از حالت عادی باشد، با این حال درباره تمام مواد و دانه‌های گیاهی که قرار است آسیاب شوند بهترین کار این است که این گیاهان و دارو‌ها را تهیه کرده و تنها مقداری از آن را آسیاب کنید. برای مثال برای مصرف تنها دو یا سه روز آینده، سیاه دانه را آسیاب کرده و در جایی مناسب و در ظرفی درب بسته قرار دهید.

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم گفتیم سیاه دانه در دستگاه گوارش به راحتی هضم نمی‌شود پس قبل از استفاده باید پوسته بیرونی آن شکسته شود. بنابراین نیاز نیست که سیاه دانه را مدت زیادی در دستگاه آسیاب قرار دهید و کاملاً به آرد تبدیل کنید. از طرفی مدت زمان نگهداری سیاه دانه آسیاب شده به یک نکته دیگر هم ارتباط دارد. وقتی دانه‌ها و به طور کلی گیاهان را آسیاب و پودر کرده و نگهداری کنید، عِطر و طعم آن‌ها با سرعت بیشتری از بین خواهد رفت.

آیا سیاه دانه نیم کوب سمی است؟

آیا سیاه دانه نیم کوب سمی است؟ پاسخ این پرسش دقیقاً مانند سؤال آیا پودر سیاه دانه سمی است؟ می‌باشد. وقتی خود سیاه دانه هیچ مشکلی برای بدن ایجاد نمی‌کند (به استثناء زیاده روی در مصرف) چگونه ممکن است دانه آسیاب و یا نیم کوب شده آن سمی باشد. شما می‌توانید با خیال راحت سیاه دانه را با استفاده از هاون‌های سنگی یا فلزی نیم‌کوب کرده و به همراه غذا‌های خود مصرف کنید. تنها نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که وقتی سیاه دانه را پودر یا نیم‌کوب کردید بهتر است تا ۳ یا ۴ روز پیش رو، آن‌ها را مصرف نمایید. وقتی این دانه را نیم‌کوب کرده باشید قشا بیرونی آن را از بین برده‌اید پس مواد داخلی سیاه دانه دیگر محافظت نمی‌شوند و در مقابل گرما، حرارت، نور خورشید و … ممکن است دچار فساد شوند. همچنین وقتی سیاه دانه را نیم کوب کرده باشید، مقداری از روغن آن خارج خواهد شد زیرا سیاه دانه یک دانه روغنی است پس وجود روغن به همراه دانه‌ها باز هم امکان و احتمال فساد ماده غذایی را بالا می‌برد.

بنابراین متوجه شدید که پاسخ دقیق و کامل به سؤال آیا سیاه دانه نیم کوب سمی است این است که باید سیاه دانه نیم کوب یا پودر شده را در عرض ۳ یا ۴ روز مصرف کنیم در غیر اینصورت امکان فاسد شدن آن و مسمومیت انسان بالاتر می‌رود. از دیگر مواردی که در مصرف سیاه دانه باید به آن توجه کنیم این است که مصرف سیاه دانه برای خانم‌های باردار و شیرده ممنوع است.

دم کرده سیاه دانه

دم کرده سیاه دانه از آن دم نوش‌هایی است که در سال‌های اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است. همان‌طور که می‌دانید اخیراً عده بسیاری ترجیح می‌دهند که برای رژیم غذایی خود تنها از مواد ارگانیک، طبیعی و غیر فرآوری شده استفاده کنند. برای مثال چای سیاه یکی از نوشیدنی‌های مورد علاقه ایرانیان است ولی بنابر دلایلی برای تهیه چای سیاه حتماً نیاز به عملیات خاص کارخانه‌ای می‌باشد و به دنبال آن برخی از مصرف کنندگان به طبیعی بودن این فرآیند اطمینان ندارند و ترجیح می‌دهند دم نوش‌های دیگری را جایگزین چای سیاه کنند.

