اخبار فرهنگی

ورود یقه سفیدها به سینما/ بازگشت عموفیتیله‌ای‌ها بعد از ۲۰ سال/ هزینه هر شب ماندن در ترکیه

جشن تولد پیشکسوتان متولد فروردین، اکران فیلم سینمایی «یقه سفیدها»، «ژولیت و شاه» و «سامپو» در راه فرانسه و آمریکا، آمار رسمی از تماشاگران تئاتر در تهران، بازگشت عموفیتیله‌ای‌ها بعد از ۲۰ سال روی صحنه، گزارشی از هزینه هر شب ماندن در ترکیه

به گزارش خبر فوری، روز یکشنبه جشن تولد هنرمندان پیشکسوت متولد فروردین‌ماه در «باغ زیبا»ی وزارت ارشاد برگزار شد. سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت حفظ استقلال این موسسه و عدم‌ ابهام عملکرد آن برای وزیر ارشاد را از جمله اتفاقات مهمی برشمرد که در سال گذشته به دست آمد.

ورود یقه سفیدها و نصب سنگ مزار کیومرث پوراحمد

فیلم سینمایی «یقه سفیدها» با ثبت در شورای صنفی نمایش برای اکران در سینماها آماده شد. این فیلم سینمایی سال ۱۳۹۹ در تهران و در روزهای شیوع کرونا فیلمبرداری شد. شهرام مسلخی در همان مقطع گفته بود: «یقه سفیدها» برخلاف دیگر فیلمهایم ژانری کمدی دارد و همانطور که از نام فیلم پیداست در کنار فضای متفاوت کمدی موقعیت نقدی فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در زیر متن فیلم به همراه دارد.

در ادامه اعلام شد که اعضای شورای سیاستگذاری ششمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران معرفی شدند.

همچنین خبر رسید که حبیب احمدزاده (نویسنده) در صفحه شخصی‌اش فیلمی منتشر کرد و خبر داد که سنگ مزار کیومرث پوراحمد به تازگی نصب شده است.

«ژولیت و شاه» و «سامپو» در راه فرانسه و آمریکا

انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر به بخش آثار در حال ساخت (Work in Progress) جشنواره بین‌المللی انیمیشن انسی فرانسه ۲۰۲۳ راه پیدا کرد. این انیمیشن سینمایی در انسی ۲۰۲۲ در بخش ملاقات با تهیه‌کنندگان حضور داشت.  

همچنین فیلم کوتاه «سامپو» به بیست و دومین جشنواره جهانی فیلم‌های کارگری «Reel Work» آمریکا راه یافت. این فیلم به کارگردانی مرضیه ریاحی، تهیه‌کنندگی حسین کاکاوند و نویسندگی مرجان ریاحی به عنوان نماینده ایران در جشنواره حضور دارد.  

بیشتر بخوانید:

نولان مخاطبان را شگفت‌زده کرد

یک آمار رسمی از تماشاگران تئاتر در تهران

همچنین آمار هفتگی فروش و تماشاگران نمایش های به صحنه رفته در تالارهای مختلف مجموعه تئاتر شهر، تماشاخانه سنگلج و تالار هنر تا پایان روز جمعه هشتم اردیبهشت ۱۴۰۲ به تفکیک اجراها مشخص شد.

تقدیم «چخفته» به پرویز پورحسینی

نمایش «چخفته» به نویسندگی فرزانه محمدحسین، کارگردانی اشکان پیر دل‌زنده و تهیه کنندگی رضا ناجی پور و فرزانه محمد حسین، به یاد مرحوم پرویز پورحسینی نهم اردیبهشت تا پنجم خردادماه ساعت ۱۹ به روی صحنه می‌رود.

عموهای فیتیله‌ای پس از ۲۰ سال روی صحنه می‌روند

از سویی قرار است که عموهای فیتیله‌ای پس از ۲۰ سال روی صحنه روند. نمایش «دوره گردها» به کارگردانی علی فروتن از تولیدات مرکز تولید تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری اجرا می‌شود. این نمایش آهنگین به نویسندگی زیبا برجی‌فلاح و گروه چهره‌آزاد با محتوایی شاد برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها طراحی شده است. 

قبیله خیالی پوسان را به حوالی تهران آوردند!

