اقتصادیکسب و کار خبر فوری

خرید جدیدترین محصولات فرش فانتزی و مدرن سال 2023

آشنایی با فرش فانتزی و انواع آن

بافتن فرش‌ در گذشته گاهی سال‌ها به طول می‌انجامید زیرا بافت نخ از پشم و پنبه، رنگ زدن آن‌ها، ایجاد گره‌ها، نقشه‌خوانی، ضربه زنی، متقارن سازی و هر آنچه که به بافت یک فرش مربوط می‌‌شود به کمک دست انجام می‌شد. انجام تمام فرایندهای بافت و فروش یک فرش از صفر تا صد به عهده‌ی افراد و نیروی انسانی بود، اما در نهایت فرشی که بافته می‌شد خارج از دوام و ماندگاری بالا، از ارزش زیادی نیز برخوردار بود.

 اما با قدم گذاشتن صنعت به دنیای سنتی و پر زحمت انسان، انجام بسیاری از کارها سخت و انجام بعضی دیگر بسیار ساده شد. کارخانه‌های فرش‌بافی همانند فرش قالیکده البرز که در سراسر جهان با داشتن تعداد زیادی متخصص، نیروی کار، دستگاه‌های پیشرفته و مواد باکیفیت فرش‌هایی را تولید می‌کنند که از نظر رنگ، طرح، شکل و کاربرد بسیار متنوع هستند. بسیاری از این فرش‌های خوش آب و رنگ در ایران یافت می‌شوند که قیمت کمتری نسبت به فرش‌های دستبافت دارند و برخی از آنها عمر کوتاه‌تری دارند. که به آن فرش فانتزی می‌گویند.

اما نکته‌ی مشترک میان فرش‌های دستبافت و فرش‌های سنتی این است که این فرش‌ها تنها در یک اندازه بافته و تولید نمی‌شوند. برای مثال فرشی که برای سالن پذیرایی بافته یا خریداری می‌شود به طور قطع با فرشی که برای آشپزخانه انتخاب می‌شود متفاوت است، که این تفاوت می‌تواند از لحاظ رنگ‌، جنس، قیمت، شکل و اندازه باشد. این امر مسلم است که فرش‌های گران قیمت و نفیس را در آشپزخانه پهن نمی‌کنند و از آن در جایی استفاده می‌کنند که زیبایی خود را به نمایش بگذارد. بنابراین فرش‌‌ها کاربردهای زینتی هم پیدا کردند تا به هر خانه‌ای که برده می‌شوند، حس راحتی، گرما و آرامش هدیه کنند.

فرش فانتزی

دکوراسیون خانه شخصیت ما را به بهترین وجه نشان می‌دهد. فرش‌های فانتزی ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را از فرش‌های سنتی متمایز می‌سازد. برای مثال، رنگ‌های زیاد و متنوعی در این دست فرش‌ها وجود ندارد. فرش‌های فانتزی بر خلاف فرش‌های سنتی دارای طرح‌های هندسی مانند مربع و دایره هستند که با فاصله زیادی از هم قرار دارند. در فرش‌ فانتزی جای رد پا کمتر پیدا است، اما به طور کامل در همان زمان محو نمی‌شود  و به دلیل تراکم بالای بافت آنها سطح فرش نرم و لطیف است .

چیزی که اهمیت دارد این است که سبک فرشی که انتخاب می‌کنید متناسب با اتاقی باشد که می‌خواهد در آن قرار بگیرد.اگر قصد خرید فرش‌های فانتزی را دارید، وارد بازی جدیدی می‌شوید که در آن احساس غرق شدن در تنوع قالیچه‌ها و البته قیمت‌های بالای آن‌ها دارید.اما در نهایت نحوه انتخاب فرش فانتزی به سه مورد اصلی بستگی دارد:

  • سبکی که دوست دارید.
  • مکانی که قرار است در آن از این فرش استفاده شود.
  • بودجه‌ای که در اختیار دارید.

