اخبار جامعه

طرح «فرونشست» زمین درتهران در ایستگاه پایانی/ توجه به طرح در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از بررسی طرح فرونشست در پایتخت در صحن شورای شهر تهران طی هفته های آینده خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد آقامیری در گفت‌وگو با خبر فوری، در خصوص آخرین وضعیت طرح فرونشست زمین در شهر تهران گفت: پیش‌نویس این طرح آماده شده است و با دو کمیسیون تخصصی شورای شهر تهران این طرح را به اشتراک گذاشتیم تا آنها نیز نظرات کارشناسی خود را اعلام کنند و به نظر می‌رسد در صورت جمع‌بندی این طرح چند جلسه دیگر مسأله فرونشست در پایتخت در صحن علنی شورای شهر بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه در نظر داریم این طرح را با قید یک فوریت به صحن شورا آورده تا نظرات سایر کمیسیون‌ها نیز اخذ و اعمال شود، اظهار کرد: بنا به دلایلی فاصله‌ای بین برگزاری جلسات ایجاد شد که در نظر داریم تا در چند هفته پیش رو جلسات مربوط به این طرح را به طور مستمر برگزار کنیم و به جمع‌بندی در این خصوص برسیم.

آقامیری ادامه داد: در این طرح شرح وظایف را مشخص کردیم که چه کسانی چه وظایفی در شهر تهران دارند و آیین‌نامه‌هایی نیز به صورت پیوست تدوین خواهد شد که بعد از تصویب یک فوریت این طرح، آیین‌نامه‌های اجرایی هم تدوین می‌شود.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما در این طرح بحث بازچرخانی آب را دنبال می‌کنیم، اظهار کرد: به نوعی توجه‌مان به آبخوان‌ها و سفره‌های‌ زیرزمینی شهر تهران است که با تغذیه و تزریق مصنوعی آب، وضعیت آنها را بهبود می‌بخشیم و همچنین در بحث معماری و شهرسازی نیز در طراحی نقشه‌های مکانیکی برنامه‌ای داریم که آب به فاضلاب شهری وارد نشود و بخشی از طریق چاه‌های جذبی به خاک منتقل شود که به نوعی تزریق آب مصنوعی از طریق چاه‌های جذبی انجام می‌گیرد.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در خصوص وضعیت فرونشست زمین در تهران با تأکید بر اینکه متأسفانه درگیری در این زمینه در بخش بزرگراه آزادگان عمق بیشتری پیدا کرده و به تازگی گزارشی آمده که وضعیت نامطلوب است، گفت: نباید مسأله فرونشست را تنها به وزارتخانه‌های نیرو و کشاورزی موکول کرد؛ بلکه شهرداری تهران که وظیفه مدیریت شهر تهران را برعهده دارد نیز وظایفی در این حوزه دارد به گونه‌ای که سفره‌های آب زیرزمینی و آبخوان‌ها در شهر تهران هستند و شهرداری باید اقدامات موثری در راستای حفظ و تغذیه آنها انجام دهد تا شاهد بهبود وضعیت فرونشست در پایتخت باشیم و همزمان هماهنگی لازم با وزارت نیرو و جهاد کشاورزی انجام شود تا همه دست به دست هم بتوانیم و این موضوع را کنترل و مهار کنیم؛ نه اینکه هر دستگاهی به صورت جزیره‌ای وارد عمل شود.

وی با بیان اینکه متأسفانه روند خیلی کند است و این در حالی است که روز به روز وضعیت فرونشست بدتر می‌شود، تصریح کرد: چندی پیش لایحه‌ای را نیز از سوی شورای عالی استان‌ها به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم که قرار است این موضوع در کمیسیون محیط زیست مجلس نیز بررسی شود و بعد از آن نحوه اقدام، تغییرات و زمان ارسال به صحن علنی مشخص خواهد شد.

آقامیری با بیان اینکه متأسفانه به دلیل تغییرات مدیریتی، مسأله فرونشست مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: علاوه بر این در شرح وظایف دستگاه مشخصی، مسأله مهار فرونشست مشخص نشده و همچنین بودجه مناسب هم در نظر گرفته نمی‌شود و عملا کار پیش نمی‌رود که امیدواریم با طرح در شورای شهر و لایحه‌ای در سطح مجلس که ارائه کردیم، زنگ خطر بحرانی بودن این موضوع را به صدا در بیاوریم.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در بودجه ۱۴۰۳ شهرداری تهران مسأله فرونشست زمین دیده می‌شود؟ اظهار کرد: در بودجه سال آینده شهرداری تهران به مسأله مهار و کنترل فرونشست زمین در پایتخت توجه خواهد شد.

انتهای پیام

تیم خبری اجتماعی

پژوهشگر جامعه‌شناسی با تمرکز بر تحولات جمعیتی و تأثیر آنها بر ساختار اجتماعی.