دم کرده سیاه دانه هم از این نوع دم‌نوش‌هاست. برای تهیه دم کرده سیاه دانه برای یک نفر مقدار ۳۰ گرم سیاه دانه را نیم‌کوب کرده و با آب جوش مخلوط کنید و اجازه دهید بدون حرارت تا ۱۵ دقیقه در ظرفی درب بسته بماند سپس این نوشیدنی را میل کنید.

جویدن سیاه دانه صبح ناشتا

سیاهدانه همان طور که در بالا که آن اشاره کردیم دارای خواص بسیاری است. این دانه گیاهی با طبع گرم فواید بسیاری برای بدن دارد. لازم به ذکر است سیاه دانه دارای پوسته محکمی است که در دستگاه گوارش هضم نمی شود و در صورتی که بخواهیم بدن ما از خواص بینظیر آن بهره مند شود باید حتما آن را جوید و یا قبل از استفاده، آسیاب کرد.در طب سنتی بارها و بارها به جویدن سیاه دانه صبح ناشتا به دلیل خواص بسیار زیادی که دارد توصیه شده که در ادامه برخی از این خواص اشاره می کنیم:

  • جویدن سیاه دانه صبح ناشتا به همراه ورزش باعث تنظیم ضربان قلب و بهبود عملکرد آن می گردد.
  • خوردن سیاهدانه به همراه عسل به عنوان صبحانه می تواند سردرد و سرگیجه را درمان کند.
  • جویدن سیاهدانه صبح ناشتا باعث تنظیم عملکرد کبد می گردد و این کار به دلیل خروج مواد سمی و شیمیایی از درون کبد است.
  • جویدن سیاهدانه در ابتدای روز باعث کاهش میزان نفخ شکم و دفع گازهای معده می گردد.
  • جویدن سیاهدانه و ترکیب آن با بزاق دهان می تواند عاملی برای درمان زگیل باشد.
  • جویدن سیاهدانه زمان شروع تشنج را به تعویق انداخته و طول مدت آن را کاهش می دهد و می توان از آن به عنوان داروی طبیعی ضد تشنج یاد کرد.
  • در نهایت جویدن سیاهدانه سیستم ایمنی بدن را ارتقا می بخشد و بدن را در مقابل ابتلا به بیماری های مختلف ایمن می کند.

خواص و ویژگی های سیاهدانه بسیار بیشتر از مواردی است که در اینجا به آن اشاره نمودیم. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از خواص بی نظیر این دانه گیاهی با پزشکان طب سنتی مشاوره کنید.

در طب سنتی استفاده از سیاه دانه آسیاب شده با عسل برای از بین بردن یا پیشگیری از بیماری‌های مختلف توصیه شده است، اما آیا سیاه دانه آسیاب شده با عسل دارای مضرات نیز هست؟ استفاده از هر محصول اگر بیش از حد مجاز و تعیین شده باشد حتماً برای بدن ضرر دارد و سیاه دانه با عسل نیز از این قاعده مستثنا نیست.

سیاه دانه آسیاب شده می تواند دارای مضرات زیر باشد:

  • سقط جنین: یکی از مهمترین مضرات استفاده از سیاه دانه آسیاب شده سقط جنین است. سیاه دانه باعث بروز انقباضات در ماهیچه های رحم میشود و زنانی که در اوایل دوره بارداری قرار دارند با استفاده از سیاه دانه آسیاب شده ممکن است دچار سقط جنین شوند.
  • بروز حساسیت: سیاه دانه را می توان یکی از دانه های حساسیت زا دانست که استفاده از آن در برخی از افراد که به این ادویه حساسیت دارند، باعث بروز مشکلاتی مانند به وجود آمدن جوش و آکنه می شود.
  • معده درد: طبع گرم سیاه دانه در برخی از افراد باعث معده درد می شود. در برخی از موارد این معده درد ممکن است با بی حالی و استفراغ همراه باشد.
  • بروز مسمومیت: در مورد استفاده از سیاه دانه آسیاب شده دقت به این نکته الزامی است که زمانی که سیاه دانه آسیاب می شود، روغن آن بیرون می آید و احتمال فاسد شدن سیاهدانه افزایش چشمگیری پیدا می کند. اگر سیاه دانه آسیاب شده طی ۳ تا ۴ روز بعد از آسیاب شدن استفاده نشود، احتمال بروز مسمومیت با سیاهدانه آسیاب شده وجود دارد.
  • افزایش میزان خونریزی: سیاه دانه دارای مواد ضد لختگی خون است و به همین دلیل در افرادی که دچار زخم هستند و یا در دوران عادت ماهانه خود به‌سر می‌برند، باعث افزایش میزان خونریزی میشود. به همین دلیل توصیه می‌شود در دوران قاعدگی به هیچ عنوان از سیاهدانه آسیاب شده استفاده نشود.