تهیه کننده سریال «آتش و باد»، مجموعه ای که از ابتدای نوروز روی آنتن رفته و پخش آن این روزها ادامه دارد، درباره حساسیت‌های ساخت سریال درباره اقوام در تلویزیون، به خبر فوری گفت: برخی از این حساسیت‌ها واقعا درست نیست و بعضا از یک روحیه احساسی برانگیخته می شود و بر علیه کار به وجود می آید؛ البته ما از تجربیات کارهای قبلی که تولید شده بودند، استفاده کردیم، از نوع لباس گرفته تا نام مکان و عنوان عشایر و قبیله ها و آنها را به گونه ای انتخاب کردیم که متعلق به جایی نباشد.

همچنین روز یکشنبه، آیین تجلیل از عوامل مجموعه تلویزیونی «نون خ ۴» به عنوان پربیننده‌ترین سریال نوروز و ماه رمضان امسال، با حضور رییس سازمان صداوسیما برگزار شد. در این مراسم همچنین بازیگران مجموعه تلویزیونی «نون خ» به بیان دغدغه‌های خود پرداختند و از استقبال مخاطبان صداوسیما از این فصل سریال گفتند.

پرونده «پایتخت» بسته نیست

اظهاراتی درباره سریال پایتخت داشتیم؛ رئیس مرکز سیمافیلم با تاکید بر اینکه پرونده «پایتخت» در تلویزیون بسته نشده است، خاطرنشان کرد: «با رفع ایرادها و اشکلاتِ فصل قبل، این سریال حفظ خواهد شد.»

چرا «شد خزان» به دل‌ها نشست؟

دهم اردیبهشت‌ماه زادروز رهی معیری است، شاعری که حتما شعرش را شنیده‌ایم؛ شعری که از صفحه گرامافون تا نوار ضبط صوت و سی‌دی و فلش نسل به نسل رسید و امروز هم در فیلم‌هایی که می‌خواهند فضایی از دوران پهلوی برای‌مان ترسیم کنند به گوش می‌رسد. محمدحسن «بیوک» معیری، با تخلص رهی از غزل‌سرایان معاصر ایران و از تصنیف‌سرایان بنام کشورمان که در موسیقی هم ذوق و مهارت داشت به سال ‍‍۱۲۸۸ در تهران متولد شد و ۲۴ آبان ‍۱۳۴۷ بدرود حیات گفت. خود می‌گفت در انواع و اقسام شعر آثاری دارد اما به غزل علاقه بیشتری دارد، زیرا در این لباس آدم‌ بهتر می‌تواند احساسات و عواطف عاشقانه‌اش را بیان کند.

حسرت‌های هنرمندی که دانشجوی مستعدش را در عطاری دید

از حمید سمندریان هم نوشتیم؛ برای اهل تئاتر، نام حمید سمندریان برابر است با عشق به این هنر اما این هنرمندِ عاشق، گاهی فاصله میان اجراهایش به ۱۰ سال هم رسیده است. با این همه کمتر کسی است که در علاقه و شوق او به هنر نمایش ذره‌ای تردید کند. به انگیزه سالروز تولد او بخشی از گفته‌های خودش را که در کتاب « این صحنه خانه من است» منتشر شده، با هم از نظر می‌گذرانیم. با این امید که یادآوری شوق این هنرمند، امروز هم به کار ما بیاید و گرهی از مشکلات تئاتر کشورمان را باز کند.

انتشار یک آلبوم موسیقی ایرانی با اشعار «حسین منزوی»

آلبوم موسیقی «ساز باران» اثری از گروه «دلشدگان» به سرپرستی رامین میلانی و با صدای رضا کاظمی منتشر شد. این آلبوم دارای هشت تصنیف است که در مُدهای موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک جهان، ساخته و تنظیم شده است. اشعار این اثر را حسین منزوی، سهیلا نیک‌نیا، ماندانا سلطانی و رامین میلانی سروده‌اند.

همه دنیا خطوط ایرانی را قبول دارند چرا شما به هیچ انگاشتید؟!

همچنین تعدادی از اعضای انجمن خوشنویسان ایران در انتقاد به رویکرد جشنواره «یاس یاسین» در منزل غلامحسین امیرخانی ـ چهره ماندگار خوشنویسی و رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران ـ گرد هم آمدند و دغدغه‌های خود را نسبت آنچه «اقدام غیرحرفه‌ای رویداد «یاس یاسین»» خواندند، مطرح کردند.

به گفته منتقدان جشنواره خوشنویسی ملی و بین‌المللی «یاس یاسین» در فراخوان دوره دوم خود، بخشی زیر عنوان «ملی» گنجانده و خطوط ایرانی (نستعلیق و شکسته و نسخ ایرانی) را صرفاً ذیل آن بخش قرار داده و برای این خطوط جایگاهی در بخش بین‌المللی قائل نشده است.

تاجیکستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران

در ادامه، رئیس نمایشگاه کتاب تهران کشور تاجیکستان را به عنوان مهمان ویژه این دوره از نمایشگاه معرفی کرد. سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار خواهد شد.

پنجشنبه یا شنبه، مهم تعطیلی دو روز در هفته است

مدیرکل توسعه گردشگری داخلی درباره طرح افزایش تعطیلات پایان هفته، با اشاره به پیشنهادهایی درباره تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه، گفت: موضوع ما افزایش تعطیلات پایان هفته است تا سفر مدیریت زمانی و مکانی شود، فرقی نمی‌کند این تعطیلی پنجشنبه یا شنبه باشد.

مصطفی فاطمی درباره این موضوع به خبر فوری گفت: طرحی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدت‌ها پیگیر آن بود تعطیلی پنجشنبه‌ها و به عبارتی افزایش تعطیلات سراسری در پایان هفته تا دو روز بود. اکنون پیشنهادهایی درباره تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه مطرح شده که یقینا با رویکرد اقتصاد کلان و با توجه به معاملات و تجارت جهانی است، ما روی این موضوع دخالتی نداریم، ولی روی تعطیلات دو یا سه روز پایان هفته تاکید داریم و به جد پیگیر آن هستیم.

تغییر ساعت کار موزه‌ها در مناطق گرم

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تغییر ساعات کاری موزه‌های چهار استان با توجه به شرایط اقلیمی در فصل گرما خبر داد. بر این اساس، با توجه به شرایط اقلیمی استان‌های بوشهر، خوزستان، هرمزگان و یزد در فصل گرم سال، ساعات کاری بازدید از موزه‌های تحت پوشش وزارت میراث‌ فرهنگی در این استان‌ها تا پایان شهریورماه امسال در ۲ شیفت صبح از ساعت ۸ تا ۱۲ و شیفت عصر از ساعت ۱۷ تا ۲۱ و در شش ماه دوم سال از ساعت ۸ تا ۱۷ تعیین می‌شود.

هر شب ماندن در ترکیه چقدر آب می‌خورد؟

از سویی، آمارهای رسمی جدید نشان می‌دهد درآمد گردشگری ترکیه در سه ماهه نخست سال جاری بیش از یک سوم افزایش یافته است و این صنعت حیاتی در اقتصاد ترکیه با وجود زلزله‌های ویرانگر ماه فوریه در جنوب شرق این کشور روند قوی سال گذشته را حفظ کرده است. با بازگشت کامل به آمارهای پیش از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در سال گذشته، شمار گردشگران خارجی ورودی به ترکیه به رکورد جدیدی نزدیک می‌شود و درآمدهای بالایی را به همراه دارد و دولت را بر آن داشته تا برآوردهای سالانه گردشگری خود را افزایش دهد.

از «نوتردام» چه خبر؟

در بخش دیگر خبرهای روز یکشنبه، مقامات ناظر بر روند بازسازی کلیسای تاریخی «نوتردام» ‌اعلام کردند که مناره جدید این بنا تا پایان سال جاری میلادی ساخته خواهد شد. چهار سال از زمانی که آتش‌سوزی مهیب کلیسای تاریخی «نوتردام» ‌ را ویران کرد، گذشته است، پس از این آتش‌سوزی، ‌ «امانوئل ماکرون» ‌ ـ رئیس جمهور فرانسه ـ وعده داد که «نوتردام» ‌ تا سال ۲۰۲۴ بازسازی و به روی عموم مردم بازگشایی خواهد شد. اخیرا نیز وزیر فرهنگ فرانسه اعلام کرد که با توجه به روند کنونی بازسازی کلیسای نوتردام، این کلیسا در سال ۲۰۲۴ به روی عموم مردم بازگشایی خواهد شد.

افزون بر این‌ها، یکی از تابلوهای نقاشی «ون‌گوگ» که منظره‌ای در پاریس را به تصویر می‌کشد درحالی به‌زودی در حراجی ارائه خواهد شد که انتظار می‌رود ده‌ها میلیون دلار به فروش برسد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

اکران فیلمی منجر به عمل چشم یک بیمار سرطانی شد

نام قدیم «خلیج فارس» چه بود؟

اینجا خط قرمز است!

انتهای پیام