اخبار فرهنگی

رویای عربستان به باد می‌رود؟

شرایط بی‌ثبات سیاسی در خاورمیانه به‌واسطه جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی، می‌تواند به‌شدت به زیان عربستان سعودی باشد که طرح‌های بلندپروازانه‌ای را برای جذب حداکثر گردشگر خارجی در ذهن پرورانده است.

به گزارش خبر فوری، در کنفرانس سرمایه‌گذاری شاخص عربستان سعودی در اکتبر ۲۰۱۸، شاهزاده محمد بن سلمان وعده داد که عصر جدیدی برای خاورمیانه در حال طلوع است و اروپای جدید، خاورمیانه است و رنسانس در ۳۰ سال آینده در خاورمیانه خواهد بود.

حالا پس از گذشت حدود پنج سال، در حالی‌که انتظار می‌رود مدیران ارشد جهان برای جدیدترین کنفرانس سرمایه‌گذاری آینده به ریاض بروند، شرایط در خاورمیانه چندان مناسب نیست و درحالی که اروپا با تأثیرات جنگ روسیه و اوکراین دست و پنجه نرم می‌کند، جنگ بین اسرائیل و حماس شکاف‌های سیاسی منطقه خاورمیانه را دوباره پدیدار کرده و ایجاد حس ناامنی در خاورمیانه می‌تواند رویاهای بلندپروزانه عربستان را در عرصه گردشگری حداقل در کوتاه‌مدت به باد دهد.  

اینکه چگونه جریان‌های سرمایه‌گذاری و سفر گردشگران به عربستان تحت‌تأثیر چشم‌انداز جنگ اسرائیل و حماس قرار می‌گیرد، هنوز مشخص نیست، اما چشم‌انداز به یک درگیری گسترده‌تر احتمالا می‌تواند جاه‌طلبی‌های شاهزاده محمد بن سلمان را با مشکل روبه‌رو کند. 

عربستان سعودی بر اساس چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود قصد دارد طی هفت سال آینده شمار گردشگران خود را به ۱۰۰ میلیون نفر برساند؛ هدفی که اخیرا توسط مقامات عربستانی کم و ناکافی نیز توصیف شده و  «محمود عبدالهادی»، معاون وزارت گردشگری عربستان به تازگی هدف‌گذاری جدید این کشور را جذب ۱۵۰ میلیون گردشگر در سال اعلام کرده است.

عربستان همزمان با تلاش برای رشد گردشگری خود، با اجرای طرح‌های بلندپروازانه در عرصه گردشگری، از جمله ساخت پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری «نئوم»، در تلاش برای تثبیت جایگاه خود به عنوان یک مقصد مهم گردشگری است. بر اساس گزارش سازمان تجارت جهانی، تعداد گردشگران بین‌المللی که از عربستان سعودی دیدن کردند، در سال ۲۰۲۲ به ۱۶.۶ میلیون نفر رسید و این کشور با صعود ۱۲ پله‌ای در شاخص سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در رتبه سیزدهم جهان قرار گرفت و در مقایسه با رتبه ۲۵ در سال ۲۰۱۹، به عنوان یکی از برترین کشورهای پذیرنده گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ معرفی شد و همچنین در رتبه دوم برترین کشورهای دنیا از لحاظ نرخ رشد سالانه گردشگری قرار گرفت.

باید منتظر ماند و دید تحولات خاورمیانه در کوتاه‌مدت و بلندمدت چه تأثیری بر طرح‌های بزرگ عربستان سعودی برای توسعه گردشگری و کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی خواهد داشت.  

انتهای پیام

بخش فرهنگ و هنر

با کلماتم، ابتکار هنری را به وجود می‌آورم و جذابیت زندگی را در آن تقدیم می‌کنم.