آیا پودر سیاه دانه یا آسیاب شده سمی و عوارض دارد؟

یکی از شایعاتی که در مورد پودر سیاه دانه در بین مردم رواج زیادی پیدا کرده است این است که پودر سیاه دانه آسیاب شده دارای سم است. در این مورد باید گفت پودر سیاه دانه آسیاب شده به هیچ عنوان سم ندارد و تنها دلیل ایجاد مسمومیت با استفاده از پودر سیاه دانه این است که در برخی از موارد ممکن است این پودر بیش از اندازه مانده و فاسد شده باشد. حداکثر مدت زمان استفاده از سیاه دانه آسیاب شده برای سه تا چهار روز است و سیاه دانه آسیاب شده بعد از این مدت نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

بنابراین اگر قصد دارید این محصول را در غذا ها استفاده کنید تنها باید مقدار خیلی کم از سیاه دانه آسیاب شده را بخرید. یکی از نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که بهتر است از خرید پودر سیاه دانه در بازار خودداری کنید و دانه سیاه دانه را بخرید و خودتان آن را پودر کنید تا از تازگی پودر اطمینان خاطر پیدا کنید. سیاه دانه آسیاب شده بعد از گذشت سه تا چهار روز فاسد می‌شود این در حالی است که این فساد با چشم قابل مشاهده نیست و حداقل دو هفته طول می کشد تا فرد متوجه شود که سیاه دانه آسیاب شده فاسد شده است.

برای اطمینان خاطر بیشتر بهتر است بعد از پودر کردن سیاه دانه آن را بلافاصله داخل عسل بریزید زیرا وجود عسل روی سیاه دانه باعث می شود محتویات سیاه دانه در معرض هوای آزاد قرار نگیرند و این محصول فاسد نشود و برای مدت طولانی بتوان از خواص آن بهره برد. با همراه باشید.

منبع: صنایع غذایی کشاورز

کیانا اکرامیان

از زمانی که یادم می‌آید می‌نوشتم و سر‌وصداهای ذهنم را با نوشتن آرام می‌کردم. انگار زمانی که دستم به دکمه‌های کیبرد می‌خورد یا به قلم می‌رفت، دکمه خاموش صداهای مغزم روشن می‌شود و دیگر هیچ صدایی نمی‌آید. فقط نجوای آرام کلمه‌هایی را می‌شنوم که قرار است روی صفحه سفید، لک بیندازند. زمانی که نویسندگی را به عنوان شغل اصلی شروع کردم، به نوشتن چند موضوع علاقه وافری داشتم. اولین‌ آن‌ها، نوشتن درباره کتاب‌ها و به‌خصوص سفرنامه‌ها بود. دوم نوشتن درباره دنیاهای فانتزی و چیزهای این چنینی. سومی، از زمین تا آسمان به این موضوعات فرق دارد، می‌دانم. سومین چیزی که دوست دارم درباره آن‌ها بنویسم سالم‌خوری است! سالم‌خوری برای من یک آیین به حساب می‌آید. این که تو چطور همه مواد غذایی تازه را کنار هم بنشانی تا سالم بمانند، مواد مغذی خود را از دست ندهند و طعم خوبی هم داشته باشند، برای من جذاب و شگفت‌انگیز است.