فاکتورهای دیگری هم وجود دارند، از جمله آسان بودن تمیز کردن فرش، مدت نگهداری فرش و یا ترجیح یک جنس با مواد خاص به موارد دیگر. در اینجا به معرفی برخی از فرش های فانتزی می‌پردازیم:

فرش فانتزی شگی

نگام خرید فرش‌ های فانتزی، ممکن است با چیزی به نام فرش شگی مواجه شوید که توجه شما را به خود جلب کند و با بافت کرکی و نرمی که دارد شما را مسحور کند. دیدن فرش شگی ممکن است باعث شود تا بخواهید درباره آن بیشتر بدانید. فرش‌های شگی که به نام فرش پرزبلند شناخته می‌شوند، مجموعه‌ای از زیبایی، راحتی و جذابیت را در خود دارند. فرش‌های شگی ظاهری پشمالو و نامرتب دارند که برخلاف تصور باعث چشم نوازی آنها می‌شود.

این سبک از کفپوش‌ها در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در همه جا وجود داشته و مردم زیادی آن را به انواع دیگر فرش ترجیح می‌دادند اما پس از آن از مد افتادند. اما جالب است بدانید که این دسته از فرش‌ها حتی ریشه قدیمی‌تری در یونان دارد و خاندان سلطنتی از آن‌ها استفاده می‌کرده‌اند و خوشبختانه امروز آنها با ظاهری مدرن‌تر بازگشته‌اند و طرفداران خاص خود را دارند. اگرچه فرش شگی به دلیل الیاف خاصی که دارد، هنگام راه رفتن بر روی آن به پاها حس آرامش می‌دهد و از لحاظ ظاهری منحصر به فرد هستند. ، اما تمیز کردن آن نیز فوق‌ العاده چالش برانگیز است.

از ابتدا این نوع فرش در رنگ‌های تندی مانند قرمز و زرد یافت می‌شد. با این حال، امروزه آنها در تنالیته مدرن و جذاب‌تری مانند سفید ، بژ و عاجی یافت می‌شوند. یکی دیگر از جنبه های اساسی آنها این است که جلب توجه زیادی می‌کنند.اگر بخواهیم کلی بگوییم، فرش‌های شگی بهتر است که در مکان‌هایی با پاخور کم قرار گیرند. بنابراین یک اتاق مطالعه، اتاق خواب و یا یک راهرو انفرادی محلی مناسب برای پهن کردن این دسته از فرش‌ها خواهند بود. در ادامه نکات مثبت و منفی این فرش‌ها را برمی‌شماریم تا تصمیم‌گیری شما برای خرید این فرش‌ها را آسان‌تر کنیم.

نکات مثبت فرش‌های شگی:

  • زیبایی زیادی به اتاق می‌دهد.·
  • نرم و لطیف است.·
  • دوام و ماندگاری بالایی دارد.·
  • تنوع و انتخاب‌های زیادی پیش روی شما می‌گذارد.·
  • استایل خاصی به خانه شما می‌دهند.

نکات منفی فرش‌های شگی:

  • یافتن این فرش‌ها در اندازه‌ای که بتواند کف یک اتاق را به طور کامل بپوشاند کاری دشوار است.·
  • تمیز کردن این فرش‌ها زمان، انرژی و زحمت زیادی می‌طلبد.·
  • هزینه خرید و نگهداری بالایی دارد.·
  • اگر مدل رنگارنک آن را تهیه کنید، بعد از چند سال دیگر از مد می‌افتد و دلتان را میز‌ند.·
  • می‌تواند برای افرادی که حساسیت دارند دردسرزا باشد.

فرش فانتزی شنل

فرش‌های شنل که با نام‌ فرش بلژیکی نیز شناخته می‌شوند، برخلاف فرش‌های شگی پرزهای کوتاهی دارند. ویژگی این دسته از فرش‌ها را خاص می‌کند فاخر بودن در عین سبکی است. برای اینکه فرش بر روی سطح سرامیکی و پارکت لیز نخورد، در قسمت پشت آن از لاتکس استفاده می‌شود. الیافی که در این فرش به کار می‌رود می‌تواند مانند دیگر فرش‌های موجود در بازار از جنس پلی‌استر، پشم، پلی‌پروپلین، اکریلیک و غیره باشد.

جنس آکریلیک آن به خصوص از نوع هیت ست شده به علت ویژگی‌های خاصی که دارد از پر طرفدارترین‌ الیاف است، زیرا این جنس برتری‌هایی در مقایسه با سایرین دارد؛ از جمله: لطافت و ظرافت بیشتر، قابلیت ارتجاعی و مقاومت در برابر ضربه، مقاومت در برابر حرارت و شستشو که به همین دلیل بهترین فرش‌ برای اتاق کودک، آشپزخانه و مکان‌های پرتردد که پاخور زیادی دارد فرش‌های شنل هستند.

اگر بر روی فرش شنلی با الیاف ۱۰۰% دست بکشید متوجه لطافت بی‌ ‌نظیر آن خواهید شد زیرا هیچ گونه زبری در سطح آن وجود ندارد و دستتان به راحتی از روی آن سر می‌خورد. اما اگر کار مشابه را با انواع دیگر فرش انجام دهید بسته به جنس و نوع بافت فرش اندکی احساس زمختی می‌دهد.

اگر فرش شنلی در منزل دارید که با چندبار شستشو دچار آبرفتگی شده است، بدانید که دارای ناخالصی و الیافی غیر از آکریلیک است، که می‌تواند پلی استر باشد. ما به این‌ دسته از فرش‌ها که صددرصد آکریلیک نیستند و ترکیبات دیگری هم در خود دارند، به اصطلاح فرش‌های درصد دار می‌گوییم.

فرش‌های شنل را می‌توان از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر هم خریداری کرد که با قیمت بهتر در اختیار شما قرار بگیرد. این فرش‌ها تنوع طرح و رنگ زیادی دارند اما نکته‌ی کاربردی که در ارتباط با خرید این گونه فرش‌ها وجود دارد قابل ذکر است، این است که در صورتی که پس از جستجو مدل و سبک مورد علاقه خود را برای خرید نیافتید، می‌توانید فایل فرش‌ شنل مورد علاقه خودتان را برای شرکت مورد نظرتان بفرستید و ثبت سفارش کنید.

فرش گبه

احتمالاً هنگام جستجو برای خرید فرش فانتزی به فرش گبه بر خورده‌اید که با قیمت‌های پایین‌تری نسبت به سایر فرش‌ها خریداری می‌شدند. بعد از فرش‌های شنل، پر فروش‌ترین فرش فانتزی از نوع گبه است که برای بافت و تولید آن از الیاف پلی پروپیلن و فریز که قبل از مصرف هیت ست می‌شوند، استفاده می‌شود.

فرش گبه که به نام قالیچه خرسک معروف است، به خاطر ظاهر هنری که دارد در دنیا طرفداران زیادی پیدا کرده است. جنس آن از همان جنس قالی است اما با این تفاوت که پرزهای بلندتری دارد و در اندازه‌‌های کوچک‌تری تهیه می‌شود. علت لطافت فرش گبه شمار زیاد پود آن است که بدون نقشه خوانی و صرفاً طبق هر آن چه که در ذهن بافنده‌ی آن هست بافته می‌شود. این نوع قالی به طور عمده به شکل فارسی باف و بر روی دار های زمینی بافته می‌شود. طرح‌هایی که به طور معمول بر روی گبه‌ها مشاهده می‌شود، عبارت است از:

  • طرح شیر: محبوب‌ترین طرح در میان عشایر.
  • طرح خشتی یا قابی شکل: کاربردی‌ترین نقش گبه است که در فارس و ایل بختیاری محبوبیت خاصی دارد.
  • طرح حوض گبه: دارای ترنجی در وسط که گل‌ درون آن به گل‌های دیگر در اطراف گسترش می‌یابد.
  • طرح گل گبه: دارای نقش گل رز
  • طرح ایلاتی: گبه‌های مزین با طرح‌های اصیل ایرانی برگرفته از طبیعت محل زندگی عشایر که کاملاً ذهنی بافته می‌شود.
  • طرح درخت: استفاده از درخت سرو به عنوان نماد شادی و نیز بید مجنون که نماد غم و اندوه
  • طرح راه راه: این طرح بافندگان متعددی دارد اما جهت راه‌ها عموماً به صورت اریب و عمودی است، و به ندرت از جهت افقی نیز استفاده می‌شود.
  • طرح خانه در هم: دارای خانه‌های در هم شده که مفهومی عرفانی دارد چرا که نشان دهنده آغاز و پایان زندگی است.
  • طرح کف ساده: این طرح هیچ نقشی ندارد تا نشان دهنده خانه‌های محقر روستاییان و زمین بی محصول آن‌ها باشد، در واقع در ذهن بیننده سفره‌های بدون نقش را تداعی می‌کند.

مشخصات فرش مدرن و سه بعدی

فرش ماشینی در ابتدا تنها با طرح و نقشه های مشابه فرش دستباف تولید می شد اما با مدرن شدن زندگی و محبوبیت دکوراسیون منزل به سبک مدرن و ورود فرش بلژیکی و فرش ترک، تولید انواع فرش ماشینی سه بعدی با طرح ها و اشکال هندسی در بازار فرش ایران رونق گرفت و فرش های مدرن به یکی از پرفروش ترین فرش های ماشینی تبدیل شدند.

انواع فرش مدرن

از انواع این سبک فرش می توان به فرش شنل، فرش شگی و فرش گلیم و فرش های سه بعدی اشاره کرد که در اشکال هندسی مختلف مثل مربع، دایره و بیضی تولید می شوند. طرح های به کار رفته در این فرش ها با زندگی امروزی سازگار هستند. طرح های رایج متنوع هستند، مثل طرح گل، طرح حیوانات و یا طرح کودکانه و شخصیت های کارتونی و همینطور طرح و نقشه های کلاسیک با رنگ های فرش شگی بسیار نرم و لطیف است و به فرش پرز بلند معروف است. فرش شنل بیشتر برای زیبایی و تزئین دکوراسیون خانه مورد استفاده قرار می گیرد و گلیم فرش ها که دوام و مقاومت زیادی دارند برای استفاده در مکان های پرتردد مناسب هستند. فرش های سه بعدی نیز همیشه با طرح هایی که از آن دیده میشود تعجب همگان را برمی انگیزد و در هر فروشگاهی دلبری میکند. از این فرش ها معمولا در اتاق خواب ویا در دکوراسیون لوکس و مدرن استفاده میشود.

الیاف این سبک فرش

این سبک فرش با الیاف بی سی اف، پلی استر فیلامنت، پروپیلین، نایلون و پلی استر بافته می شود. استفاده از این الیاف در تولید این فرش باعث می شود تا فرش علاوه بر نرمی و لطافت، پرزدهی نداشته باشد و مهم تر اینکه ایجاد حساسیت و آلرژی نکند. به همین دلیل این سبک فرش و سه بعدی برای دکوراسیون اتاق کودک بسیار کاربرد دارد. ابعاد این فرش متفاوت است و به راحتی می توانید فرش موردنظرتان را در ابعادی که می خواهید، خریداری کنید.

قيمت انواع مختلف این فرش با توجه به الیافی که در آن به کار رفته و همینطور کيفيت آن متفاوت است اما در بیشتر موارد قیمت این فرش ها در مقایسه با سایر انواع فرش ماشینی کمتر است.

خرید جدیدترین فرش فانتزی

جدیدترین فرش فانتزی چه نوع فرشی است؟ برای یافتن جواب این سوال بهتر است مروری به این مقاله داشته باشید. یکی از مهمترین فرنیچرهای مربوط به خانه زوج های جوان و خانواده های داشتن جدیدترین فرش ماشینی است. فرش در کنار سایر ملزومات تقریبا نقش پررنگی را ایفا می کند. هنگام خرید فرش ماشینی برای جهیزیه یکی از موضوعات مهمی که برای دخترهای جوان و خانواده ها وجود دارد پیدا کردن جدیدترین فرش ماشینی در بازار است.

نقش فرش در خانه

قطعا نام یکی از قدیمی ترین فرش ها جهان را شنیده اید نام این فرش پازیریک است. از گذشته تاکنون یکی از معمول ترین نقش های فرش به عنوان پوشش کف، فضا بوده است. در حال حاضر فرش علاوه بر کف پوش به عنوان یک کالای تزیینی در منزل استفاده می شود. فرش ها همیشه نقش پوششی ندارند. فرش به عنوان یک کالای گران قیمت دارای ارزش و اهمیت زیادی به خصوص برای ایرانیان است. از فرش ها به عنوان هدیه به دیگران نیز استفاده می شود. فرش ها بسته به نقش و جنس تار و پود آنها قیمت گذاری می شوند. فرش های ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه ارزانتر و ضخیمتر و فرش های ۱۲۰۰ و ۱۵۰۰ شانه  ظریفتر و گرانتر می باشند. خرید فرش ۷۰۰ شانه و ۱۰۰۰ شانه برای مکان های پررفت و آمد و خرید فرش ۱۲۰۰ شانه و ۱۵۰۰ شانه برای خانواده هایی که از مبلمان بیشتر استفاده می کنند. فرش دستباف در دسته ی فرش های گران قیمت است. شما می توانید یک فرش دستباف به عروس و داماد هدیه دهید.